حريرچي در گفتگوی ویژه خبری:

85 درصد مردم از طرح تحول سلامت رضایت دارند/5900 پزشک متخصص در حال خدمت در شهرهای محروم داریم

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:تشویق پزشکان به مهاجرت و محرومیت‌زدایی می‌تواند راهکار مناسبی برای مهاجرت پزشکان باشد.

15 درصد نوبت‌دهی در بیمارستان میلاد از طریق اينترنتي و 25 درصد به شیوه تلفنی استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حريرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فیاض مدیر عامل بیمارستان میلاد و درخشان معاون درمان سازمان تامین اجتماعی امشب (3 مهرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی کیفیت خدمات در بیمارستان‌های دولتی پرداختند.

85 درصد مردم از طرح تحول سلامت رضایت دارند

 ایرج حريرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدا با اشاره به اینکه طی نظرسنجی‌های به عمل آمده 85 درصد مردم از طرح تحول سلامت رضایت داشتند، گفت: نشریه انگلیسی گاردین دو هفته پیش تعجب کرده بود که چرا روحانی در موقع انتخابات ریاست جمهوری، کمپین انتخاباتی خود را بر طرح تحول سلامت نگذاشته و بر روی برجام متمرکز شده است.

 وی با بیان اینکه در ابتدای سال95 ، 1/55 تخت به ازای هر 10 نفر داشتیم، افزود: در سال 95، 820 میلیون بار 79 میلیون و 700 هزار ایرانی به سیستم بهداشت و درمان مواجه داشتند، یعنی حدود 10 میلیون و 100 هزار مورد بستری داشتیم.

 قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه طبق استانداردهای روز دنیا مردم ما از خدمات پزشکی کم بهره‌برداری می‌کنند، عنوان کرد: تخت‌های ما نسبت به کشورهای مشابه حدود یک سوم تخت‌های مورد نیاز است.

حريرچی با بیان اینکه به ازای هر 10 هزار نفر 4/8 نفر متخصص داریم که کف مقبول آن 15 نفر است، بیان کرد: در دهه 60 در کشور شاهد حضور پزشکان هندی، بنگلادشی بودیم.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه پزشک خانواده از سال 84 در روستاها اجرایی شد، گفت: 95 درصد بیماران زیر 6 ساعت در اورژانس تعیین تکلیف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال93 و 94 هموطنان ما 2/25 بار به پزشک عمومی و خانواده مراجعه کردند، اظهار کرد: باید زیرساخت‌های لازم را برای بستری الکترونیک و کلینیک باز کنیم، لذا در طول چند سالی که از طرح تحول می‌گذرد، 658 کلینیک ویژه در 385 شهر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.

 حريرچي اضافه کرد: 4 هزار و249 مطب جدید در 224 کلینیک ویژه ساخته شده است. همچنین در 128 شهر منطقه محروم از طریق استیجاری 2 هزار و430 مطب با تعرفه دولتی تاسیس شد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کف تخت‌ها باید به حدود2/6 برسد، افزود: افراد فقیر در این چهار سال26 میلیون بار بستری شده‌اند.

خدمات رسانی مناسبت در شأن مردم ایران انجام نشده است

حريرچي افزود: علی‌رغم آمار بسيار بالا از سرويس دهي به بيماران، به هیچ وجه از خدماتی که به مردم ارائه می‌شود راضی نیستیم، زیرا خدمات رساني مناسب در شان مردم بزرگ ايران انجام نشده است.

 وی گفت : 77/4 درصد موارد بستری در سه سال اخیر در بیمارستان‌های دولتی بوده است.

 نظام ارجاع در 10 استان به صورت پایلوت اجرایی شد

مهدی درخشان معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه راه‌حل اساسی مشکلات بیمارستان ها نظام ارجاع است ،عنوان کرد: در سازمان تامین اجتماعی ، نظام ارجاع داخلی را در 10 استان به صورت پایلوت اجرایی کردیم.

 15 درصد نوبت‌دهی در بیمارستان میلاد از طریق اينترنتي و 25 درصد به شیوه تلفنی است

محمود رضا فیاض مدیر عامل بیمارستان میلاد در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه تا زمانی که طرح ارجاع و بسته پزشک خانواده در کشور به طور کامل اجرایی نشود مشکل همیشه وجود خواهد داشت گفت :15 درصد نوبت‌دهی در بیمارستان میلاد از طریق اينترنتي و 25 درصد به شیوه تلفنی است.

امروز 5900 پزشک متخصص در حال خدمت در شهرهای محروم داریم

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما امروز این توان را داریم که 23 هزار بیمار سکته مغزی و قلبی را در دو ساعت آنژیوگرافی کنیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با کمبود نیروی متخصص روبرو است؛ زیرا فارغ التحصیلان دانشگاهی ما تنها دو سال در خدمت این وزارت هستند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به پراکندگی رشته‌های تخصصی در سطح کشور افزود: 43 درصد رشته‌های تخصصی ما در تهران هستند و حدود 60 درصد آنها در تهران و پنج کلان‌شهر دیگر کشور.

حریرچی ادامه داد: باید امکانات زندگی در شهرهای محروم را فراهم کنیم . تشویق پزشکان به مهاجرت و محرومیت زدایی می‌تواند راهکار مناسبی برای مهاجرت پزشکان باشد.

وی تصریح کرد: ما حدود 5900 متخصص در حال فعالیت در مناطق محروم داریم. بیماران فکر میکنند که یا مراجعه به کلانشهرها بهتر درمان میشوند؛ اما باید بدانند که در شهرستانهای کوچک با تاسیس کلینیکهای تخصصی می‌توانند با کیفیت بالا درمان شوند.

معاون وزیر بهداشت افزود: یک سوم بیماران روستایی از نظام مراجعات استفاده نمی‌کنند. در بیمارستانهای دولتی 100 درصد ارجاعهایی که به تشخیص پزشک معالج باشد، با مسئولیت بیمارستان صورت می‌گیرد.

حریرچی خاطرنشان کرد: امروز 84 درصد بستری ها در بیمارستانهای دولتی صورت می‌گیرد و من از هنوطنان عزیز خواهش می‌کنم که اگر استطاعت مالی دارند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند و در غیر این صورت به بیمارستانهای دولتی مراجعه کنند.

مجلس اجازه ورود به حوزه خدمات اجرایی سلامت را ندارد

قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه برنامه ضمن تشکر از بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی گفت: اگر خدمات بخش عمومی نباشد بسیاری از مردم توان پرداخت هزینه های درمان را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی بیماران ما، کمیت دریافت خدمات موجود است. تعداد پزشکان، درمانگاهها و کلینیک‌های ما با هم هماهنگی ندارند. امروز بیمارستانهایی چون میلاد و امام خمینی از سراسر کشور مراجعه کننده دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: خدمات کیفی فوق تخصصی در شهرستانها به خوبی ارائه نمی‌شود. منابع ما محدود است و باید آنها را مدیریت کنیم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: مجلس اجازه ورود به حوزه خدمات اجرایی را ندارد؛ اما چارچوبهایی مثل قانون برنامه ششم را مصوب کردیم که شاخص همه تسهیلات پزشکی داخلی و خارجی در آن ذکر شده است.

انتهای پیام/

امروز 84 درصد بستری بیماران در بیمارستانهای دولتی صورت می‌گیرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار