خبرگزاری شین‌هوآ؛

اقدام یکجانبه آمریکا در لغو برجام ضربه‌ای مهلک به تلاش‌های دیپلماتیک جهانی خواهد بود

شین هوآ در گزارشی نوشت واشنگتن در صورت تایید نکردن توافق هسته‌ای ایران، شک و تردید عمیقی را نسبت به انگیزه های خود ایجاد خواهد کرد.

اقدام یکجانبه آمریکا در لغو برجام ضربه‌ای مهلک به تلاش‌های دیپلماتیک جهانی خواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری شین‌هوآ در گزارشی درباره تصمیم آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، نوشته است: انتظار می رود دونالد ترامپ، رئیس جمهور، امروز (جمعه) آمریکا اعلام کند که توافق هسته ای ایران در سال 2015 را تایید نمی‌کند. این اقدام یکجانبه ضربه ای سنگین به تلاش های دیپلماتیک جهانی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای خواهد بود و البته باعث بروز آشفتگی های بیشتر در خاورمیانه می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هیچ هشداری نسبت به پایبند نبودن تهران به این توافق هسته ای نداده است و ناظران بین المللی ثابت کرده اند که ایران مطابق با مفاد این توافقنامه حرکت می کند. واشنگتن بدون ذکر موردی از نقض توافقنامه هسته ای از طرف تهران، با تصمیم درباره تایید نکردن این توافقنامه شک و تردید عمیقی را نسبت به انگیزه های خود ایجاد می کند.

به نظر می رسد موضوعی که در واقع واشنگتن را نگران می کند، پایبند ماندن یا نماندن ایران به مفاد این توافقنامه نیست. واشنگتن نسبت به این توافقنامه انتقاد می کند چرا که به مانعی برای تغییر مجدد در سیاست خاورمیانه‌اش تبدیل شده است.

اگر تایید نشدن توافقنامه هسته ای باعث وضع مجدد تحریم های آمریکا شود و این اقدام ایران را به مسیر جدیدی در برنامه هسته ای اش سوق دهد، بی شک این موضوع برابر با اضافه شدن بحران هایی به خاورمیانه جنگ زده و بی ثبات است و متاسفانه تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای مدیریت این شرایط بیهوده خواهد بود. همچنین اعتبار واشنگتن در نظارت بر توافقنامه های بین المللی به طور جدی تضعیف خواهد شد.

برای حفظ روند منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، مخصوصا زمانی که مسئله هسته ای در شبه جزیره کره در نقطه اوج خود قرار دارد، همه طرف ها در توافقنامه هسته ای ایران باید میراث مذاکرات را حفظ کرده و بر اجرای دقیق آن پافشاری کنند. پایبندی به این موضوع می تواند باعث حل و فصل صلح آمیز بحران هسته ای جهانی شود. در غیر این صورت، تصویر کلی ضد گسترش تسلیحات هسته ای می تواند به یک حالت مجهول تبدیل شده و همه کشورهای کره زمین را در سایه یک تهدید هسته ای ویرانگر قرار دهد.

 

انتهای پیام/

گزارش شین‌هوآ درباره لزوم حفظ برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
دیگه هیشکی آمریکا رو قبول نداره . آمریکا مرد
آخرین اخبار