احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان در پی مهاجرت پرندگان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت : آنفولانزا‌ی فوق حاد پرندگان با توجه به حضور پرندگان مهاجر احتمال شیوع بیشتری دارد و انتقال آسانتر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ علیرضا اکبر شاهی در مورد راه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: رعایت مسایل قرنطینه‌ای، امنیت زیستی، کاهش تردد خورد‌ها و افراد، بسته بودن درب انبار‌ها و ممانعت از ورود پرندگان آزاد پرواز از در واحد‌های صنعتی از مهمترین نکات است.

اکبر شاهی اضافه کرد: در روستا‌ها هم پرندگان باید در داخل یک قفس یا توری محصور باشند و با پرندگان آزاد پرواز تماس نداشته باشند.

وی ممنوعیت و محدودیت شکار در تالاب و مناطق مهاجر پذیر را در تالاب‌ها و مناطق مهاجر پذیر از مهمترین راه‌های پیشگیری این بیماری بیان کرد.

اکبر شاهی بازار پرنده فروش‌های قزوین را بعنوان مهمترین مرکز انتقال بیماری دانست.

وی گفت: مغازه‌های این بازار پروانه کسب ندارند و شرایط بهداشتی، قرنطینه‌ای را رعایت نمی‌کنند.

اکبر شاهی ناشناس و نا مشخص بودن منابع تامین طیور را از دیگر عوامل خطر ساز بودن بازار پرندگان برای شیوع بیماری آنفولانزا‌ی فوق حاد پرندگان ذکر کرد.

وی به اهمیت دو واحد اجداد تخم گذار در شهرستان آبیک اشاره کرد و گفت : این دو واحد در کشور منحصر به فرد است و صادرات تخم مرغ دارد و در صورتی که بیماری به این واحد‌ها منتقل و طیور معدوم شود باید تخم مرغ به کشور وارد شود.

اکبر شاهی گفت : این دو واحد و سایر واحد‌ها از لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی دارد و ساماندهی بازار پرندگان را برای پیشگیری از شیوع بیماری از مسوولین استان خواستار شد.

انتهای پیام/

 

 بازار پرنده فروش‌های قزوین مهمترین مرکز انتقال بیماری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار