باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بانک‌ها از رسالت اصلی خود دور شده اند/یک دهه گذشت؛نظام بانکی اصلاح نشد

اصلاح نظام بانکی بیش از یک دهه از سیاست های اصلی دولتها بوده،اما با این‌همه اصلاح آنچنانی در نظام بانکی صورت نگرفته است.

کاری اصولی از رئیس بانک مرکزی ندیدم/ بخش‌نامه‌ها و دستورات دولتی وضع بانک‌ها را بدتر می‌کندبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اصلاح نظام بانکی در اولویت ماست این جمله را ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اولویت های این نهاد در دولت دوازدهم گفت.
 
بیش از یک دهه است که اصلاح نظام بانکی از سیاست های اصلی دولت و نهادهای مالی دولتی است، با این‌همه اصلاح آنچنانی در نظام بانکی صورت نگرفته و موسسات و بانک های غیر مجاز باعث اختلال در سیستم مالی کشور شده اند.
 
روند شاخص‌های سلامت بانکی نشان می دهد تا سال ۱۳۹۴ سلامت بانکی به صورت مستمر تضعيف و اجرای کارکردهای نظام بانکی با مشکلات بيشتری همراه شده است.
 
اگر اقدامات عاجلی در این زمینه انجام نشود، کارکرد نظام بانکی دچار اختلال خواهد شد که در آن صورت، بانک مرکزی مجبور به مداخلات گسترده می شود که نتيجه‌ای جز تورم یا رکود بيشتر و طولانی در پی نخواهد داشت.

اقتصاد دستوری بانک‌ها را به سمت بنگاهداری کشانده است

 فرشید سیم‌بر استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ،گفت: وظیفه اصلی بانک جمع آوری اندوخته‌های مردم و دادن تسهیلات به صنایع،کشاورزی و خدمات است. از آنجا که به دلایل مشخص بانک ها چندین برابر بانک مرکزی پول در اختیاردارند و مقدار بهره دریافتی شان زیاد است، تاثیر مهمتری هم بر اقتصاد دارند.

وی درمورد اصلاح دستوری نظام بانکی افزود: البته به دلیل وجود دستورالعمل‌ها و سیاست‌های دستوری دولتی، نظام بانکی خصلت اصلی خود را از دست می‌دهد.وقتی پرداخت و دریافت بهره و نیز نوع سپرده‌گذاری به صورت دستوری تعیین می‌شود، لاجرم بانک ها خارج از قوانین اقتصادی عمل می‌کند .

سیم بر درمورد فعالیت‌های غیر رسمی بانک‌ها بیان کرد: اقتصاد دستوری موجب شده است که بانک‌ها اموال مردم را صرف بنگاهداری می‌کنند تا بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند، در این وضعیت نظام بانکی روز به روز از رسالت اصلی خود دور می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود:بدلیل اینکه سیستم بانکی و پولی با نظام تولید ارتباط تنگاتنگی دارد، در اثر هرج‌ومرج در نظام بانکی، تولید هم نمی‌تواند رشد درستی داشته باشد.

سیم‌‍‌بر با اشاره به اینکه اقتصاد هم مانند سایر وجوه دارای قواعد و منطقی است و باید این قواعد را پذیرفت،تصریح کرد: دولت باید در اولین قدم بدهی‌های خود را به بانک‌ها بپردازد و بهترین راه برای افزایش کارایی نظام بانکی، نظارت مستمر و حساب‌شده بانک مرکزی بر فعالیت بانک‌هاست.

وی بر درمورد تجربه اصلاح نظام بانکی در دولت یازدهم گفت: آقای سیف 4سال سرکار بودند و ما تاکنون  به غیر از پایین آوردن نرخ بهره حرکت در خور توجهی از وی در راستای اصلاح نظام بانکی ندیده ایم .

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
خدایا کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
چی بگم.............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
چرا ؟
خداکنه مسئولان چاره ای بیندیشند باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
خدا خودش کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
متاسفم
-
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
آخرین اخبار