باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ساخت هواپیمای ایرانی از رویا تا واقعیت

دولت معتقد است توان ساخت هواپیما در کشور نیست و در پسابرجام به سراغ خرید هواپیما‌ی خارجی رفته‌، موضوعی که ستاد توسعه هوانوردی آن را رد می‌کند.

ساخت هواپیمای ایرانی از رویا تا واقعیتبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ساخت هواپیما ایرانی در آینده نزدیک، ادعایی است که برای بسیاری از ایرانی‌ها شبیه به رویایی دست نیافتنی می‌ماند؛ این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که اکنون دولت پس از حدود 4 دهه تحریم فروش هواپیما از جانب غرب توانسته تعدادی هواپیمای جدید را وارد کشور کند. البته این پایان ماجرا نبود و این روزها با مصوبه کنگره آمریکا صادرات هواپیما به ایران ممنوع اعلام شده است.

اکنون راه پیش‌روی ایران این است که یا مانند گذشته نیاز خود را به وسیله هواپیماهای از رده خارج شده دیگر کشورها تامین کند و یا اینکه از طرح ساخت هواپیمای ایرانی که مدت‌هاست خاک می‌خورد حمایت کند؛ طرحی که همیشه مورد بی‌توجهی مسئولین بوده است.

بسیاری بر این باور هستند که کشور توان و قدرت لازم جهت ساخت هواپیما را ندارد و به همین جهت است که پس از برجام کشور طی قراردادهایی سنگین و با صرف هزینه زیاد، هواپیماهای جدید خرید که بسیاری توان خرید بلیط آن را ندارد.

در شرایطی که اظهارنظرهای بسیاری در خصوص عدم توانایی کشور در ساخت هواپیمای داخلی مطرح می‌شود به سراغ ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی رفتیم و از آنها سوال کردیم آیا ممکن است کشور روزی به تکنولوژی ساخت و طراحی هواپیما دست پیدا کند؟ در جواب این سوال ما اعضای ستاد با تحیر اعلام کردند که طرح‌های بسیار زیادی جهت ساخت هواپیما در کشور وجود دارد که اگر ذره‌ای توجه به آنها شود و اگر به طرح‌های ملی در کنار خرید هواپیماهای خارجی اولویت داده شود می‌توانند عملیاتی شوند و کشور را صاحب صنعت هواپیماسازی کنند.

سازمان هوا و فضای کشور مطرح می‌کند که از نظر ساخت و طراحی هواپیما هیچ کاستی وجود ندارد؛ طرح‌های بسیار زیادی در ساخت هواپیماهای کلاس پایین وجود دارد و قدرت طراحی برای هواپیماهای کلاس بالاتر نیز وجود دارد اما برای تحقق این موارد لازم است تا حمایت‌ها بیشتر شود و زیرساخت‌ها تغیر یابند تا کشور بتواند به صنعت هواپیماسازی دست یابد.

از نظر طرح ساخت هواپیما، هیچ کاستی وجود ندارد

یک منبع آگاه در ستاد توسعه فناوری و صنايع دانش بنيان هوايی در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص طرح‌های هواپیماسازی داخلی تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور توانسته با استفاده از محققین و مخترعین به طرح‌های بسیار زیادی برای ساخت هواپیما برسد.

وی با خاطر نشان کردن این موضوع که از نظر طرح هیچ کاستی نداریم تصریح کرد: ما به تکنولوژی طراحی سیستمی دست پیدا کرده‌ایم که می‌تواند هواپیماهای 68 تا 72 نفر را بسازد. از طراحی هواپیماهای کوچک و سبک شروع کرده‌ایم و به هواپیماهایی با ظرفیت 70 نفررسیده‌ایم، اکنون هم هدفمان این است که بتوانیم به هواپیماهایی با ظرفیت 150 نفر که از مدت‌ها قبل بحث آن  مطرح بوده برسیم.

 قرار نبود هواپیماهای جدید معجزه کنند

پس از خریداری هواپیماهای جدید و با گذشت چندین ماه آن بیمی که وجود داشت محقق شد و کنگره آمریکا مصوبه منع فروش هواپیما به این را صادر کرد، در شرایطی که پیش از این باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا این مصوبه را وتو کرده بود اما دولت جدید ایالت متحده آن را عملیاتی کرده است و اکنون عملا صادرات هواپیما به ایران ممنوع اعلام شده است.

داود ربیعی کارشناس مسائل هوانوردی در خصوص تاثیری که مصوبه جدید کنگره آمریکا بر صنعت هوانوردی کشور می‌گذارد اظهار کرد: اصلا قرار نبود با آمدن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران، صنعت هوانوردی ما دستخوش تغییرات اساسی شود که حال با نیامدن آنها فلج شویم. نیامدن هواپیمای جدید به ناوگان هوایی ایران ما را فلج نمی‌کند؛ همانگونه که آمدنشان هم قرار نبود معجزه‌ای برای این صنعت باشد. مهم داشتن استراتژی قابل انعطاف در مدیریت هوانوردی است تا در هر اتفاقی بتواند صنعت هوانوردی را سرپا نگه دارد.

اولویت تولید داخلی هواپیما در لایحه ششم توسعه

در حالی که دولتمردان پس از برجام و ضمن خرید هواپیماهای جدید بر این باور بودند که ما تا رسیدن به طراحی هواپیما راه بسیار زیادی را باید طی کنیم و اصلا این قدرت را نداریم که بتوانیم هواپیماهایی را در کشور تولید کنیم؛ نمایندگان مجلس ماده 65 لایحه ششم توسعه را تصویب کردند که در آن اولویت به تولید داخلی هواپیما داده شده و باید نیاز کشور توسط نیروی داخلی تامین شود.

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص این مصوبه لایحه ششم توسعه گفت: بحث حمایت از تولید هواپیمای داخلی مطرح شده است و چنین قانونی هم وجود دارد، از نظر من این اقدام بسیار حیاتی و مهم است که بتوانیم هواپیماهایی داشته باشیم که به دست مخترعین داخلی تولید شده باشد و ساخت ایران باشد اما هنوز هیچ گزارشی در این خصوص به ما نرسیده است و اقدامی در جهت اجرای این لایحه انجام نشده است.

تدوین سند حمایت از توسعه هوافضا

در خصوص توسعه صنایع هوا و فضا و در جهت حمایت‌ها از ایده‌های تحقیقاتی و طرح‌های مهم همانند لایحه ششم توسعه، سندی تحت عنوان سند جامع توسعه هوافضای کشور تدوین شده است؛ در این سند ماموریت‌ها و چارچوب کلی ذکر شده است و قرار است با کمک این سند و حمایت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سازمان هوافضای کشور انجام می‌شود با برنامه‌ریزی‌های دقیق زیرساخت‌ها کشور تقویت شود تا خلاهای موجود فناوری رفع شده و در انتها با حمایت‌ها از توسعه صنعت هوانوردی، به ساخت قطعات و هواپیمای ایرانی برسیم.

حال در شرایطی که  سازمان هوافضایی کشور به طور مکرر تاکید دارد تکنولوژی طراحی هواپیمای داخلی در کشور وجود دارد. سوال مهم این است چرا براساس برنامه ششم توسعه دولت هنوز از ساخت هواپیما داخلی حمایت نمی‌کند و توجهی به طرح‌های این سازمان نمی‌شود؟

در سال‌های گذشته تنها موضوع مهم رسیدن به طرحی برای ساخت هواپیما بود اما امروز کشور از آن مرحله عبور کرده و اکنون لازم است مسئولین نگاهشان را تغیر دهند و وارد کار عملیاتی شوند تا کشور با این خود باوری که می‌تواند هواپیماهای ملی سازد، خودکفا شود.

انتهای پیام/

آیا ایران توانایی ساخت هواپیمای داخلی دارد؟

گزارش از مهشید جعفری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۰۱:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام . من اعتقادم اینه اگه کشور نیاز به توسعه صنعت هوایی داره و نیاز به ساخت هواپیما از واجبات هستش میتونن از مردم به صورت مستقل و آزادانه کمک بگیرن و بودجه های مناسب و کلانی که مردم جداگانه میتونن بابت به این صنعت کمک بکنن و واقعا هم کمک میکنن اگر صادقانه از مردم کمک بخوان حتما عملی میشه و تمام زیرساختها بروز و جدید میشن و موانع برداشته میشه و بقیش میمونه همت متخصصان این صنعت / نظر خودم اینه که ایران میتونه هواپیمای حرفه ای سنگین بسازه/ خواستن توانستنه ❤
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۳ دی ۱۴۰۰
آخه شما توی یه پراید موندین من نمیدونم طراحی هواپیما دیگه از کجا اومد؟بابا کم حرف الکی بزنین ۳ ساله کارت ملی هوشمندم نیومده برین یه تراشه درست کنین هواپیما نمیخام.
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۰۰:۱۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
سلام دوستان چرا که نه ما می‌توانیم اگه مسئولین همت کنند یه کم کمتر دوذدی کنند ما آقای جهان خواهیم شد شک نکنید دورود بر همه ایرانیان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
شاید وارد شدن به بازار پر رقابت هواپیمای مسافربری از نقطه صفر تکنولوژی با توجه به تجربه ضعف در خودرو سازی با اونهمه سابقه و تکنولوژی کار اشتباهی باشه اما در صنعت هوایی میشه با حمایت از ابتکارات و طرحهای جدید تقاضاهای جدیدی ایجاد کرد و محصولات رو در فضای دارای تکنولوژی پیشگام و رقبای تجاری کمتر فروش کرد مثلا عمود پروازها کاربردهای وسیعی دارن و تکنولوژی اونها چندان رشد نکرده تفاوت سرعت هلیکوپتر با هواپیما ده برابر هست عمود پروازهای موجود شبیه اتومبیلی است که فقط دنده ۳ دارد و در حرکت قدرتی و سرعتی دچار ضعف شدیدی است به طور مثال شاید بتوان با پهن کردن و دراز کردن بدنه در نقش بال و نصب پرههای سایت کانال و دریچههاییدر بالا و پایین و بین پره ها شبکه ای از پره ها با قابلیت سری و موازی شدن ایجاد کرد که باد با حجم زیاد را از پایین و فشار زیاد را از پشت هواپیما خارج کند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
شماها فعلاً برید خودرو هاتون رو بسازید بعداً به سراغ هواپیما
Iran (Islamic Republic of)
م. ت
۲۲:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
به اعتقاد من برای ساخت هواپیمای ایرانی باید مثل اوکراین از هواپیمای باربری شروع کرد که جان مسافر به خطر نیفتد
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۱۹:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
یه هواپیما بسازین چندوقت مسئولانو سوار کنین بعد ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
پروژه ارسال انسان به مریخ در ناسا در دست کارمندان ایرانی در ناسا است. برای مهندسان کاربلد ایرانی. کار نداره هواپیما مسافر بری بسازد.فقط مسولان و مهندسان باید اراده کنند. ما را از این وظع نجات دهند. مگر نه باید با پراید کره ای منتاژ ایران سفر کنیم.
Germany
سیمین
۰۰:۵۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
بسیار عالی موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۰ دی ۱۳۹۷
با سلام خدمت شما محترم من محمد اخلاقی هستم می خواستم بگم که من می توانم یک هلیکوپتر درست کنم با هچ ابزار پیشرفته و می خوام کمک کنید. و امتحان بگیرید
Kazakhstan
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
هواپیماهای جنگی کشور باید درکوهستانها مخفی شوند
Kazakhstan
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ایران باید تاجایی که میتواند هواپیمای جنگی بخرد ما جنگ هولناکی در پیش روداریم
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۸:۳۰ ۲۳ دی ۱۳۹۷
هیچ کشوری در جهان توانایی جنگ با ایران رو ندارد ایران ابر قدرت نظامی در جهان است و میتواند در یک زمان در چهار جهت با دنیا بجنگد و پیروز شود اگه قرار باشد کشور من نابود شود دیگر نباید جهانی وجود داشته باشد .از طرف یک وطن پرست از اذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
چرا امکان ساخت هواپیما در کشور نیست .دوتا هواپیما سقوط کرده همه چیز را تعطیل کردیم . .مگر میشود بدون هزینه صاحب فناوری نو شد .خواهش میکنم نترسید هواپیما بسازید و هر هواپیما یک سال بدون مسافر بپرد و به شهر های مختلف برود اوکی شد مسافر بزند .ما به این تکنولوژی احتیاج داریم
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد رحیمی
۰۵:۳۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
یک شرکت حمل ونقل هوایی تاسیس شپد که از هواپسمای ایرانی برای جابه جایی اول بار بعد لز مدتیرکه هواپیما ها امتحان خود را پس داد بپردازد با بلیط ارزانتر حتما موفق میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد رحیمی
۰۵:۳۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
یک شرکت حمل ونقل هوایی تاسیس شپد که از هواپسمای ایرانی برای جابه جایی اول بار بعد لز مدتیرکه هواپیما ها امتحان خود را پس داد بپردازد با بلیط ارزانتر حتما موفق میشوند.
Singapore
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
میسازیم مثل هوا پیمای هما که عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
بنظرم هیچ چیزی نشد نداره اگ
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
بنظرم هیچ چیزی نشد نداره
Russian Federation
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
چرا 50 میلیارد هزینه کردید تا یک تیم فوتبال بره با یک گل به خودی حریف صدر جدول! البته برای 48 ساعت... ولی حاضر نیستید 50 میلیارد هزینه کنید و صرف زمان 4 سال تا یک هواپیما تولید کنید؟ حاضرم 50 میلیون تومن پرداخت کنم که فقط اجازه بدن یک هزارم از هواپیما را تولید کنم! اگر موفق نشدم اجازه ندید که 999 مرحله بعد را تولید کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۲ تير ۱۳۹۷
ناشناسی که میگی 50 ملیازد برای یه تیم زیاده نگاه کن اگه یه تیم قهرمان بشه چقدر خوبه.وقتی میان به قهرمان28 میلون دلار پاداش میدن جبران اون 50 ملیارد رو نمیکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۳۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
ما نباید رو صنعت خورو کار کنیم چون به صرفه نیست اینده یعنی هوافضاوالکترونیک وهسته ایی باید روی اینها کار وتمرکز کنیم این سختیهایی که تو زمینه اقتصاد کشور میکشیم هزینه پیشرفت کشور توی اینده نزدیکه فقط باید صبر داشته باشیم و از حکومت حمایت کنیم و فریب خارج نشینهارو نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
ایا کشور ی مانند مالزی که کشوری مسلمان هستند ایا در 30 سال پیش کسی باور میکرد که اینقدر پیشرفت کند البته منظور م در این کشور هواپیما نیست
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگه بخاهیم میتوانیم زمانی علم دست مسلمانان بود حالا هم باید مانند اون موقع باشیم وگر نه باید دست به دامن امریکای نامرد باشیم
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا به فکر جوانان تحصیلکرده نیستید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
در طول تاریخ کشور های استعمارگر از جمله انگلیس وقتی وارد یک کشور مثل ایران شدند به فرهنگ و طرز فکر ما ایرانی ها تحمیل کردند که هر چیزی از خارج وارد شود از لحاظ کیفیت بهترین است ولی ایرانی نمی تواند نمی توانیم کاری از پیش ببریم و اصلاً توان و قدرت انجام کار و از ما گرفتند. برای فروش بیشتر کالاهای تجاری خودشون و بخاک سیاه نشاندن ایران و ایرانی . شما ببینید ما ایرانی جماعت نمی تونیم کالای ایرانی بخریم فقط فکر می کنیم کالای ایرانی بدرد نخوره غافل از اینکه نمی دونن #کد_گذاری شدند . و متاسفانه این فرهنگ تحمیلی یعنی ما نمی توانیم به نسل های بعدی منتقل میشه در حالی که لیاقت ما ایرانی بیشتر از خارجی ها هست فکر نکنید ما نمی تونیم هواپیما بسازیم من مطمئنم چونکه بهترین خلبانهای دنیا ایرانی هستند لیاقت بهترین سازنده هواپیما هم به یقین میتونیم در جهان هم باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۲۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
دوستان گلم مشکل این نیست که در ایران کسی رو نداشته باشیم که بتونه موتور و بدنه پیچیده هواپیما رو بدون نقص طراحی کنه و بعدش با حمایت سرمایه دارها یا دولت طرح ساختش اجرایی بشه ایران و ایرانی هیچی از خارجی جماعت کم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
سرعتش را هزار برابر افزایش دهید.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۰۷ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
ساخت هواپیمای مسافربری خیلی پیچیده تر از هواپیمای جنگنده است و هر قدر هواپیما بزرگتر می شود تا مسافران بیشتری را جابه جا نماید نیازمند امکانات بیشتری است و هزینه ساخت ان بیشتر می شود و ریسک ساخت ان بیشتر است باید با دقت بیشتر و با ریسک پذیری دنبال این فناوریها بود.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۱۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
چرا ایرانیها نباید خودشون رو قبول داشته باشند مگه مالک شرکت بوئینگ از اول هواپیما ساز بوده. چه جور بود ایران تونست انرژی هسته رو داشته باشه اما هوا پیما رو نه .پس همیشه خواستن توانستن هست . مطمئنا روزی میرسه که دانشمندان ایرانی تحملشون تموم میشه اونوقته که .........به کوری آمریکا
Netherlands
حسین
۲۱:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
مامیتونیم هواپیما بسازیم فقط کافیه دوتا بال رو پراید نصب کنیم
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۰۱:۲۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
اره والا زدی تو خال
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۵۷ ۰۵ دی ۱۳۹۶
مطمئنم نورانیت و عقلانیت ما ایرانی ها ده برابر بیشتر نسبت به کشور هلند و برزیل است . هلندی که هواپیمای فوکر رای میسازد و برزیلی که تازه به جمع سازندگان هواپیمای مسافربری پیوسته است . ساخت هواپیمای مسافربری برای ایرانی جماعت که کاری ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
سید جواد میری جویباری
۲۳:۱۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
از وقتیکه اینجانب طرح جدید موتور هواپیمای مسافربری را به دولت ایران تقدیم کردم، و سازمان راه وشهرسازی کشور با کمک ریاست جمهوری اسلامی ایران، که این طرح جهت ساخت دردست اقدام شد، اکثر کشورهای پیشرفته، اعلام کردند که به ایران موتور هواپیما بفروشند. چون فهمیدند که ایران دست به اقدام برترین و پیشرفته ترین موتور توربوجت(توربو جواد) زده است. اینجانب از دولت ایران می خواهم که از هر گونه اقدام برای ساخت این موتور جدید، عقب نشینی نکند. پیام به ریاست جمهوری و راه و شهرسازی و مجلس . متشکرم
Germany
سید جواد میری جویباری
۰۰:۵۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
به نظر من اگر به دانش اصلی چگونگی کار یک موتور هواپیما پی ببریم، ساخت موتور هواپیما از ساخت یک موتور سیکلت هم آسانتر است. کافیست که از طرح های پیشنهادی به درستی استقبال و روی آن کار شود. البته این کار به یک کارگروه مجرب وابسته به دانشگاه ها نیاز است، اگرنه هیچ طرح ابدائی در ایران به ثمر نخواهد رسید. ناگفته نماند که دولت جمهوری اسلامی ایران از هرگونه طرح و یا پیشنهادی و ابدائی استقبال می کند. اینجانب حاضرم در ساخت موتور هواپیما به هر کارگروه منتخب دانشگاه های دولتی از لحاظ دانش فنی کمک کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
اگه بسازن چه کسی می خواد بره برای اولین بار سوار بشه خخخخخخخ اون آذرخشهایی که تولید کردین و یه دونش هم نمیتونه درست و حسابی پرواز کنه رو بدین ضایعاتیها برمیدارن
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
خیلی نادان اون آدمی که به کشورش خیانت میکنه با این حرفای چرت و پرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
99 درصد هواپیما موتوره شه اگه اونو بشه مطمئن کرد بقیه اش کاری نداره
Iran (Islamic Republic of)
روزبه-هوافضا شریف
۱۱:۴۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
داداش شما شغلتون چیه که این نظریه خنده دار رو ارائه کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۲ تير ۱۳۹۷
میکانیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
آیرودینامیک هواپیما رو با ابر کامپیوتر های پیشرفته طراحی می کنن الکی نیست که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
من که میگم دوستانی که از تولید هواپیمای ملی حمایت میکنن بهتره تشریف ببرن از ارتش تعداد سقوطهای هواپیمای اذرخش رو بپرسن بعد بیان نظر بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
آخ جون هواپیماهای ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
زنده باد ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
ایران عشق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
اگه بسازند هم یک چیزی مثل پراید میشه مطمئا باشید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۶:۴۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
نه تنها توان ساخت هواپیمای مسافربری را داریم بلکه بطور حتم از آمریکایی ها بهتر خواهیم ساخت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
فکر کنم تواین زمینه هم سپاه وارد بشه خیلی بهتره از اینکه به سازمان های دیگه این کارو بسپارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
بدین مسولان ابران خودرو وسایپا حتما میتونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
چ ا میگید نمیشه،چرا میگید پراید ایرانی؟!ما که ماشین ساخت ایران نداریم،فقط قطعه ها رو میسازن شرکت های قطعه زن ایرانی،تا حالا ماشینی کاملا وطنی ساخته نشده،چون نمیزارن ساخته بشه که نون واب قطعه سرهم کن های های فعلی بریده بشه،چرا بدون اطلاع کافی نظر میدن بعضی ها؟!

جوان های ما هم باید ماشین بسازن هم هواپیما،چون اراده کنیم میشه،مثل کشتی وموشک وپایانه موهواره بر وماهواره،،،بزودی هواپیمای مسافربری میسازه ایران ،انشالله
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۳:۳۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
همیشه همینه مرع همسایه غازه
هواپیمای ملخ دار که چند ساله تولید شده ولی متاسفانه مسیولین اصلا حاضر نیستن حتی طرحشو نگاه کنن ..
ما بهترین مهندسهای سازه هوایی رو داریم ولی ...
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
تلاش کنند خداهم کمکشان میکند.ملت ایران ازاول انقلاب تاالان به هرهدفی که خواسته رسیده انشالله به این هم میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ایرانی با غیرت و تعصب میتونه چرا نتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
میشود ، اما وقتی که مردم بخود آیند و خودباوران سرکار بیایند ؛ نه خودباختگان و غربزدگان
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۳۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
باید کار را به وزارت دفاع سپرد
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۹:۱۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
بابا کاری نداره کهههه
دوتا بال جوش بدن ب کنار پراید
خلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
همین خودرو تولید کردین برای هفت پشتمون بسه دیگه آسمون و به خون نکشید
Germany
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
پراید جدید در راهه. منتها پراید پرنده
United States of America
روح اله
۱۸:۲۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
همون ماشین ایرانی مردم به زور سوار میشن کافیه دیگه هواپیما نمیخواد بسازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
یه پراید ایرانی استفاده کردیم همیشه کشته میدیم و کسی جوابگو نیست حالا فقط مونده رو هوا کشته بدیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
دم همتون گرم افتخار میکنم بهتون
Germany
محمد
۱۷:۳۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
اقا یا خانمی که هر کی نظر درباره افتخار به کشور وشکر خدا داده منفی دادی (بهتره خودت رو به روانپزشک نشان بدهی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
شماکوشکوب سنگ پا بیل کلنگ مربا عسل از کشورهای دیگه وارد نکنید ساهت هواپیما پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
خدا رحم کنه .اخه بابا شما یه ماشین درست حسابی نمیتونید بسازین.حالا هواپیما بسازین.فقط مثل پراید نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
اصولا خرید از خارج پورسانت و نون و آب داره چرا برخی از مسئولان برند سراغ طرحی ایدانی که از بابت آن چیزی گیرشون نمی آد؟! دلال بازی در این مملکت نهادینه شده و باید فکری برای نابود کردن این تفکر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ایشاالله که یه روزی هواپیما بسازیم تا دیگه مجبور نباشیم از دشمنان اسلام و کشورمون هواپیما بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
البته کار ۱ یا ۲ روز نیست مهم اینه که سرمایه گذاری بشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
اینایی که میگن نمیشه ما نمیتونیم .........باید تلاش کنیم خواستن توانستن است
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۳۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
جان ما فقط مثل پرایذ نشه !!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
چرا زیر ساخت نداریم ایران یک کارگاه بزرگ تولیدی است با هزاران شهرک صنعتی
نا امیدی و وقت تلف کردن بزرگترین شکست و ترس است
اگر خوب تلاش کنیم و با عشق و علاقه کار کنیم بهترینها و با کیفیتهای جهان راهم میتوانیم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
چرا زیر ساخت نداریم ایران یک کارگاه بزرگ تولیدی است با هزاران شهرک صنعتی
نا امیدی و وقت تلف کردن بزرگترین شکست و ترس است
اگر خوب تلاش کنیم و با عشق و علاقه کار کنیم بهترینها و با کیفیتهای جهان راهم میتوانیم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
چرا زیر ساخت نداریم ایران یک کارگاه بزرگ تولیدی است با هزاران شهرک صنعتی
نا امیدی و وقت تلف کردن بزرگترین شکست و ترس است
اگر خوب تلاش کنیم و با عشق و علاقه کار کنیم بهترینها و با کیفیتهای جهان راهم میتوانیم بسازیم
Germany
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
هر وقت ایران تونست ماشین خوب به سازه بعد سراغ هواپیما بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
به نظر شما زير ساخت لازم داريم كه بتونيم هواپيماي ١٥٠ نفره بسازيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
مامیتوانیم بایدسعی کنیم وتلاش اینقدرهم خودمونو دست کم نگیریم ادیسون یک شاگردتنبل بود ولی وقتی بزرگ شد برق رواختراع کرد نباید اینقدرخودمونو دست کم بگیریم مگه ما چی ازخارجیها کم داریم
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
صد در صد که هیچی هزار درصد میتونیم یه هواپیمای داخلی مجهز بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
صد میلیون درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
اگه بسازند هم یک چیزی مثل پراید میشه مطمئا باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ایران به مراتب پیشرفته تر از چندین دهه قبله
نیروهای نظامی،وزارت دفاع ،وزارت صنایع و بخش خصوصی و در هر گوشه ای از ایران اسلامی شروع به ساخت کنیم مانند خودرو سازی و موشک سازی میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ایران به مراتب پیشرفته تر از چندین دهه قبله
نیروهای نظامی،وزارت دفاع ،وزارت صنایع و بخش خصوصی و در هر گوشه ای از ایران اسلامی شروع به ساخت کنیم مانند خودرو سازی و موشک سازی میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
همونقدر که موشکی برای کشور حیاتی و مهمه هواپیماسازی هم مهمه و نباید به تولید ملی هواپیما بیتفاوت و بیخیال باشیم
هم خرید خوب و هم تولید خوب هواپیما برای ایران لازمه
ما در ساخت میتونیم موفق و پیروزباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
نه تنها توان ساخت هواپیمای مسافربری را داریم بلکه بطور حتم از آمریکایی ها بهتر خواهیم ساخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ما هنوز یه خودروی درست و حسابی نمیتونیم بسازیم سمند که خودروی ملی هست یه دسته راهنما تو دو سال ۵ بار عوض شده حالا بماند بقیه خرابیهاش و سروصداش که انگار موتور گازی سواری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
در اطراف تهران و کلانشهرها ساخت هواپیما را با نام خدا اغاز کنید شک نکنید با همکاری داناهیان و محققان با هوش ایرانی بهترینهای جهان را هم میتوانیم بسازیم هیچوقت توان خودمان را دست کم نگیریم زیر ساختهای ایران کامل و مهیا است نترسیم که ما میتوانیم اگر بخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
در اطراف تهران و کلانشهرها ساخت هواپیما را با نام خدا اغاز کنید شک نکنید با همکاری داناهیان و محققان با هوش ایرانی بهترینهای جهان را هم میتوانیم بسازیم هیچوقت توان خودمان را دست کم نگیریم زیر ساختهای ایران کامل و مهیا است نترسیم که ما میتوانیم اگر بخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
شک نکنید که ما میتوانیم اگه مثل خودرو سازی توسعه و پیشرفت را در همه جای ایران گسترش دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
شک نکنید که ما میتوانیم اگه مثل خودرو سازی توسعه و پیشرفت را در همه جای ایران گسترش دهیم
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
فقط سعی کنید مثل پراید نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
بدنش دست سپاه زودتر ساخته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
اگر قراره تولید داخل بشه و هزینه داشته باشه بهتره که برای کسانی که دارن این کار رو انجام میدن منع خروج صادر بشه و در صورت به نتیجه نرسیدن طرح مبلغ خرج شده از مجریان طرح پس گرفته بشود
United States of America
iman.ahwaz
۱۳:۴۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
وااای من منتظرم بسازن. دو سال بعد مدل وانتش رو هم تولید کنن. اسم هم خاستید من خودم پیشنهاد دارم،هواپیمانت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ما که از خدامونه ایرانی بخریم و استفاده کنیم فقط مثل پراید نشه. هرچند ما نه پول سوارشدن هواویما رو داریم نه خریدن پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
هواپیماهایی می خواین بسازین مثل پراید نه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۳:۲۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
اگر همونطور که به بحث پیشرفت نظامی توجه میشه به این بخش که دشمنان انگشت بر اون گذاشتن هم توجه بشه کشور خودکفا میشه ،چطور نشه؟خواستن توانستن است اما باید بها بدن یا نه؟فقط به بحث موشکی بها ندن به زمینه های دیگه هم بها بدن میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
کار نشد نداره
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۰۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
سلام
خبر خیلی خوبیه
ولی چقدر بهتر بود قبل از ساخت هواپیما یک ماشین درست و حسابی طراحی و میساختید!!!
این وضع ماشین های ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
خدا کمکمون کنه هرچه زودتر هواپیماهای ایرانی را بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
خیلی عالیه که ما در زمینه ساخت هواپیما هم خود کفا بشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
زنده باد بزرگمردان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
چه وقت ساخته میشه؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
خیلی هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
امیدوارم هرچه زودتر ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
ایرانی همیشه سربلند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
خیلی خیلی عالیه
۱۲
آخرین اخبار