سنگ قبرها با نماد‌های ایرانی طراحی می‌شوند

سنگ مزاری با هدف اثبات ارتباط میان هنر اسلامی و هنر ایرانی طراحی شده است.

سنگ قبرها با نماد‌های ایرانی طراحی می‌شوندعباس سپهری‌فر، ایده‌پرداز سنگ مزاری که بر مبنای نماد‌های ایرانی طراحی شده، در خصوص انگیزه طراحی این سنگ مزار به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سنگ‌نگاره‌ها قدیمی‌ترین و کهن‌ترین آثار تاریخی بشر هستند. این سنگ نگاره‌ها به اندازه‌ای اهمیت دارند که اگرچه در گذشته غاری با عنوان غار لاسکو در فرانسه کشف شده، اما مسئولان حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی این کشور تصمیم گرفتند برای جلوگیری از تخریب انسانی سنگ‌نگاره‌های موجود در این غار، این مکان را در فاصله ۲۰۰ متری شبیه‌سازی کنند و این کار را انجام داده‌اند.

وی افزود: ما در ایران قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره‌های جهان را داریم و بز کوهی نمادی است که در ۹۰ درصد سنگ‌نگاره‌های کشف شده، دیده می‌شود و رد پای آن در شاهنامه نیز مشهود است.

این ایده پرداز اظهار داشت: اگرچه کشور ما تلاش زیادی برای ثبت جهانی نماد بز کوهی کرده، اما نتوانست این کار را انجام بدهد و قزاقستان موفق به این کار شد.

سپهری فر ادامه داد: همای سعادت نماد دیگری است که در سنگ نوشته‌های حک شده دیده می‌شود. من تلاش کردم این دو نماد را بر روی سنگ مزار مادرم بیاورم. استفاده این دو نماد در کنار هم، به معنای «از سعادت من نگهداری نما یا عاقبت بخیری» است.

وی گفت: من بر روی این سنگ قبر علاوه بر استفاده از هنر‌های ایرانی، نمونه‌هایی از هنر اسلامی را نیز حک کرده‌ام؛ به عنوان مثال دعای «عاقبت بخیر باد» به خط ثلث و عبارت «الملک لله» به خط کوفی بر روی این سنگ مزار ذکر شده‌اند.

ایده‌پرداز سنگ مزاری که بر مبنای نماد‌های ایرانی طراحی شده، تصریح کرد: ما با طراحی این سنگ مزار می‌خواهیم بگوییم که هنر‌های اسلامی و ایرانی به یکدیگر متصل هستند.

سپهری‌فر افزود: سنگ مزار طراحی شده قدیمی به نظر می‌رسد. این سنگ مزار از سنگ خارا تولید شده و روی آن را به اصطلاح آتشی کرده‌ایم. هم اکنون به دنبال صحبت‌هایی که با کارشناسان انجام شده، با استقبال چشمگیر صاحب‌نظران مواجه شدیم.

وی گفت: فکر می‌کنم با تبلیغ مناسب سنگ‌مزار‌هایی که بر مبنای نماد‌های ایرانی طراحی شده‌اند، می‌توانیم ذائقه افرادی را که در عرصه تولید سنگ مزار فعالیت می‌کنند، تغییر دهیم. این سنگ مزار‌ها گویای تاریخ کشورمان خواهند بود.

 

انتهای پیام/

 

هنر‌های اسلامی و ایرانی به یکدیگر متصل هستند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.