بلومبرگ: رویکرد ترامپ در برابر برجام میان آمریکا و اروپا در سازمان ملل اختلاف بوجود می آورد

کارشناسان غربی هشدار دادند جنگ نیابتی که آمریکا علیه ایران به راه انداخته موجب فاصله افتادن میان این کشور و اروپایی ها در سازمان ملل می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی نوشت: در حالیکه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، خود را آماده اعلام نظر درمورد پایبندی ایران به توافق هسته ای می کند، مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی در سازمان ملل بر روی موضوع وضع حقوق بشر در ایران بحث و تبادل نظر می کنند.

نمایندگان آمریکایی تلاش می کنند دوستان اروپایی را بر سر محکوم کردن آنچه نقض حقوق بشر در ایران می خوانند، با خود همراه کنند. آمریکایی ها امیدوارند با جلب نظر مساعد متحدان اروپایی، در گزارش سالانه سازمان ملل راجع به اوضاع حقوق کشورهای مختلف، اعمال نفوذ کرده و ایران را به نقض حقوق بشر متهم کنند؛ موضوعی که متحدان آمریکا- شامل چندین کشور اروپایی- با آن موافق نبوده و مایل نیستند از چنین طرحی حمایت کنند. اروپایی ها تاکید دارند اقدامی صورت نگیرد که توافق هسته ای ایران که از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، بدترین توافق توصیف شده، خدشه دار شود.

بلومبرگ در ادامه این گزارش آورده است: هرچند هر دو طرف (آمریکایی و اروپایی) مایل هستند اوضاع حقوق بشر را در ایران مورد انتقاد قرار دهند؛ آنها بر سر اینکه چه زمانی این موضوع مطرح شود اختلاف نظر دارند.

ترامپ توافق هسته ای ایران را «شرم آور» توصیف کرده و درصورتیکه پایبندی این کشور را به برجام تایید نکند، تصمیم گیری درمورد بازگرداندن تحریم های ایران بر عهده کنگره آمریکا خواهد بود. اما ممکن است ترامپ در سخنرانی روز جمعه که قرار است راهبرد جدید خود را در قبال توافق هسته ای اعلام کند، ایران را برای تغییر رفتار تحت فشار قرار داده و آمریکا را در توافقی که میان چند عضو بین المللی امضا شده، باقی نگه دارد.

«نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل، و دیگر مشاوران دونالد ترامپ مدعی هستند سامانه نظارتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روی سایت های هسته ای ایران بکار می گیرد، دارای نواقص بسیاری است. آنها همچنین مدعی هستند توافقی که در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» امضا شده، کاستی های فراوانی دارد؛ زیرا در آن هیچ اشاره ای به توقف آزمایش موشک های بالستیک ایران، دخالت در چالش های منطقه ای و نقض حقوق بشر نشده است.

متحدان اروپایی آمریکا از جمله آلمان و انگلیس از توافق هسته ای دفاع کرده و معتقدند بازرسی های آژانس انرژی اتمی نشان می دهد ایران به مفاد برجام پایبند بوده است. در پشت پرده، برخی سیاستمداران تلاش می کنند به ترامپ یک «برگ برنده» بدهند. این افراد با برخی انتقاداتی که ترامپ از برجام می کند، همراه می شوند؛ اما در عین حال سخنی از لغو توافق هسته ای بر زبان نمی آورند.

درمورد قطعنامه حقوق بشر سازمان ملل، متحدان آمریکا تمایلی به انجام اقدامی علیه دولت ایران و رئیس جمهور این کشور ندارند. البته در عین حال مایل نیستند خود را مدافع اوضاع حقوق بشر ایران نشان دهند.

«کاترین ری»، سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی، مدعی شد: اتحادیه اروپا نگران وضع حقوق بشر در ایران است. ما قصد داریم به شیوه ای سازنده در این مورد مذاکره کنیم.

آمریکا همواره تلاش می کند به بهانه های واهی ایران را تحت تحریم های اقتصادی قرار دهد و ادعای نقض حقوق بشر از سوی تهران نیز دستاویزی برای رسیدن به این هدف است. مقامات ایرانی اتهامات آمریکا درمورد نقض حقوق بشر را رد می کنند. رسیدگی به این موضوع، میان دو آمریکا و اروپا در سازمان ملل فاصله انداخته است.

انتهای پیام/

گزارش تحلیلی بلومبرگ در خصوص اختلافات آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر برجام

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار