در بیست و نهمین همایش بین المللی بیماری های کودکان مطرح شد:

مسمومیت‌ با سرب در کمین کودکان ایرانی‌ / لزوم توجه به مراقبت‌ در منزل بیماران‌ مبتلا بهCF

یک متخصص کودکان گفت: امروزه به دلیل وجود اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد، مسمومیت با سرب در کودکان مشاهده می‌شود.

مسمومیت‌ با سرب در کمین کودکان ایرانی‌ / لزوم توجه به مراقبت‌ در منزل بیماران‌ مبتلا بهCFبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربانی فوق تخصص غدد کودکان و رئیس بیست و نهمین همایش بین المللی بیماری های کودکان در نشست خبری که صبح امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد، اظهار کرد: در کنار بیست و نهمین همایش بین المللی بیماری های کودکان اولین همایش بهداشت و سلامت کودکان، دومین همایش تغذیه و متابولیسم، سمینار دیابت، سمینار یک روزه PICU، سیمنار پرستاری و دوره تکنولوژی پیشرفته دندانپزشکی کودکان هم برگزار می شود، بحث چاقی در کودکان اهمیت بسزایی دارد.

رئیس بیست و نهمین همایش بین المللی بیماری های کودکان با بیان اینکه  بحث چاقی در کودکان اهمیت بسزایی دارد، افزود: حدود ۲۰۰ مقاله برای این همایش فرستاده شده است که از این تعداد ۱۶۰ مقاله به صورت شفاهی هستند، در این همایش همچنین ۱۵ پنل نیز داریم.

کاهش آمار مبتلایان به بیماری‌های عفونی در کشور

در ادامه مراسم رضا شروین‌قدو فوق  تخصص مغز و اعصاب کودکان‌، رئیس مرکز طبی کودکان و دبیر اجرایی‌ بیست و نهمین‌ همایش‌ بین‌المللی‌ بیماری‌های کودکان، اظهار کرد: این همایش بزرگترین‌ همایش کودکان است که هر ساله در مرکز طبی‌ کودکان ( قطب علمی اطفال ) برگزار می‌شود. در کنار بیست و نهمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان پانزدهمین همایش پرستاری‌ کودکان و دومین همایش بین‌المللی پرستاری‌ کودکان نیز برگزار می‌شود. همچنین همایش بهداشت و سلامت نیز در بیست‌ و نهمین همایش‌ بین‌المللی بیماری‌های کودکان وجود دارد

وی بیان کرد: خوشبختانه با پیشرفت‌ بهداشت کشور تعداد بیماری‌های عفونی و به طبع آن تعداد مرگ و میر‌ ناشی از این بیماری‌ها کاهش یافته است ولی بیماری‌های ژنتیک ارثی و متابولیک‌ ارثی اهمیت بسزایی پیدا کرده‌اند. در بیست و نهمین همایش بین‌المللی‌ بیماری‌های کودکان به اختلالات تشنجی‌ کودکان نیز پرداخته می‌شود در این همایش همچنین‌ سمینار‌ پزشکی از راه دور‌ نیز داریم‌.

رئیس مرکز طبی کودکان و دبیر اجرایی‌ بیست و نهمین‌ همایش‌ بین‌المللی‌ بیماری‌های کودکان، تأکید کرد: در این همایش 190 مقاله پذیرفته شده است که از این میان 170 پوستر و 20 سخنرانی‌ است. محور همایش نیز مربوط به کلیه اختلالات و بیماری‌های کودکان است.

چاپ 150 مقاله در حوزه پرستاری

در ادامه مراسم‌ تهمینه‌ ناجی‌ مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان، گفت: به لحاظ اهمیت‌ پرستاری کودکان، در این همایش‌ برگزاری همایش ملی پرستاری و همایش‌ بین‌المللی‌ پرستاری را داریم. اخلاق و نحوه رفتار پرستاران با بیماران‌ اهمیت بسزایی دارد ما در این همایش به موضوعاتی همچون پزشکی از راه دور و پزشکی در خانه نیز می‌پردازیم‌ که اولین گروه هدف پزشکی در خانه بیماران مبتلا به C F ( سیفاروژ‌ کیستیک ) اولین گروه هدف بیماران مربوط به C F است بنابراین با دستور پزشک مراقبت‌ از این بیماران‌ در منزل انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تعهد‌ حرفه‌ای پرستاری اهمیت بسزایی‌ دارد، در حوزه پرستاری نیز 150 مقاله، 17 پنل‌ و 100 پوستر‌ داریم.

عوارض استفاده بی‌ رویه از آنتی‌ بیوتیک‌‌ها

همچنین در ادامه مراسم ژیلا‌ میرلاشاری‌ دبیر علمی کنگره‌ بین‌المللی پرستاری‌ و دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: یکی از پنل‌های اصلی‌ بیست‌ و نهمین همایش‌ بین‌المللی بیماری‌های کودکان مربوط به کار تیمی است؛ امروزه‌ رویکرد مراقبتی‌ از مراقبت‌های حاد به سمت‌ مزمن رفته است، ما در این همایش به استفاده بی‌ رویه از آنتی‌ بیوتیک‌‌ها و مقاومت به آنها و کنترل عفونت‌ها و همچنین طب سنتی و تکمیلی‌ در مراقبت‌ از کودک توجه ویژه‌ای داریم همچنین‌ با توجه به اینکه‌ بسیاری از زنان‌ ایرانی شاغل‌ هستند پدران‌ نقش بسزایی‌ در مراقبت‌ از کودکان دارند‌ به طوری که‌ پدران حلقه گمشده‌ مراقبت‌ از کودکان را تشکیل می‌دهند.

رتبه نخست ایران در خصوص شاخص رشد کودکان در منطقه

در ادامه مراسم سید حامد‌ برکاتی‌ متخصص کودکان و رئیس‌ اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، اظهار کرد: ما باید‌ زمینه‌ رشد و تکامل‌ بهتر کودکان را فراهم کنیم‌. در ابتدای انقلاب اسلامی از 1000 کودک متولد‌ شده 140 کودک تا سن پنج سالگی‌ فوت می‌کردند که در سال 2016 میلادی‌ از هر 1000 کودک متولد شده‌ 15.1 کودک فوت می‌کنند که این رقم‌ درباره‌ کودکان زیر یک سال‌ 13 به 1000 است‌، همچنین میزان مرگ و میر‌ کودکان نیز 9.6 به 1000 است. ایران در خصوص شاخص رشد کودکان رتبه یک را در منطقه دارد‌.

وی بیان کرد: ما در این همایش 10 کارگاه‌ مربوط به سلامت نیز داریم همچنین‌ به درمان سرپایی کودکان‌ بیمار نیز می‌پردازیم‌ یکی از باورهایی‌ که امروزه‌ متأسفانه رایج‌ شده است بحث‌ واکسیناسیون‌ است که به اشتباه می‌گویند‌ واکسن نباشد زده شود در حالیکه این باوری اشتباه است.

 رئیس‌ اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، افزود: نزدیک به 80 درصد از بزرگسالان و کودکان ایرانی با کمبود ویتامین D مواجه هستند، متأسفانه ایرانیان‌ به علت آلودگی هوا نور خورشید‌ کمتری را دریافت می‌کنند بنابراین آنها باید با توجه به گروه سنی خود از مکمل‌ ویتامین‌ D استفاده کنند البته باید به این نکته توجه داشته باشند که حتماً از مکمل‌های استاندارد‌ مصرف کنند.

برکاتی‌ تأکید کرد: ما در این همایش مداخلات تشخیصی‌ و درمانی بیماری اوتیسم‌ و مداخلات‌ اخلاقی‌ در طب‌ پیشگیری و درمانی کودکان نیز داریم‌. متأسفانه مسمومیت‌ با اُپیو‌م ( نوعی ماده مخدر )، شوینده‌ها و مسمومیت‌ با سرب‌ در کودکان افزایش پیدا کرده است امروزه‌ اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد‌ در بازار موجود است که رنگ آنها حاوی سرب است.

وی ادامه داد: ما به سلامت دهان و دندان کودکان صفر تا 14 ساله نیز توجه ویژه‌ای داریم همچنین از دیگر موضوعات این همایش بحث تربیت جنسی کودکان و پیشگیری‌ از کودک‌آزاری است.

برکاتی‌ یادآور شد: متأسفانه‌ بیش از 70 درصد‌ از والدین‌ فرزندانشان‌ را تنبیه‌ کلامی‌ و بیش از 18 درصد‌ تنبیه‌ بدنی می‌کنند. در این همایش به نوزادان نارس‌ ( نوزادانی‌ که بین 34 تا 37 هفته به دنیا آمدند) و همچنین نوزادانی‌ که بین 37 تا 40 هفته متولد شده‌اند نیز توجه‌ ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.