شهریاری مطرح کرد:

نقش مؤثر نیروگاه‌های برق‌آبی تهران در عبور از پیک تابستان

مدیر بهره‌برداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی تهران گفت: نیروگاه‌های برق‌آبی تهران با تولید بیش از 252 هزار مگاوات ساعت برق طی 5 ماهه نخست امسال، نقش پررنگی در عبور از پیک برق ایفا کردند.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  محمد شهریاری مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای تهران اظهار کرد: آب منطقه‌ای تهران یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های آب منطقه ای کشور است که 4 نیروگاه برق‌آبی به ظرفیت اسمی 268 مگاوات در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه 9 واحد نیروگاهی برق‌آبی تحت مدیریت شرکت آب منطقه ای تهران قرار دارد، گفت: در سامانه شرق تهران سد لتیان شامل دو واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 22.5 مگاوات و در مسیر آب انتقالی از سد لار به تهران نیز نیروگاه کلان با سه واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 37.5 مگاوات وجود دارد.

شهریاری افزود: همچنین در سامانه غرب نیز سد امیرکبیر با دو واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 45 مگاوات و سد طالقان با دو واحد 8.7 مگاواتی وظیفه تامین بخشی از برق شبکه سراسری را برعهده دارند.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی با اشاره به مزایای نیروگاه‌های برق‌آبی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروگاه های برق‌آبی سوخت فسیلی مصرف نمی‌کنند، جزو تاسیسات دوستدار محیط زیست و نیروگاه‌های پاک محسوب می شوند. علاوه بر آن نیز این نیروگاه‌ها در کنترل فرکانس شبکه نقش مؤثری داشته و می توانند ضریب بار شبکه را بهبود بخشند. به عبارتی عدم نیاز به سوخت ، زمان راه اندازی بسیار کوتاه ، حفظ محیط زیست و عدم ایجاد آلودگی و عمرمفید بالا از شاخصه های نیروگاه‌های برقآبی بوده و در همین راستا می توانند نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز کشور داشته باشند.

وی پتانسیل های برق آبی موجود در کشور را حدود 32 هزار مگاوات و ظرفیت تولید در دست بهره برداری را حدود 11 هزار و هشتصد مگاوات بیان کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای تهران با در اختیار داشتن 9 واحد نیروگاهی به ظرفیت اسمی 268 مگاوات و متوسط تولید انرژی سالانه 431 هزار مگاوات ساعت، سهم تولیدی 2.8 درصدی از کل نیروگاه‌های برقآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

شهریاری از تولید 252 هزار مگاوات ساعتی انرژی الکتریکی در نیروگاههای برق‌آبی شرکت آب منطقه ای تهران طی 5 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: طی این مدت نیروگاه امیرکبیر 97 هزار و 500 مگاوات ساعت، نیروگاه کلان 78 هزار و 100 مگاوات ساعت، نیروگاه لتیان 39 هزار و 200 مگاوات ساعت و نیروگاه طالقان 37 هزار و 600 مگاوات ساعت برق تولید کرده اند.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت نیروگاههای برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران در تابستان گفت: قبل از تابستان واحد یک نیروگاه کلان در دست تعمیر بود که با تکلیفی که به پیمانکار این نیروگاه صورت گرفت واحد مذکور پس از اتمام عملیات تعمیرات و انجام تست های مربوطه در زمان پیک تابستان با حداکثر ظرفیت وارد مدار شده که همین موضوع باعث افزایش 30 درصدی برق تولیدی این نیروگاه شد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی  ادامه داد: میزان تولید نیروگاههای برق آبی متاثر از حجم ذخیره مخازن سدها و نیاز آبی پایین دست است که امسال با توجه به وضعیت مخازن سدهای تحت پوشش و همچنین گرمای بی سابقه هوا و نیاز شبکه برق سراسری ،با برنامه ریزی های انجام شده و پس از اخذ تاییدیه از شرکت مدیریت منابع آب ، 15 میلیون متر مکعب آب از سد لار به سدهای لتیان و ماملو منتقل گردید که همین موضوع باعث شد 25 هزار مگاوات ساعت بیش از برنامه پیشبینی شده برق تولید و به شبکه سراسری تزریق شود.

وی با اشاره به نقش نیروگاههای برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران در تامین برق پیک تابستان 96، گفت: طی 5 ماهه نخست امسال 76 هزار مگاوات ساعت در زمان پیک و 176 هزار مگاوات ساعت نیز در ساعات غیر پیک توسط 9 واحد نیروگاه برق آبی تحت مدیریت شرکت آب منطقه ای تهران تولید شده است.

انتهای پیام/

نقش مهم 4 نیروگاه برق‌آبی تهران در تامین برق تابستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار