چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

الگوی مصرف در کشور ما بر پايه غلات به ويژه نان بنا شده، بنابراین بهتر است در يابيم چه نوع نان وبا چه کيفيتی ارزش غذايی بهتر وبيشتری برای سلامتی ما دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مصرف نان به خصوص از نوع سنتی آن در بین مردم ایران رواج زیادی دارد ،اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می شود که در این روزگار انواع مختلفی از نان ها جدید و فانتزی با طعم های مختلف به بازار آمده که طیف های مختلف مردم را به خود جذب کرده  و به سفر ما ایرانی ها اضافه شده است.  نکته قابل توجه  این است که نان به عنوان یک تأمین کننده انرژی می تواند بخش عمده انرژی روزانه فرد را تا مین کند.

با مصرف نان می شود نشاسته یا  قندهای پیچیده  که سوخت در دسترس هستند و بدن برای انجام کارهای روزانه به آنها نیاز دارد  را جذب کرد، بنابراین  توجه به مصرف و انتخاب نان مناسب دارای اهمیت قابل توجه ای است.

 

چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

 

چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

 

چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

نان لواش یکی از رایج ترین و قدیمی ترین نوع نان می باشد که بیشترین مصرف  را به خود اختصاص داده است و بالاترین ماندگاری را دارا می باشد که به همین دلیل از محبویبت بیشتری بین مردم برخودار است، ازخواص آن می توان به نازک بودن و شکننده بودن آن اشاره کرد.

 

چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

 یکی دیگر از نان های پر مصرف و البته سبوس دار  در سفره ما ایرانی ها نان سنگک است، نان سنکگ  به دلیل طعم، مزه ،هضم آسان و سلامت جز بهترین نان های سنتی ایرانی می باشد که از آرد مرغوب و آب خالص و نمک تهیه می شود، به واقع در پخت نان سنکگ به جای خمیر ترش، جوش شیرین یا مواد دیگر نمی توان اضافه کرد و آرد گندم مرغوب تنها لازمه پخت یک سنکگ  با کیفیت است که خود نان سنکگ را به یکی بی ضرر ترین و مفید ترین نان های سنتی تبدیل کرده است.

 

چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

نان بربری نان پر مصرف دیگری بین ما ایرانی ها می باشد، نانی با آرد سفید و بدون سبوس که کمی حجیم تر از نان لواش و تافتون است . نان بربری  به دلیل به کار بردن جوش شیرین در طبخ ممکن است عوارضی ایجاد کند به همین دلیل این نان از نظر عوارض جوش شیرین، سفید بودن و نداشتن سبوس به عنوان بی خاصیت ترین نان سنتی ایرانی شناخته شده است. اما به دلیل خوش خوراک بودن در ایران مصرفش بالای دارد.

 

چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

 نان جو در احادیث و روایات بسیار به مصرف آن توصیه شده است. نان جو به دلیل اینکه از نظر بهداشتی  و سلامت از ارزش ویژه ای برخودار است  مورد توجه قرار گرفته و آن را اکسیر سلامت می نامند.سبوس موجود درجو دو برابر گندم است و در هر صد گرم نان بیش از 4 گرم فیبر دارد که از این جهت برا افراد دیابتی مناسب است از طرفی  دلیل تأثیر گذاری زیاد سبوس جو بر کاهش قند و چربی خون نیز مصرف این نان بسیار توصیه می شود.

 یکی دیگر از نان های رایج در سفر ما ایرانی ها نان تافتون است  که دارای ضخامتی متوسط می باشد و بین نان لواش و نان های ضخیم تر ، طرفداران خاص خود را دارد،  از نشان های مرغوبیت نان تافتون عدم چسبندگی  فروفتگی زیاد و سطح یکنواخت آن است. نگهداری نان تافتوت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت رعایت اصول می توان از ضایعات آن جلوگیری کرد، سبوس کمتر نسبت به نان سنکگ و ضایعات بالایی آن از معایب این نان است.

 

چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

بربری و سنگک نان محبوب همدانی ها

ابوذر گل‌محمدی رئیس اتحادیه صنف نانوایان همدان با اشاره به اینکه  مردم همدان بیشتر از نان‌های حجیم مانند سنگک و بربری استفاده می‌کنند گفت: نان‌های فانتزی مشتریان محدودی دارد به همین علت افرادی که در سطح کلان به تولید نان به شیوه‌های صنعتی می‌پردازند با مشکل مواجه می‌شوند و به علت محدودیت بازار و مشتری، شکست می‌خورند.

وی افزود: بیش از 97 درصد از نانوایی‌های کشور سنتی است و 3 درصد مابقی که به تولید صنعتی نان می‌پردازند، مشتریان زیادی ندارند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان همدان علت زود بیات شدن نان را نحوه نگهداری آن بیان کرد و گفت: مصرف‌کنندگان به اندازه نیاز روزانه خود نسبت به خرید نان اقدام کنند و در صورت خرید برای چند روز باید در هنگام خرید نان از سفره‌های پارچه‌ای بهره ببرند و پس از اینکه نان کاملا خنک شد آن را در کیسه های  پلاستیکی و در فریزر نگهداری کنند تا زود بیات نشود و قابل مصرف باشد.

تعداد کل نانوایی‎های سنتی استان، یک‌هزار و 891 واحد است.

چه نوع نان برای مصرف مناسب است؟

اگر بخواهیم ويژگي هاي نان خوب را برشمریم میتئان به این موارد اشاره کرد:

۱ - گندم بيشتر از ۴ماه در انبار نمانده باشد

۲ - کمترين سبوس گيري انجام شده باشد.

۳ - ورآمدن خمير طبيعي و بدون استفاده از جوش شيرين باشد.

۴ - از زمان خميرگيري تا پخت حداقل ۲ ساعت گذشته باشد.

انتهای پیام/ص.ف

اهمیت نان سالم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا شمسایی
۰۰:۳۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
سلام