علیرضا آذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

زبان و شعر حافظ متعلق به زمان خاصی نیست

شاعر کشورمان گفت: زبان حافظ او را به زمان خاصی متعلق نمی‌کند و هرقدر سن و سالتان بالاتر رود، بیشتر از شعر حافظ برداشت می‌کنید.

زبان حافظ دلیل تفال مردم به شعرهای اوستعلیرضا آذر شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دلیل تفأل مردم به دیوان حافظ گفت: از گذشته می‌گفتند از این ستون به آن ستون فرج است. تسلط حافظ به قرآن کریم، باعث شده است که بسیاری از مردم به آن تکیه کنند. رئالیسمی که در زندگی بشر وجود دارد، سبب تفأل به دیوان حافظ می‌شود. شما هم بارها و بارها در زندگی خود سعی کردید با شخصیت‌های اساطیری و استادان خود ارتباط بگیرید. همین زنده نگه‌داشتن تاسوعا و عاشورا برای این است که به اسوه زندگی عاشورایی دست پیدا کنیم.

وی افزود: زبان حافظ او را به زمان خاصی متعلق نمی‌کند. هرقدر سن و سالتان بالاتر رود، بیشتر از شعر حافظ برداشت می‌کنید. تصویرپردازی که در شعر حافظ وجود دارد، دلیل دیگر فال گرفتن مردم با شعر این شاعر است. این‌قدر در شعر حافظ تصویرپردازی وجود دارد که می‌تواند به نوعی برای مخاطب جذاب باشد.

آذر ادامه داد: حافظ علم زمان خود بود. حافظ برای تمامی قرون و اعصار شعر گفته است. اگر درباره شاه شجاع بیتی دارد و از او حمایت می‌کند، می‌بینید چه کمک‌های فرهنگی به جامعه زمان خود کرده است و چه بهایی به فرهنگ داده بود. فرازمانی و فرامکانی شعر حافظ است که ما را به شعر وی وصل می‌کند و سبب می‌شود، برداشتی تمثیلی از روزگار حافظ در انطباق با روزگار خودمان داشته باشیم و روزگار خودمان را مانند آن دوران ببینیم.

 

انتهای پیام/

 

حافظ علم زمان خود بود

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.