عزیزی خبر داد:

افتتاح دبیرخانه سالمندی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از افتتاح دبیرخانه سالمندی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد.

افتتاح دبیرخانه سالمندی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت و گو با موضوع سالمندی با حضور فرناز محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و عضو مرکز تحقیقات سالمندی کشور و عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

 فرناز محمدی با  بیان اینکه با توجه به تغییرات سنی و جمعیتی که با آن روبه رو هستیم، کشور به سمت سالمندی پیش می رود، گفت: این بدان معناست که ما با موضوعات و مسائل مرتبط با سالمندان بیشتر برخورد خواهیم داشت و لازم است برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع سالمندی یک مسئله صرف پزشکی نیست، بیان کرد: گاهی اوقات دیده می شود که به مسئله سالمندی تک بعدی دیده می شود. سالمندی یک پدیده اجتماعی است و وقتی جمعیت یک کشوری به سمت سالمندی پیش می رود باید منتظر تبعات متعدد آن در تمامی ابعاد و جوانب مختلف زندگی بود.

عضو مرکز تحقیقات سالمندی کشور ادامه داد: به نظر می رسد یک بسیج لازم است تا به طور جدی به مسئله سالمندی توجه داشته باشیم. وقتی جمعیت یک جامعه سالمند می شود شاهد تغییرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و سلامت خواهید بود. بنابراین داشتن یک برنامه راهبردی درست کاملا ضروری است و خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد هستیم که سازمان های مختلف خودشان را درگیر این موضوع کرده اند.

وی با اشاره به اینکه خانواده و خانه برای یک سالمند فراتر از یک ساختمان است، گفت: برای فرد سالمند، خانه فضایی است که در آن زندگی کرده و روزهایش را گذرانده و بسیار پر معنا و ارزشمند است و معنا امکان استمرار زندگی را فراهم می کند و برای همین حفظ کردن این حریم برای سالمند بسیار مهم است. خانواده و توجه داشتن به نیازهای آن برای تامین نیازهای سالمند هم ضروری است.

محمدی تصریح کرد: اگر سلامت خانواده به درستی حفظ شود و در سنین مناسب ازدواج صورت بگیرد، ازدواج هایی را تضمین کنیم که موفقیت بیشتری را دارند می توانیم انتظار داشته باشیم که سالمندی خوبی را هم در آینده تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در بحث سلامت سالمندی بحث سالمندی سالم مطرح است، ادامه داد: سالمندی سالم به این معنا نیست که وقتی ما به سن ۶۰ یا ۶۵ سال رسیدیم تازه به فکرش باشیم بلکه از همان زمان جوانی و کودکی به فکر سلامت سالمندی باشیم بنابراین وقتی به سن ازدواج و سلامت ازدواج می اندیشیم داریم به سلامت سالمندی کمک می کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ابراز تاسف از کم بودن تعداد متخصصان طب سالمندی در کشور، گفت: سال گذشته اولین گروه متخصص طب سالمندی که چهار تن بودند فارغ التحصیل شدند و این تعداد خیلی کم هستند. در حال حاضر فقط یکی از دانشگاه های علوم پزشکی مجری طب سالمندی در کشور است و همچنین حدود شش سال می شود که تربیت پرستار سالمندی را داریم و یک رشته هم به صورت سلامت سالمندی در مقطع فوق لیسانس و دکترا داریم تربیت می کنیم.

حدود 9 تا 10 درصد جمعیت ایران بالای ۶۰ سال هستند

در ادامه عزیزی در خصوص توجه به موضوع سالمندی گفت: ما در جامعه ۸۰ میلیونی کشور تازه توجه به سالمندی را شروع کردیم و جالب است که در سوئد ۸۰ سال زودتر از ما این کار را شروع کردند و باز هم می گویند عقب هستیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه جامعه ما دارد به سرعت به سمت سالمندی پیش می رود و پیش بینی ما این بود که در سال ۱۳۹۶ هفت درصد سالمند خواهیم داشت اما هم اکنون حدود 9 تا 10 درصد جمعیت ایران بالای ۶۰ سال هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هنوز کار خاصی در حوزه سالمندی انجام نشده است، تاکید کرد: برای اینکه مردم و مسئولان را نسبت به این موضوع حساس کنیم به زودی دبیرخانه سالمندی را در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افتتاح می کنیم که دائما با کمیسیون اجتماعی در تماس هستند تا بتوانیم به صورت علمی نسبت به آینده پیشگیری هایی را داشته باشیم.

وی در خصوص متخصصان طب سالمندی گفت: ما باید پزشکان را ترغیب کنیم تا به موضوع سالمندی توجه داشته باشند و باید شرایطی فراهم شود تا پزشکان عمومی ما طب سالمندی را به عنوان یک تخصص بخوانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.