شکست حصر آبادان آغازی بر شکستهای پیاپی دشمن در دوران جنگ تحمیلی

نبوغ نظامی فرماندهان ایران درعملیات شکست حصر آبادان راه برای پیروزی قطعی ایران بر دشمن بعثی هموار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ ارتش حزب بعث در 31 شهریور ماه 1359 با اتکا به نیروی زرهی فراوان و شگردهای جنگهای کلاسیک ، هجوم گسترده ای را به سراسر مرزهای غربی کشورمان آغاز کرد. ارتش تا بن دندان مسلح حزب بعث مطمئن بود که با اتکا به شگردهای نظامی دانشگاه های نظامی جهان ،که در نوع خود بسیار پیشرفته بودند ، می تواند ارتش ایران را که بعد از انقلاب اسلامی  و خروج کارشناسان نظامی غربی ، از نظر امکانات ، دچار ضعف شده بود سه روزه شکست دهد و طی چند  روز و یا حداکثر یک هفته ، به اهداف خود دست یابد .

ارتش حزب بعث در ابتدای حمله خود با استفاده از اصل غافلگیری موفق  به شد بخشهایی از خاک ایران اشغال کند ،  و خرمشهر مهمترین شهر بندری ایران پس از چهل وپنج روز مقاومت دلیرانه، به دست دشمن افتاد.

پس از سقوط خرمشهر، دشمن تلاش کرد تا  آبادان را نیز اشغال کند  اما آبادان به محاصره دشمن درآمد  و مقاومت دلیرانه مردم مانع از اشغال این شهر شد . در این شرایط فرماندهان نظامی ایران با یک سوال مهم مواجه بودند و ان اینکه ،  چگونه نیروهای دشمن بعثی را از خاک کشورمان عقب برانند؟

دغدغه فرماندهان ارتش و سپاه ایران در اتخاذ تاکتیک جنگی مناسب برای مقابله با دشمن.

در ابتدای جنگ تحمیلی فرماندهان نظامی ایران سعی داشتند با استفاده از شیوه های جنگهای کلاسیک به مقابله با نیروهای متجاوز اقدام کنند  اما خیلی زود متوجه شدند . که شیوه های نظامی جنگهای کلاسیک نمی تواند برای انان موفقیتی ببار اورد زیرا تاکتیکهای جنگهای کلاسیک نیازمند ادوات زرهی و تجهیزات بسیار زیاد بود که نیروهای ایرانی از ان بی بهره بودند به همین علت  فرماندهان ایرانی دریافتند که با توجه به کمبود تجهیزات جنگی باید از شیوه ای  جدیدی برای مقابله و در هم کوبیدن نیروهای بعثی استفاده کنند . لذا طرح جدید حملات نظامی برای نخستین بار بدست فرماندهان ایرانی طراحی شد:  استفاده از شیوه های جنگهای چریکی  در عملیات های گستره .

ناخدا یکم تکاور بنیادی در این زمینه می گوید : در این شیوه نیروهای نظامی ایران از تاکتیکهای استفاده کردند که نیروهای تکاور برای نفوذ به استحکام دشمن استفاده می کنند با این تفاوت که تکاوران در گروههای چند نفر اقدام به نفوذ به استحکامات دشمن میکنند ،اما نیروهای ایرانی همین شیوه را با دهها هزار نفر نیروی  رزمنده انجام می دادند،

البته  این امر خود پیچیدگی ها و دشواریهای فراوانی را بدنبال داشت که نیروهای پر توان ایران به خوبی از عهده آن بر آمدند .  همچنین استفاده از این شیوه نیازمند روحیه بسیار قوی و شجاعت کم نظیر نیروهای حمله کننده داشت که خوشبختانه نیروهای ایران در این امر الگویی برای جهانیان شدند .

عملیات شکست حصر آبادان الگویی برای سایر عملیاتهای دوران دفاع مقدس

سرهنگ عقیلی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این زمینه گفت : این شیوه نظامی برای نخستین بار در جهان توسط نیروهای ایرانی در عملیلت شکست حصر ابادان بکار گرفته شد .موفقیت این شیوه جدید نظامی در عملیات شکست حصر آبادان موجب شد که فرماندهان نظامی در سایر عملیاتها ازهمین روش  ضد دشمن بعثی استفاده کنند . در واقع  پیروزی رزمندگان  کشورمان در جنگ  تحمیلی  علاوه بر روحیه قوی آنان مرهون همین شیوه ابداعی نظامی رزمندگان کشورمان است  .

کارشناسان نظامی بلوک شرق و غرب معتقدند  اهمیت عملیا ت شکست حصر آبادان فقط آزاد سازی جزیره بزرگ و سوق الجیشی آبادان نبود بلکه این عملیات اهمیت بزرگ دیگری داشت و ان معرفی تاکتیک نظامی جدید به دانشگاههای نظامی جهان بود .

سرهنگ عقیلی همچنین گفت:  همانگونه که جنگ جهانی دوم صحنه معرفی تاکتیک نظامی جدید  استفاده ازتانکهای انبوه در عملیاتهای سریع و ضربتی  توسط آلمان  بود ، عملیات های نظامی ایران  معرفی  استفاده از شیوه جنگهای نامتقارن در برابر نیروهای زرهی کلاسیک  توسط ایران  بود.

استفاده از این شیوه نظامی جدید نیز در سایر نقاط جهان موفقیت  و کارایی بسیار بالای  خود را به اثبات رساند.

استفاده از همین شیوه ابداعی ایران موجب شد که رزمندگان حزب الله در جنوب لبنان و رزمندگان فلسطینی در غزه موفق شوند برای نخستین باردر طول تاریخ تشکیل اسراییل غاصب  ، در دو جنگ متوالی شکستهای سختی را به این کشور  وارد کنند .

عملیاتهای  های گوناگون ایران در دوران دفاع مقدس  میدان کارزار دو شیوه نظامی جنگ کلاسیک وجنگ نامتقارن ابداعی ایران بود ، شیوه نظامی جدیدی که هنوز سر لوحه نیروهای پر توان مسلح جمهوری اسلامی ایران در جنگهای نامتقارن  احتمالی است.

همین شیوه ابداعی موجب  تا فرماندهان نظامی به پیروی از فرمان حضرت امام خمینی ره عزم خود را برای شکست محاصره شهر و جزیره آبادان بکار بندند و موفق شوند در پنجم مهر ماه 1360 دشمن بعثی را با شکستی سنگین مواجه کنند و جزیره سوق الجیشی آبادان پس از یکسال از محاصره بعثیان آزاد سازند  . و درواقع این عملیات آغازی شد برای شکست های پی در پی دشمن و بیرون راندن آنان از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران.

شاپور زبردست

انتهای پیام/ ز

شکست حصر آبادان نمونه بارز نبوغ نظامی فرماندهان کشورمان بود.

 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.