رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور؛

استان اردبیل جزو 10 استان اول کشور در باسوادی است

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: استان اردبیل با ۹۹ درصد باسوادی جزو ۱۰ استان اول در باسوادی جمعیت ۱۰-۴۹ سال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر ۵.۳ درصد از جمعیت کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند.

وی با اذعان به اینکه این میزان رقمی بالغ بر 2 میلیون و ۶۹۰ هزار نفر را شامل می‌شود، اضافه کرد: یک سوم از بی‌سوادان اتباع خارجی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: یک سوم دیگر از این میزان آموزش پذیر نیستند و ضروری است برنامه سوادآموزی معطوف یک سوم باقی مانده باشد.

باقرزاده با تأکید به اینکه در 5 سال اخیر اقدامات قابل توجهی برای سوادآموزی انجام شده است، ادامه داد: از جمله اینکه شاهد کاهش ۱.۵ میلیون نفری بی‌سوادان در کشور هستیم که این عملکرد سه برابر میانگین ۱۵ ساله جهانی است.

وی افزود: با وجود اینکه سوادآموزی به خواندن و نوشتن معنی شده است اما دامنه آن به مراتب گسترده‌تر است و فردی که در خواندن و نوشتن مهارت کافی ندارند در سواد سیاسی، بهداشتی و اقتصادی نیز دچار مشکل می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور متذکر شد: متاسفانه بیشترین ضعف در بهداشت در بین بی سوادان مشاهده می شود و بیشترین میزان خرید و فروش رای نیز در بین افراد بی سواد رصد شده است.

باقرزاده با تأکید به اینکه سوادآموزی نیازمند برنامه منسجم است، ادامه داد: عمده تمرکز ما سوادآموزی گروه سنی ۱۰ -۴۹ ساله است و برای تحقق آن عزم جدی مدیران استان ها، مشارکت نهادهای مختلف و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد تأکید است.

وی با ذکر مثالی به عملکرد سه استان در کشور طی پنج سال اخیر اشاره کرد و افزود: به دلیل عزم جدی مسئولان استان، نرخ سوادآموزی در این سه استان 6 درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور همچنین به ضرورت توجه به اقتضائات منطقه‌ای استان ها در سوادآموزی تأکید کرد و بیان داشت: نباید الگوی سوادآموزی یکسانی برای استان ها در نظر گرفت و لازم است به اقتضائات مناطق توجه داشت.

باقرزاده در خصوص وضعیت سوادآموزی در استان اردبیل نیز افزود: استان اردبیل با ۹۹ درصد باسوادی جزو ۱۰ استان اول در باسوادی جمعیت ۱۰-۴۹ سال است.

وی تأکید کرد: در پنج سال اخیر باسوادی در اردبیل 8 برابر رشد دارد که پیشرفت مطلوبی است و می‌بایست تداوم یابد.

انتهای پیام/ح

۵.۳ درصد از جمعیت کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.