همزمان با رونمایی پوستر؛

اهداف برگزاری دهمین سوگواره ملی «مهر محرم» تشریح شد

دبیر سوگواره ملی «مهر محرم» به تشریح اهداف برگزاری این رویداد و بخش‌های مختلف مسابقه مردمی آن پرداخت.

اهداف برگزاری دهمین سوگواره ملی «مهر محرم» تشریح شدبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دهمین سوگواره ملی «مهر محرم» امروز در مرکز فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، میثم قدس‌پور دبیر این سوگواره ملی گفت: اهداف ما از برگزاری این سوگواره رشد و اعتلای فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه علاقه‌مندان به هنر عاشورایی است. ما همچنین به دنبال همگرایی و هم‌افزایی ملی و بین‌المللی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی به ویژه درباره راهپیمایی عظیم اربعین حسینی هستیم.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از رسانه‌های دیجیتال با تشویق به تولید محتوای پاک و اصیل، گرامیداشت تولیدکنندگان آثار حوزه فرهنگ عاشورایی و کمک به انتشار گسترده آثار از دیگر اهداف این سوگواره است.

دبیر سوگواره ملی مهر محرم، در خصوص بخش‌های مختلف مسابقه و سوگواره ملی بیان کرد: بخش اول این مسابقه در حوزه هنرهای دیجیتال است. شرکت‌کنندگان می‌توانند فیلم‌های کوتاه سه دقیقه‌ای شامل داستانی کوتاه، مستند، نماهنگ، پویانمایی و تجربی را برای ما ارسال کنند. در بخش دیگر این مسابقه ملی، رقابت در عرصه رسانه‌های برخط و نرم‌افزارهاست.

دبیر دهمین سوگواره و مسابقه ملی «مهر محرم» در خصوص موضوع مسابقه اظهار کرد: مراسم و آیین‌های عزاداری محرم در ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان با محوریت اسلام، اندیشه و فرهنگ حسینی، نمادها و اشارت‌های عاشورایی و حسینی، نماز ظهر عاشورا، خادمان حسینی و راهپیمانی اربعین حسینی و زوایای پیدا و پنهان رسانه ای از این سفر زیارتی عظیم از جمله موضوعات مسابقه این سوگواره هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته زمان فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه بود؛ اما امسال به دلیل افزایش کیفیت فیلم های ارسالی زمان را کوتاه کرده‌ایم و شرکت کنندگان باید فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای ارسال کنند تا بتوانیم آثار با کیفیتی داشته باشیم.

قدس‌پور درباره تعداد آثار سوگواره ملی سال گذشته عنوان کرد: حدود ۱۰۰ فیلم کوتاه و ۷۵۰۰ عکس به سوگواره سال گذشته ارسال شد که ۱۲۰ اثر آن در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته شدند.

وی در خصوص آخرین مهلت ارسال آثار به سوگواره امسال خاطرنشان کرد: آخرین مهلت ارسال آثار در بخش رسانه‌های برخط و نرم‌افزار ۱۵ آبان و بخش هنرهای دیجیتال ۳۰ آبان است. اختتامیه این رویداد فرهنگی هنری، آذر ماه در تهران برگزار می‌شود.

همچنین، در این نشست خبری حمیدرضا ضیایی‌پرور رئیس جشنواره و معاون فرهنگ سازی مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه سوگواره ملی «مهر محرم» با 10 سال سابقه در حالی برگزار می‌شود که هر ساله گرایش خاصی دارد، گفت: 3 سال است که گرایش و تمرکز این سوگواره، رسانه‌های دیجیتال با محوریت ماه محرم، ‌اربعین و آیین‌های عاشوراست.

در ادامه دبیر سوگواره ملی و بین‌المللی «مهر محرم» گفت: داوری شاخص‌محور بر اساس امتیازات مردمی و رؤیت PDFها و یا امتیازدهی ستاره‌ای بین 1 تا 5 صورت می‌گیرد. نفر اول این سوگواره با کمک ستاد بازسازی عتبات عالیات به سفر عتبات اعزام می‌شود؛ ضمن اینکه 2 سکه هم جایزه می‌گیرد. همچنین جوایز نفر دوم سفر مشهد و 1.5 سکه و جایزه نفر سوم سفر مشهد و 1 سکه است.

وی افزود: جوایز بخش پویانمایی 1 سکه، جوایز بخش عکس تجربه و تلفن همراه ربع سکه و جوایز بخش نماهنگ نیم سکه است. ضمن اینکه جوایز بخش مجموعه عکس هم سفر به عتبات و یک سکه است.

دبیر سوگواره ملی و بین‌المللی مهر محرم ادامه داد: از 13 کشور و قاره‌های مختلف هم آثاری به دبیرخانه سوگواره مهر محرم ارسال شد.

وی درباره همکاری مشترک سوگواره «مهر محرم» با عتبات حسینی در کربلا گفت: پروژه‌ای توسط سایت امام حسین (ع) وابسته به آستان سیدالشهدا با سوگواره «مهر محرم» تعریف شده است که بر همین اساس، قرار است عملیات اجرایی یک میلیون عکس حسینی بر روی سایت با آرشیوبندی و تقسیم‌بندی خاص کلید بخورد.

وی تأکید کرد: در کشورمان جشنواره «ویژه محرم» نداریم، لذا برگزاری دهمین سوگواره ملی و سومین سوگواره بین‌المللی «مهر محرم» بسیار مهم است. داوری سوگواره ملی و بین‌المللی «مهر محرم» توسط مردم صورت می‌گیرد و آنها بعد از رؤیت عکس‌ها و فیلم‌ها به این آثار رأی می‌دهند. دهمین سوگواره ملی و سومین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال «مهر محرم» در حالی برگزار می‌شود که هرساله بر کمیت و کیفیت آثار و داوری‌های مردمی افزوده می‌شود.

در پایان از پوستر دهمین سوگواره ملی «مهر محرم» رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

 

پوستر دهمین سوگواره ملی «مهر محرم» رونمایی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار