تراز دریاچه ارومیه 22 سانتی متر کاهش یافته است

تراز سطح آب دریاچه در روز ۱۳۹۶/۷/۱۸ به ۱۲۷۰/۲۵ سانتی متر از سطح دریا رسید و این تراز نسبت به روز مشابه در سال قبل ۲۳ سانتی متر و نسبت به میانگین دراز مدت ۴/۵ متر کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش وضعیت دریاچه ارومیه در روز هجدهم مهرماه ۱۳۹۶ بر اساس سه شاخص «تراز سطح آب»، «وسعت دریاچه» و «حجم آب موجود» مورد بررسی قرار گرفت.

تراز سطح آب:

تراز سطح آب دریاچه در روز ۱۳۹۶/۷/۱۸ به ۱۲۷۰/۲۵ سانتی متر از سطح دریا رسید. این تراز نسبت به روز مشابه در سال قبل ۲۳ سانتی متر و نسبت به میانگین دراز مدت ۴/۵ متر کاهش نشان می دهد.

وسعت دریاچه:

همچنین در این گزارش «وسعت دریاچه» که شاخصی بسیار مهم و شاید مهم‌تر از شاخص «تراز سطح آب» است نیز بررسی شد.

وسعت دریاچه ارومیه در تاریخ ۱۸ مهرماه سال جاری ۱۶۹۸/۶۴ کیلومتر مربع بوده است که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۲۷۸/۷۴ کیلومتر مربع و نسبت به میانگین دراز مدت ۲۸۲۸/۰۹ کیلومتر مربع کمتر شده است.

حجم آب موجود:

حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در تاریخ ۱۸ مهرماه سال جاری، ۱/۰۱ میلیارد متر مکعب بوده است که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۰/۴۳ میلیارد متر مکعب و نسبت به میانگین دراز مدت ۱۵/۲۶ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

 دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های ایران به شمار می‌رود. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور است و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار