وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

اما و اگر‌های اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران/ تضعیف کیفیت نظام آموزش عالی در کشور

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به برخی از آنها می‌پردازیم.

اما و اگر‌های اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران/ تضعیف کیفیت نظام آموزش عالی در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوعی روبه رو بود که در این مطلب به بخشی از آنها اشاره شده است.

تخصیص اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در برنامه ششم توسعه

ناصرشمس رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه در دانشگاه اعتبار مطلوبی برای تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است و امیدواریم با تخصیص این بودجه گارگاهای این دانشگاه را تجهیز و مورد استفاده دانشجویان قرار دهیم.

نقش دانشگاه‌های نسل سوم در چرخه اقتصادی کشور

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاه‌های نسل اول تنها به آموزش دانشجویان می‏ پردازند و این در حالی است که امروزه دانشگاه‏ های معتبر دنیا از دانشگاه‏‌های نسل دوم علاوه بر آموزش به تحقیقات هم توجه دارند، نیز عبور کرده ‏اند و به دانشگاه‏ های نسل سوم تبدیل شده‏ اند.

وی ادامه داد: امروزه دانشگاه های نسل سوم بیشتر تکنولوژی محور و هدفشان تحقیقات ،آموزش و فناوری است، در حالی که حداکثر 20 تا 22 درصد بودجه خود را از آموزش و بخش عمده را از تولید دانش فنی و همکاری با صنایع و بخش خدمات کسب می‏ کنند.

اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای احداث خوابگاه‌های دانشجویی

یزدان مهر گفت: در برنامه پنجم توسعه محدودیت احداث خوابگاه داشتیم اما با تلاشی که در وزارتخانه صورت گرفت در برنامه ششم مجوز احداث خوابگاه دانشجویی اخذ شد و ما می‌توانیم با اعطایتسهیلات ارزان قیمت به دانشگاه ها و با مشارکت بخش خصوصی در زمین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، خوابگاه احداث کنیم.

دانشگاه های کشور با دانشگاه های نسل سوم فاصله دارند

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه آئین نامه ارتقا اساتید نیازمند تصحیح است، گفت: این آئین نامه را مجلس تصویب نمی‌کند.

اسفندیار اختیاری در آغاز در خصوص تحول ساز بودن دانشگاه ها گفت: دانشگاه های ما در خیلی از موارد تحول ساز هستند و در خیلی از موارد تحول ساز نیست. باید نگاه کنیم کدام بخش از تحولی که تعریف می کنیم از دانشگاه انتظار داریم.

وی افزود: دانشگاه های ما در زمینه آموزش تحول ساز بوده اند چون زمانی که یک دانشجو وارد دانشگاه می شود با زمانی که از دانشگاه خارج می شود متفاوت است. در توسعه تکنولوژی دانشگاه خیلی نمی تواند تحول ساز باشد چون هنوز در ساختارهای دانشگاه های ما ساختارهای فنآورانه تعریف نشده است و هنوز هم آموزش محور است.

طرح توسعه دانشگاه تهران در انتظار بودجه

نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران گفت: طرح توسعه دانشگاه تهران در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده است و در حال حاضر بخشی از بودجه لازم برای اجرای این طرح تامین شده است.

وی افزود: به دنبال تامین اعتبارات لازم و جذب سرمایه برای اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران هستیم.

روحانی 15 مهر به دانشگاه تهران می‌رود

رئیس جمهور همزمان با برگزاری مراسم استقبال از دانشجویان جدید الورود، 15 مهر در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حاضر می‌شود.

آئین‌نامه بورسیه دانشجویان فعال فرهنگی ابلاغ می‌شود

کلانتری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح آئین‌نامه بورسیه دانشجویان فعال فرهنگی توسط رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه اردوی "شمیم بصیرت" در شهر نجف‌آباد مطرح شد، و این طرح به آئین‌نامه دقیقی نیاز دارد تا هرسال بر اساس آن در یک زمان مشخص ارزیابی صورت گرفته و برترین‌های فرهنگی مشخص و معرفی شوند.

انتخاب رشته‌ تکمیل ظرفیت‌ دکترا‌ از یکشنبه‌

توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور، گفت: بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش‌ و آموزش کشور درباره‌ ظرفیت‌های جدید‌ و همچنین تکمیل ظرفیت‌ برخی از کدرشته‌ محل‌های دوره‌ نیمه‌ متمرکز آزمون ورودی دکترای‌ سال 96 دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش عالی از امروز چهارشنبه‌ 12 مهر ماه 96 برای پذیرش‌ تعداد هزار و 816 نفر‌ در 875 کدرشته‌ محل بر روی سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار می‌گیرد.

برنامه تاسیس موسسات اعتبارسنجی در وزارت علوم تدوین شد

زکایی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی گفت: تاسیس موسسات اعتبارسنجی غیردولتی از برنامه‌های در دست تدوین این مرکز است.

زکائی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی با اشاره به تدوین برنامه تاسیس موسسات اعتبارسنجی در وزارت علوم گفت: به محض آماده شدن این برنامه، تصویب آن در دستور کار شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وظیفه مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی کشور گفت: از سال ۹۲ سیستمی برای ارزیابی کیفیت آموزش عالی ایجاد شد و در چهار سال گذشته سعی شده با تشکیل تیم حرفه‌ای، گفتمانی در سطح وزارت علوم شکل گیرد تا بسترسازی و ریل‌گذاری صحیح با توجه به قوانین اسناد بالادستی انجام شود.

تضعیف کیفیت نظام آموزش عالی در کشور

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی با بیان اینکه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری، 2 راهبرد کلان، بررسی تحلیل سیاست‌های راهبردی و کلان وزارت علوم و استقرار نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت را برعهده دارد، تصریح کرد: در این شورا برای اولین بار وظیفه‌ای برای مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی کشور تدوین شده که وظیفه تحلیل راهبردی سیاست‌های راهبردی وزارت علوم نیز جزو رسالت‌های آن است.

زکایی تاکید کرد: در این راستا در سال جاری 2 برنامه تحلیل راهبردهای حوزه معاونت پژوهشی و اجرای سیاست‌های آمایش نظام آموزش عالی تدوین شده که در صورت عملیاتی شدن آنها می‌توان بخشی از مسائل نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی کشور را حل کرد.

وی وظیفه دیگر مرکز را استقرار جامع نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت بیان کرد و یادآور شد: این استقرار برای بسترسازی و سیاست‌گذاری در راستای عملیات اجرایی نظارت و ارزیابی و اعتبارسنجی و اعتباربخشی بوده که عملیات اجرایی آن توسط نهادهای غیردولتی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار