همایش کشوری تغذیه وریدی و خوراکی نوزادان نارس در تبریز

روش جدید تغذیه وریدی که برای اولین بار در کشور درتبریز اجرا شده است به متخصصان نوزادان ارائه شد.

همایش کشوری تغذیه وریدی و خوراکی نوزادان نارس در تبریزبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛دکتر حیدرزادهرئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درهمایش کشوری تغذیه وریدی و خوراکی نوزادان نارس با رویکرد تکاملی ،گفت:تولد نوزادان نارس در کشور 8 درصد موالید است ولی نوزادان نارس مورد نظر ما نوزادانی است که کمتر از 32 هفته ی بارداری از مادر تغذیه کرده اند و یک و نیم تا 2 درصد کل زایمان ها را شامل می شوند .

 وی افزود:در این نوزادان تغذیه مسأله ی بسیار مهمی است برای اینکه نوزاد نتوانسته است در سه ماهه ی دوم بارداری منابع تغذیه ای خود را دریافت کند وهنگام تولد نیازهای پروتئینی ،مواد معدنی و عناصر کمیاب بیشتری دارد.


وی گفت: در دنیا پیشرفتهای زیادی در زمینه ی تغذیه ی نوزادان نارس صورت گرفته است ولی متأسفانه هیچ یک از بخش های ان آی سی یو یا مراقبت نوزادان ما روشهای تغذیه ای استاندارد ندارند.


دکتر محله ای فوق تخصص نوزادان وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: هم اکنون نوزادان در کشور با روشهای قبلی و با ترکیب چند سرم در یک ظرف در فضایی غیر استریل تغذیه می شوند در حالی که نوزادان نارس به علت کامل نبودن سیستم ایمنی بدنشان امکان ابتلا به عفونتهای زیادی را دارند.


وی افزود: با توجه به این خطرات ، از سه سال پیش مطالعه روی روشهای جدید در دنیا برای تغذیه ی نوزادان نارس از طرف دپارتمان نوزادان دانشگاه علوم پزشکی انجام شد و یک ماه است که این روش به طور موفق در بیمارستان الزهرای تبریز اجرا می شود .


وی ادامه داد: در این روش ترکیب تغذیه ای نوزادان نارس با مواد مورد نیاز در فضای کاملا بهداشتی کلین روم یا اتاق تمیز بدون دخالت دست و به صورت اتوماتیک آماده سازی می شود و به صورت وریدی به نوزادان تزریق می شود و تا زمان امکان تغذیه ی نوزادان با شیر مادر ادامه می یابد.


فوق تخصص نوزادان و یکی از مجریان طرح نیز افزود: این طرح که گامی برای کاهش مرگ و میر نوزادان است به صورت پروتکل هایی آماده شده و در طول دو روز به متخصصان کشوری ارائه می شود و در صورت تأیید به عنوان نمونه برای اجرا در بخش های مراقبت از نوزادان سراسر کشور معرفی می شود.


فوق تخصص دیگر نوزادان و مسئول بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: تغذیه ی نوزاد زمانی کامل است که قسمتی به طور وریدی و بخشی به طور خوراکی و با شیر مادر صورت گیرد.


دکتر حسینی افزود : در مواردی که شیر مادر کافی نباشد تنها بانک شیر مادر کشور در تبریز که از سال گذشته اقدام به جمع آوری شیرهای اهدایی مادران کرده است به کمک نوزادان نارس می آید.


وی اضافه کرد : بانک شیر بیمارستان الزهرای تبریز روزانه 4 لیتر شیر پاستوریزه می کند و به بخش های ان آی سی یوی بیمارستان ها تحویل میدهد که با این اقدام ، درصد قابل توجهی از مرگ و میرها ،عفونت ها و مشکلات گوارشی نوزادان کاهش یافته است.

انتهای پیام/خ

بانک شیر بیمارستان الزهرای تبریز روزانه 4 لیتر شیر پاستوریزه می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.