«یونیسیف» از نابرابری جنسیتی در افغانستان انتقاد کرد

رئیس بخش مطبوعات اداره یونیسف در کابل در مراسم گرامیداشت از روز جهانی دختر در کابل به شدت از نابرابری جنسیتی در افغانستان انتقاد کرد.

«یونیسیف» از نابرابری جنسیتی در افغانستان انتقاد کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسیف) گفته است که با وجود سرازیر شدن میلیاردها دالر کمک جامعه جهانی به افغانستان، وضعیت زنان و دختران افغان به شدت نگران کننده است.

خانم «میس بینس»، رئیس بخش مطبوعات اداره یونیسف در کابل در مراسم گرامیداشت از روز جهانی دختر در کابل به شدت از نابرابری جنسیتی در افغانستان انتقاد کرد.

وی، محرومیت گسترده دختران از آموزش، خشونت‌های گسترده اجتماعی، ازدواج‌های اجباری و زیر سن و نابرابری جنسیتی را از عمده‌ترین چالش‌های اجتماعی فراراه زنان افغان برشمرد.

خانم بینس گفت که به رغم کمک‌های هنگفت جامعه جهانی در افغانستان در شانزده سال گذشته هنوز هم زنان و دختران افغان در وضعیت رقت باری در این کشور به سر می‌برند.

وی افزود: هنوز هم زنان افغان با خشونت‌های گسترده خانوادگی روبرو هستند، بیش از دو سوم کودکان بازمانده از آموزش را دختران شکل می‌دهند، ازدواج های اجباری و زیر سن به گستردگی وجود دارد و در این کشور به دختران نسبت به پسران کمتر بها داده می‌شود.

این مسئول یونیسیف در کابل، آموزش و تحصیل را بهترین راهکار در رفع تبعیض جنسیتی علیه زنان در افغانستان خواند و از حکومت و مردم  افغانستان خواست که زمینه آموزش بهتر دختران را فراهم ساخته و در رفع این چالش‌ها گام‌های موثر بردارند.

خانم «سپوژمی وردک»، معین وزارت امور زنان نیز وضعیت زنان افغانستان را نگران کننده خواند و بیان داشت که در حال حاضر زنان و دختران در روستاها وضعیتی نامساعدی دارند.

وی با اشاره به وضعیت زنان در روستاها بیان داشت که بیشتر دختران به دلیل رسم ورواج ها ناپسند به ازدواج‌های اجباری، زیر سن، بد دادن و... مجبور می‌شوند، عمدتا به آموزش اجازه نمی یابند و یا از ادامه تحصیل بازداشته می‌شوند که این چالش‌ها سرنوشت رقت باری را برای آنان رقم خواهد زد.

معین وزارت زنان با اشاره به تعهدات رهبران حکومت مبنی بر توجه بیشتر حکومت به وضعیت زنان، از آنان خواست که این تعهدات را به صورت جدی عملی نموده و گام‌های موثرتری برای بهبود وضعیت زنان در کشور بردارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار