طشت گذاری آیینی 600 ساله؛

عطشی کوتاه که تاریخ را سیراب کرد/ تجدید پیمان با سالار شهیدان

مراسم طشت گذاری از آیین های عزاداری مخصوص استان اردبیل است و در بیش از ۴۱ مسجد و حسینیه این شهر برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم طشت گذاری از آیین های عزاداری مخصوص اردبیل است و در بیش از ۴۱ مسجد و حسینیه این شهر برگزار می شود.

عطشی کوتاه که تاریخ راسیراب کرد / تجدید پیمان با سالار شهیدان

این مراسم در تمام شهرها و روستاهای استان نیز با ترتیب زمانی و مکانی برگزار می شود و حتی با آداب و رسوم مخصوص به همان شهر و روستا اجرا می شود.

اما آنچه غنای معنوی این مراسم را 2 چندان کرده است تجدید پیمان با سالار شهیدان به صورت نمادین است. طشت پر از آب که غالبا از جنس مس و برنز است در محل مناسبی در مسجد گذاشته شده و تا پایان ماه محرم در جای خود باقی می ماند.

عطشی کوتاه که تاریخ راسیراب کرد / تجدید پیمان با سالار شهیدان

در این آیین طشت‌ آب نماد آب فرات است و عزاداران با دست زدن به طشت به صورت نمادین بیعت خود با سالار شهیدان را تجدید می کنند. این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر می باشد که به روایتی آن حضرت در روز ۲۷ ذیحجه‏ آب مشک ها را در طشت ها ریخته و همه لشکر حرّ و اسبان آنها را سیراب‏ کردند.

هر چند که مراسم طشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد اما در 2 سه دهه اخیر برگزاری این مراسم در سایر شهرهای استان و استان های همجوار چون آذربایجان شرقی و غربی و زنجان و حتی در استان هایی غیر از استان های ترک زبان نیز برگزار می شود .

عطشی کوتاه که تاریخ راسیراب کرد / تجدید پیمان با سالار شهیدان

درسال ۱۳۹۱ آیین سنتی "طشت گذاری" به عنوان یکی از آیین های عزاداری اردبیل همزمان با برگزاری اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی استان اردبیل در فهرست آثار ملی و معنوی کشور ثبت شد.

 آغاز مراسم طشت گذاری در استان اردبیل

آغاز آیین عزاداری ماه محرم در استان اردبیل به ویژه مرکز استان همزمان با 27 ذی الحجه و با مراسم طشت ‌گذاری در اردبیل برگزار می ‌شود که انجام این مراسم از گذشته تاکنون در استان اردبیل به منزله اعلام رسمى شروع سوگوارى است.

عطشی کوتاه که تاریخ راسیراب کرد / تجدید پیمان با سالار شهیدان

این آیین که حال و هوای خاص و اوج عشق به ساحت سیدالشهدا (ع) و تشنه لبان کربلا را گویاست در مدت 3 روز و در تمام شهرها و روستاها به انجام می‌‌رسد.

مراسم طشت گذاری امروز سه شنبه ۲۸ شهریور ساعت۱۴:۰۰ در مسجد اعظم اردبیل برگزار می شود.

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.