تاثیر پیشرفت تکنولوژی، بر سبک نوحه های عزاداری

نکته‌ای که در چند سال گذشته با پیشرفت تکنولوژی توجه‌ها را به خود جلب کرده ایجاد عزاداری با سبک جدید است که بیشتر جوانان و نوجوانان را به هیئت‌ها کشانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ عزاداری برای امام حسین (ع) محدود به محرم نمی‌شود و در طول سال اقشار مختلف مردم مخصوصا جوانان و نوجوانان با حضور در هیئت‌های مذهبی برای سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

در حادثه جانسوز کربلا جوانان و نوجوانانی بوده اند که هر کدام الگویی برای زندگی نسل‌های مختلف بشری هستند و جوانان با الگو گرفتن از این بزرگان می‌توانند سعادت دنیا و آخرت خود را رقم بزنند.

نکته‌ای که در چند سال گذشته با پیشرفت تکنولوژی توجه‌ها را به خود جلب کرده است ایجاد عزاداری با سبک جدید است که بیشتر جوانان و نوجوانان را به هیئت‌ها کشانده است و در استان یزد هیئت‌های بسیاری هستند که در طول سال جلسات منظم عزاداری را برگزار می‌کنند و این تلنگری جدی است که این حسین کیست که عالم همه دیوانه‌ی اوست.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی، بر نحوه ی عزاداری ها


شیوه‌های عزاداری نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است

محمد فیاض معاون پژوهشی حوزه علمیه استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  با تشریح اینکه هر مراسمی ویژگی خاص خودش را دارد و محرم تجلیل و اکرام شهادت امام حسین (ع) است گفت: هدف امام حسین (ع) احیاء دین جد خود رسول الله (ص) بوده است و دین اسلام دین ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی است و جوانان باید در این ایام با این دیدگاه عزاداری کنند.

وی ادامه داد: در گذشته بیشتر مجالس برای گرامیداشت و بزرگداشت بوده است، ولی امروز این شیوه دچار تفاوت‌هایی شده است و شاهد هستیم حتی در زنجیرزنی نیز تفاوت‌هایی ایجاد شده و خیلی از زنجیر زن‌های جوان دچار آسیب‌هایی می‌شوند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان یزد افزود: فضای مجازی مزایا و معایبی دارد و حدیث داریم که انسان‌ها نباید در آمال و آرزو‌های خود زندگی کنند و آسیب جدی فضای مجازی این است که انسان‌ها در واقعیت حرمت‌ها را نگه می‌دارد، اما در فضای مجازی حرمت‌ها حفظ نمی‌شود.

فیاض با اشاره به پیشینه علمی و فرهنگی استان یزد گفت: هر جایی که میوه زیاد باشد آفت‌ها نیز زیاد است و متاسفانه دشمن با دادن شعار‌های وسوسه انگیز هدف تغییر عزاداری ها، باور‌ها و اعتقادات را دارد و جوانان باید هوشیار باشند.

وی در پایان اظهار داشت: الگو گرفتن جوانان از قاسم بن الحسن، حضرت علی اکبر (ع) و عبدالله بن الحسن قطعا باعث رشد و جلوه گری جوانان خواهد شد.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی، بر نحوه ی عزاداری ها


ذائقه مجالس عزاداری تغییر کرده است

حمید حامدی معاون آموزش مدرسه امام خمینی (ره) یزد (از مدارس آموزش طلاب) با بیان اینکه از ذوق و شوق عزاداری چیزی کم نشده است گفت: شرکت در مجالس عزاداری همچنان یک ارزش است و لی چیزی که امروز خودنمایی می‌کند تغییر ذائقه‌ها در بین جوانان و نوجوانان است.

وی با اشاره به اینکه شیوه عزاداری تغییر پیدا کرده است و ریتم‌های سینه زنی و نوحه خوانی تند شده است بیان کرد: متاسفانه بسیاری نوحه‌ها به ترانه نزدیک شده است و این مسئله در خیلی از موارد به متولی هیئت‌ها بر می‌گردد که یک شیوه جوان پسند را در هیئت‌های خود به کار می‌گیرند.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی، بر نحوه ی عزاداری ها


شبکه‌های مجازی حجب و حیا را کمرنگ کرده است

معاون آموزشی مدرسه امام خمینی (ره) با توضیح اینکه شبکه‌های مجازی در فرهنگ جامعه تاثیر گذاشته است بیان داشت: بسیاری از اعلام برنامه‌های هیئت‌ها با استفاده از شبکه مجازی است، اما این شبکه‌های مجازی حجب و حیا را کمرنگ کرده است.

وی ادامه داد: سیاست دستگاه‌های متولی و حوزه‌ها این است که عزاداری‌ها با شور برگزار شود و امروزه شاهد این هستیم که خیلی از جوانان مخصوصا بانوان در این ایام احترام و حفظ حرمت محرم را جزء وظایف خود می‌دانند.

محمد اکبرزاده مداح یزدی که ۲۳ سال سن دارد با بیان اینکه عشق به اباعبدالله باعث شده تا شغل مداحی را انتخاب کند گفت:در این سال‌ها عده‌ای خواسته اند من را به سمت موسیقی بکشانند، اما من همچنان بر خدمت در دستگاه امام حسین تاکید دارم.

اکبرزاده اظهار داشت: با اینکه خیلی جوانم، اما از نوحه‌های سنتی استفاده می‌کنم و این باعث شده تا در این سن بین مردم از احترام خاصی برخوردار باشم، اما متاسفانه بسیاری از جوانان نوحه‌های امروزی را می‌پسندند و این نوحه‌ها آن‌ها را به شور می‌آورد.

انتهای پیام/ص

گزارش: سید مهدی نبوی نژاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.