وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از جنجال درباره عطر قاتل تا بیماری‌هایی که جان ایرانی‌ها را می‌گیرند

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

نرخ ژتون غذای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نرخ ژتون غذای دانشجویی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد.

با آغاز سال تحصیلی جدید، قیمت وعده‌های غذای دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور با ابلاغ نامه معاون وزیر به دانشگاه‌ها معین شد.

شیوع پوکی استخوان‌ در بین‌ 20 درصد از مردم

محمدباقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ ایران با بیان اینکه 80 درصد مردم ایران دچار کمبود ویتامین D هستند افزود: تابش‌ آفتاب در ایجاد ویتامین D مهم است اما کافی نبوده‌ و مردم باید‌ با مصرف ویتامین D در مواد غذایی‌ از بروز بیماری پوکی استخوان پیشگیری کنند، متأسفانه امروزه‌ ویتامین D موجود در مواد غذایی مردم‌ کم بوده و ما به طور کلی تنها 20 درصد کلسیم‌ و 15 درصد‌ ویتامین‌ D توصیه سازمان بهداشت جهانی را مصرف می‌کنیم.

لاریجانی‌ با بیان اینکه افراد پایین‌تر از 50 سال باید روزانه‌ 800 واحد‌ و بالای 50 سال 1000 واحد ویتامین‌ D مصرف کنند تا از بیماری‌ پوکی‌ استخوان مصون‌ بمانند، اظهار کرد: ورزش‌ نقش مؤثری‌ در تقویت عضلات‌ و استخوان‌ها دارد و تا حد زیادی‌ از بروز‌ بیماری‌ پوکی استخوان‌ جلوگیری‌ می‌کند.

«عطر قاتل» در ایران رویت نشده است/ از عطر فروشان کنار خیابان خرید نکنید

 مصطفی اسماعیلی رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون در ایران عطری به نام عطر قاتل رویت نشده است، گفت: با اعلام وزارت بهداشت کشور مصر به داروخانه ها و مراکز عطر و ادکلن فروشی در خصوص فروش عطری به نام ریلکس که به عطر قاتل معروف است، هشدار داده شده است.

وی افزود: مطالبی که در اخبار رسمی و غیر رسمی در خصوص وجود این عطر مشاهده می شود، قابل اطمینان نیست، چراکه در ابتدا باید بررسی کرد و دید که این عطر وجود خارجی دارد یا نه و طبق آخرین اطلاعات ما هنوز در بازار رویت نشده است.

صادرات داروی درمان هپاتیت (سی) ایرانی به بازار ویتنام

ناصر نقدی عضو هیئت مدیره سندیکاری داروسازان ایرانبیان کرد: داروی درمان 98 درصدی هپاتیت (سی) به تولید انبوه داخلی رسید به گونه ای که نه تنها این تولیدات با توزیعی متوازن و بر اساس اعلام نیاز، همه کشور را پوشش می دهد بلکه هم اکنون درهای صادرات این داروی باکیفیت به روی ایران باز شده و به زودی این قرص وارد بازار های دارویی سایر کشور های سفارش دهنده می شود.

زنگ خطر بحران سالمندی در ایران به صدا درآمد

حسین نحوی‌نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: مراقبت خانگی یک اصل است و مراکز و موسسات باید نقش موثری در آموزش و ارائه خدمت در منزل داشته باشند.

نحوی‌نژاد عنوان کرد: خوشبختانه در بحث سند ملی سالمندی و تعاملات بخش سالمندی بهزیستی با وزارت بهداشت شاهد حمایت هایی خوبی بوده ایم امادر بخش دوم حدود ۵۰۰ هزار فرد ناتوان و معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که در بخش های مختلف سازمان خدمت می گیرند.

وی افزود: در بخش خدمات مواردی نظیر خدمات نگهداری، مراقبت روزانه، مراقبت در منزل، اعطاء مستمری، وسائل کمک توانبخشی، بحث اوقات فراغت و توانمندسازی مطرح است و دربخش اجتماعی برخی از زنان سرپرست خانوار که به سالمندی رسیده اند یا تعدادی از سالمندان از کار افتاده به علت بیماری و مسائل اعتیاد یا سایر موارد تحت پوشش هستند که در کل این افراد حدود ۵۰۰ هزار نفری می باشند که تحت پوشش بهزیستی هستند.

ایران، زادگاه 90 درصد از گیاهان دارویی جهان/ ترند 8 میلیارد دلاری زعفران در دنیا

یوسفی مشاور وزیر و مدیر طرح ملی جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشورمان زادگاه 90 درصد از گیاهان‌ دارویی کل دنیا بوده ،در حالیکه تر‌ند مالی‌ گیاه‌ زعفران‌ در حدود 8 میلیارد دلار‌ در کل دنیا محسوب می‌شود اما متأسفانه سهم کشورمان‌ 286 میلیون دلار بوده که بر طبق برنامه باید به 1 میلیارد‌ دلار برسد.

یوسفی ادامه داد: نرخ بازگشت سرمایه در حوزه گیاهان دارویی بالای 70 درصد است و ما باید با استفاده از بسته‌های تسهیلاتی‌ حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی انجام دهیم‌.

یوسفی با بیان اینکه 95 درصد بازار آلمان را دمنوش‌های گیاهی‌ پر کرده‌اند، یاد آور شد: در بازار آلمان‌ 5 درصد قفسه‌های مغازه‌ها را چای سیاه، 6 درصد قهوه و بیش از 90 درصد را گیاهان دارویی‌ تشکیل می‌دهند و بسیاری از هتل‌ها به جای سرو‌ قهوه، گیاهان دارویی مختلفی ارائه می‌دهند.

ابتلای ۱۰ درصد ایرانی‌ها به بیماری نارسایی قلب

علی ملکی متخصص قلب ملکی تاکید کرد: سال 2001 سه درصد از جمعیت ایران مبتلا به این بیماری بوده که متاسفانه اکنون این آمار به حدود 10 درصد رسیده است و موا‌ردی مانند بیماری‌های ویروسی استعمال مواد مخدر و رو‌انگردان، فشار خون می‌تواند باعث عارضه نارسایی قلبی در افراد شود.

ملکی گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030 بیش از 48 درصد جمعیت مردم دنیا به بیماری نارسایی قلبی گرفتار می‌شوند و این مسئله زنگ خطری برای مسئولان مربوطه است تا نسبت به پیشگیری این بیماری غیر واگیر اقدامات لازم را انجام دهند.

صدور ۷۲ میلیون پرونده الکترونیک سلامت در کشور

ایرج حریر‌چی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت یکی از پروژه‌های بزرگ ملی در حوزه بهداشت و درمان است که خدمات درمانی خوبی به مردم تا به امروز داده است، به طوری که پرداخت‌ها از جیب مردم در طرح تحول کاهش چشمگیری داشته است.

وی عنوان کرد: تاکنون 72 میلیون پرونده الکترونیک سلامت صادر شده و 38 میلیون نفر از این افراد خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کرده‌اند.

حریر‌چی تاکید کرد: از ابتدای انجام طرح تحول 123 میلیون 400 هزار میلیون بار مراجعه انجام شده و مردم از طریق سامانه خدمات دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار