مروری بر پرونده عاملان قتل بنیتا

حکم اعدام قاتل بنیتا در انتظار تایید دیوان عالی کشور

رئیس دادگستری استان تهران از ارسال حکم اعدام متهم ردیف اول پرونده به دیوان عالی کشور برای تایید نهایی خبر داد.

مروری بر پرونده عاملان قتل بنیتا/ حکم اعدام متهم ردیف اول برای تایید به دیوان عالی کشور می رودبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ٢٩ تیرماه خبر گم شدن کودک هشت ماه به نام بنیتا در فضای مجازی دست به دست شد. هشت روز از این ماجرا گذشته بود و  در حالی که تلاش‌های پدر و مادر و اعضای فامیل و پلیس آگاهی برای پیدا کردن کودک بی نتیجه مانده بود، خبری تلخ مبنی بر فوت کودک هشت ماهه توسط پلیس آگاهی منتشر شد.

پس از اعلام موضوع به پلیس، در جریان تحقیقات ماموران پلیس آگاهی تهران متوجه رد پای دو سارق حرفه‌ای لوازم داخل خودرو شدند.

با شناسایی مخفیگاه یکی از این سارقان، او اعتراف کرد که آنها قصد سرقت خودروی پدر بنیتا را داشتند که بعد از سرقت متوجه حضور کودکی در خودرو شدند. با دستگیری سارق دوم او در بازجویی‌ها منکر هرگونه سرقت شد تا اینکه پس از روبرو شدن با همدستش لب به اعتراف گشود.

سارق در بازجویی‌ها اعتراف کرد پس از سرقت خودرو از مشیریه به همراه کودک، آن را همان روز در یکی از خیابان‌های پاکدشت آورده و پس از بالا کشیدن شیشه‌ها آن را ر‌ها کرده است.

ماموران بلافاصله به محل ر‌ها کردن خودرو در محله‌ای خلوت رفته و با جسد بنیتای هشت ماهه که به دلیل گرما، تشنگی و گرسنگی دچار جمود نعشی شده بود، روبرو شدند.

پس از آن با درخواست دادستان عمومی و انقلاب پاکدشت و موافقت شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان تهران که ریاست آن بعهده رئیس کل دادگستری استان تهران است پرونده مربوط به فوت بنیتا از دادسرای پاکدشت به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احاله شد و دادستان تهران یک هفته بعد از صدور کیفرخواست مبنی بر قتل عمد برای متهم ردیف اول در این پرونده خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران نیز برای رسیدگی به این پرونده، دستور ویژه‌ای برای محاکم صادر کرد.

در روند رسیدگی به پرونده اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده در روز 20 شهریور ماه با حضور سه متهم در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمئی کشکولی برگزار شد .

روز 21 شهریور ماه خبر دستگیری متهم چهارم این پرونده منتشرشد که متهم ردیف چهارم در دومین جلسه دادگاه که روز 22 شهریور برگزار شد به عنوان مطلع حاضر شد.

در جریان دادگاه وکیل و پدر و مادر بنیتا درخواست صدور حکم اعدام برای متهمان ردیف اول و دوم پرونده را از قاضی دادگاه را داشتند.

در جلسه اول دادگاه، کوشا وکیل اولیای دم بنیتا برای هر دو متهم این پرونده درخواست قصاص کرد و گفت: متهم ردیف اول با عنایت به اینکه پدر بنیتا مانع سرقت شده بود اما وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و نسبت به پدر بنیتا «شروع به قتل» کرده بود، عمل متهم ردیف اول پرونده به استناد بند «ب» ماده 290 کشنده بود همچنین متهم ردیف دوم یکی از مسببان مرگ بنیتا است زیرا بنیتا را رها کرده و بدون آب و غذا و مراقبت از وی باعث مرگ او شده بود در صورتی که آگاه بود که داخل خودرو مسروقه کودک وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابر ماده 533 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 می‌توان گفت هر دو متهم مسببان رها کردن کودک و مرگ بنیتا بودند و هر دو می‌دانستند شرایط جسمی کودک به نحوی است که نیاز به مراقبت دارد بنابراین برای هر دو متهم تقاضای قصاص از لحاظ قتل عمد دارم و در رابطه با سایر موارد تقاضای اشد مجازات را می‌کنم.

در ادامه قاضی کشکولی ریاست دادگاه خطاب به وکیل پرونده بنیتا اعلام کرد: با توجه به اینکه در قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست نسبت به متهم ردیف دوم درباره قتل منع پیگرد صادر شده و این حکم در 15 مرداد سال جاری به اولیای دم ابلاغ شده است، اولیای دم اظهار کرده‌اند که نسبت به کیفر خواست صادر شده اعتراضی ندارند.

در ادامه جعفر کوشا وکیل پرونده بنیتا اعلام کرد که کیفرخواست صادر شده فقط به پدر بنیتا ابلاغ شده و مادر بنیتا کیفرخواست را رویت نکرده بود. با این وجود بعد از اتمام دادگاه پدر و مادر بنیتا ادعا داشتند که از قانون اطلاع نداشتند و می خواهد که دادگاه برای متهم ردیف دوم هم حکم اعدام صادر کند.

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی و نماینده دادستان تهران در خصوص اینکه خانواده بنیتا به صدور قرار منع تعقیب متهم ردیف دوم پرونده اعتراض داشتند، گفت: طبق بررسی ها مشخص شد متهم ردیف دوم در سرقت و تحصیل مال مسروقه معاونت داشته و در قتل دخالتی نداشته است بنابراین بازپرس در این رابطه قرار منع تعقیب صادر کرد.

قاضی شهریاری ادامه داد: قرارهای منع تعقیب در شعبه بازپرسی صادر می شوند و پدر و مادر بنیتا با دست خط خود اعلام کرده اند که در مورد قرار منع تعقیب صادر شده از سوی شعبه بازپرسی برای متهم ردیف دوم پرونده هیچ اعتراضی ندارند اما در حال حاضر اظهار بی‎اطلاعی می کنند با وجود اینکه به آنها در همان ابتدا و در دادسرا گفته شد که وکیل انتخاب کنند این در حالی است که آنها پیگیر این مساله نشدند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در یکصدو هجدهمین نشست خبری خود گفت: حکم صادر شده است؛ اما باید ابلاغ شود و قابل اعتراض است و به دادگاه تجدیدنظر می‌رود.

معاون اول دستگاه قضا گفت: اما چون متهم ردیف اول چند اتهام داشته است که یکی از آنها قتل عمد نفس است، حکم قصاص صادر شده است که شنیده‌ام برای سایر اتهام‌ها مجازات‌هایی مثل شلاق، تبعید صادر شده که آن هم قابل اعتراض است و باید منتظر حکم دادگاه تجدیدنظر خواهی باشیم. در پرونده بنیتا دو نفر متهم اصلی هستند که برای یکی از انها در دادسرا و دادگاه ثابت شده که این فرد قتل نفس عمدی انجام داده است که حکم قصاص صادر شده و البته قابل اعتراض است؛ در مورد فرد دیگر ثابت نشده و حکم قصاص نگرفته است و ممکن است افرادی بگویند که چطور شده که حکم قصاص نگرفته است؛ در حالیکه باید گفت: این قتل منتسب به یک نفر شده است.

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین وضعیت پرونده متهمان این پرونده اظهار داشت: با توجه به اینکه حکم متهمان چند روزی است که صادر ودستور ابلاغ حکم متهمان داده شده بود به احتمال فراوان حکم متهمان پرونده به وکلای آنها ابلاغ شده است.

وی افزود: برای بخشی از پرونده که کیفر خواست صادر شده بود، حکم صادر شده است و این حکم هم از جانب وکلای اولیای دم و هم از طرف متهمان قابل اعتراض است که روال قانونی خودش را طی خواهد کرد.

اسماعیلی بیان داشت: در روال رسیدگی به پرونده در جلسه دادگاه مطالب دیگری حواشی پرونده مطرح شد که چون برای آنها کیفر خواستی صادر نشده بود و دادگاه باید برابر با کیفر خواست رسیدگی می شد و دادگاه نمی توانست نسبت به مطالب جدید تصمیم گیری و حکم مقتضی صادر کند بنابراین پرونده در رابطه با موارد جدید به دادسرا ارسال می شود و اگر دادسرا نسبت به آنها برای متهمان قرار مجرمیت صادر کند، پرونده جدید به دادگاه ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه در روال رسیدگی به پرونده متهم چهارم پرونده دستگیر شده که برای اتهامات وی کیفر خواست صادر نشده بود،افزود: پرونده نسبت به حکم صادر شده برای تایید نهایی به دیوان عالی کشور ارسال می شود و نسبت به ادعا های جدید مسیر دادسرا را طی می کند.

انتهای پیام/

زمان اعدام قاتل بنیتا مشخص شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
اگه میخواد اعدام شه حداقل در ملا عام نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
سلام ،،اولا در جواب ب اون دوست عزیز ک گفته از سر نداری دزدی کرده ،،اولا بیجا کرده دزدی کرده نداره بره کار کنه کارگری کنه این همه کارگر تو جامعه هست دوما این آقاچرا بچه رو‌دید نبرد جایی ببینش خدالعنتش کنه‌ واقعا هی میبرد جای شلوغی تا مردم بیینش سوما این آقا دزده خیلی بی احساس تشریف داشته وکافر چطور دلش اومده جاش گذاشته از طرفیم پدرش سهل انگاریم کرده ب هرحال محلشون خوب نبوده محلشم خوب بود نباید این کارو میکرد ......حکمش اعدامه ب نظرم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۲:۰۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
سلام.اعدام نکنین از سر نداری دزدی کرده از طرفی هم ندونسته همچین بلایی سر بچه میاد و از عملش پشیمونه طوری که میگه منو اعدام کنین.گذشت چیز خوبیه.ما به رحمت و بخشش خدا ایمان داریم و ساده تر بگم انتظار داریم که از سر تقصیراتمون بگذره چون رحیمه ولی از هم نمیگذریم!!!پس چطور انتظار داریم که خدا ازمون بگذره...!؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۲:۰۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
سلام.اعدام نکنین از سر نداری دزدی کرده از طرفی هم ندونسته همچین بلایی سر بچه میاد و از عملش پشیمونه طوری که میگه منو اعدام کنین.گذشت چیز خوبیه.ما به رحمت و بخشش خدا ایمان داریم و ساده تر بگم انتظار داریم که از سر تقصیراتمون بگذره چون رحیمه ولی از هم نمیگذریم!!!پس چطور انتظار داریم که خدا ازمون بگذره...!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
اعدامش کنید در ملاعام
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۵:۳۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
قاتل باید اعدام شود
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۲:۳۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۶
باید اعدام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
هردو باید اعدام بشن چی شد که متهم ردیف دوم نقشه میریزه بعد منع تعقیب براش صادرکنند والا چی بگم شاید باید بچه دیگری کشته بشه آره بابا حیف این شیشه ای نباشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
ادم هر غلطی میکنه باید حداقل مردونه بکنه نه اینکه همه اخلاق انسانیت را زیر پا بگذاره اعدام کمترین حکم واسشونه چون جون انسان بی دفاع را گرفتن و خانواده ای را تا آخر عمر بدبخت کردن ناراحت اون نباشین که با اعدام چیزی درست نمیشه جون کسی را بگیری باید در مقابلش جونت را بدی مگر اینکه بخشیده بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
واقعا داریم به کجا میریم مردم چقد بد شدن از مرد بزرگسال تا یه نوجوان ۱۴ ساله از هر کسی میشه انتظار قاتل داشت
Iran (Islamic Republic of)
حسینی کبیر
۲۱:۱۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
اگه قاتلشوبدن دست من بااره برقی تیکه تیکه اش میکنم هرتیکه اش روتویه گوشه شهراویزمیکنم واسه عبرت سایرین اخه این طفل معصوم چه گناهی داشت اخه حیوون میذاشتیش یه جایی که یکی ببینش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
پليس هاي خاطي چطور؟؟؟اونا جرمشون سنگين تره
Iran (Islamic Republic of)
مجید قزوینی
۱۷:۲۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
مالیات می گیرند تا امنیت باشد. حتی اگر درب خانه باز باشد و یا کودکی در ماشین باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
مقصر اصلی پدرشه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۴۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
داداشمون راست میگه یعنی چی که بچه رو تویه محل که پاتوق موادفروشهاست باماشین روشن تنهامیزاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
من با این دزدها کاری ندارم چون کارشون درست نبوده ولی اگه در مقام قضاوت بودم یه تنبیهی هم برا این پدر مادر در نظر میگرفتم چون اونها هم کم مقصر نبودن که بچه رو تنها تو ماشین گذاشتن متاسفانه همه ما احساسی به قضیه نگاه می‌کنیم و اشتباه این پدر و مادر و نادیده میگیریم من خودم هم یه پدر هستم ولی هیچوقت دخترم و تو ماشینی که روشن هست و درش بازه تنها نمیذارم بعد این قضیه که اصلا تو ماشین نمیذارم چه در بسته چه باز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
چقدر اعدام کردین درست شد؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۱۲:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
اعدام مشکل اقتصادی مردم رو حل میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
هرچه زودتر اعدام کنین این حرومزاده های خوک صفت رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
چطور دلشون اومد این کوچولوی معصوم و بی دفاع رو توی اون هوای گرم در یک ماشین در بسته رها کنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
اعدام هیچ چیزی رو حل نمی کنه قرون وسطا هم اعدام می کردن ولی چی شد مردم به خودشان اومدن فهمیدن مشکل خودشون بودن خودشون رو اصلاح کردن قیام کردن و از زیر ظلم و ستم رهایی پیدا کردن امروز جامعه ما ن دوچار پوچی و بی هدفی کینه توزی شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
همچین ادمایی باید اعدام بشن تا درس بشه واس همه
آخرین اخبار