گزارش/

سازمان عقیدتی سیاسی؛ شریان حیاتی نیروهای مسلح کشور

تا کنون حجت‌الاسلام غلامرضا صفایی، محمد قوچانی، سید محمود علوی وزیر کنونی ارتباطات، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی آل‌هاشم و حجت‌الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی ریاست این سازمان حیاتی را بر عهده داشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 و بروز تغییر و تحولات مختلف در همه ارکان کشور، گروهی از نیروهای مذهبی و انقلابی به همراه عده‌ای از کارکنان مؤمن ارتش در ستاد مشترک جمع شدند و در محل ساختمان مستشاران نظامی آمریکا - که تنها ساختمان خالی ستاد بود - کمیته نظامی امام خمینی (ره) را تشکیل دادند.

از طرف دیگر لیبرال‌ها معتقد بودند که اداره ارتش باید به دست فرماندهان سابق سپرده شود و به همین دلیل درصدد بودند که پست‌های کلیدی را در اختیار بگیرند و گروهک‌ها با تشکیل نشست‌ها و ایراد سخنرانی‌ها و حتی به راه انداختن تظاهرات خواستار انحلال ارتش و ایجاد ارتش به اصطلاح خلقی بودند.

اما خوشبختانه با هوشیاری امام خمینی(ره)، از انحلال ارتش و یا افتادنش به دست لیبرال‌ها جلوگیری و از اواخر سال 1357 در بیت حضرت آیت الله خامنه‌ای، جلساتی درباره ارتش تشکیل شد که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و برخی از اعضای کمیته نظامی امام (ره) در ستاد مشترک ارتش، در آن شرکت می‌کردند.

در همین جلسات و به ابتکار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فکر ایجاد نهادی فرهنگی - اسلامی در ارتش شکل گرفت و اصول حاکم بر آن بررسی و تدوین شد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی که در آن زمان در مدرسه عالی شهید مطهری، ضمن داشتن مسئولیت اعزام مبلغان به سراسر کشور، پاسخگوی مسائل نظامیان نیز بود و کارهای ارتش به وی ارجاع داده می‌شد، در ستاد مشترک ارتش استقرار یافت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز که در آن زمان عضو شورای انقلاب بود، طی حکمی در تاریخ 23 مهرماه 1358 دستور ادامه کار در زمینه طرح سیاسی ایدئولوژیک در ارتش و اقدامات لازم برای پیاده کرده آن را صادر فرمودند.

سازمان عقیدتی سیاسی؛ شریان حیاتی نیروهای مسلح کشور

فردای آن روز این طرح در شورای انقلاب مطرح شده و به تصویب رسید و با این حرکت، اولین گام در جهت قانونی‌شدن نهاد عقیدتی سیاسی در ارتش برداشته شد. البته موانع و مشکلات بسیاری بر سر راه ایجاد این سازمان و تهیه جدول سازمانی آن از طرف عوامل نفوذی و گروهک‌های مختلف ایجاد می‌شد.

این عوامل که به تحریک مخالفان انقلاب کار می‌کردند، به هیچ وجه نمی‌خواستند و راضی نبودند که روحانیت در ارتش حضور داشته باشد و تشکیلات منظم و سازمان داده شده مذهبی در درون ارتش شکل بگیرد.

عناصر انجمن‌های اسلامی موجود در ارتش نیز که حاضر نبودند در یک چارچوب قانونی حرکت کنند و می‌خواستند در موارد متعدد و در سطح وسیعی از امور ارتش دخالت داشته باشند، با تشکیل این نهاد و قانونمندشدن کارها مخالف بودند.

با همه این موانع و مشکلات، عقیدتی سیاسی یا همان سیاسی ایدئولوژیک آن زمان، تا زمان روی کار آمدن بنی‌صدر و جانشینی فرماندهی کل قوا توسط او، در جهت شکل‌گیری و قوام بیشتر گام برداشت، اما چون او مدعی بود که باید عقیدتی سیاسی زیر نظرش باشد، آشکارا با عقیدتی سیاسی به مخالفت پرداخت و با اقداماتی که انجام داد، جوّ ارتش به‌گونه‌ای شده بود که روحانیون و کارکنان این نهاد به حاشیه رانده شدند. طیف مخالف انقلاب و خط امام (ره) نیز او را در این راه حمایت و تشویق می‌کردند.

در پی وقوع این حوادث و فشارهای بنی‌صدر و مخالفان خط امام (ره) بر این نهاد، حضرت امام خمینی (ره) با آگاهی کاملی که از اوضاع داشتند، با صدور حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی را به عنوان رئیس اداره سیاسی ایدئولوژیک ارتش منصوب کردند و حکمی نیز خطاب به رئیس ستاد مشترک ارتش صادر فرموده و تصریح کردند که سازمان سیاسی ایدئولوژیک در انتخاب خط مشی خود صرفاً تابع ولایت فقیه است و فقط از نظر انسانی و آماد و پشتیبانی تابع ستاد مشترک ارتش است.

سازمان عقیدتی سیاسی؛ شریان حیاتی نیروهای مسلح کشور

سپس اولین جدول سازمان اداره سیاسی ایدئولوژیک ارتش در تاریخ 1360/3/25 مورد تصویب قرار گرفت و متعاقب آن مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی در نامه‌ای به دفتر مشاورت امام (ره) در ارتش اعلام کرد که به فرموده امام (ره)، این جدول به تمام سازمان‌ها و ادارات وابسته به ستاد مشترک ارتش و نیروهای سه‌گانه و دیگر ارگان‌های ذیربط ابلاغ و نسبت به اجرای آن تأکید شود.

جهت اجرای این دستور نیز، دفتر مشاورت حضرت امام (ره)، در تاریخ1360/6/1 طی نامه‌ای به اداره پنجم ستاد مشترک ارتش، ضمن ابلاغ فرمان امام (ره) به مسئولان امر، ضرورت و اهمیت ویژه مأموریت این اداره را متذکر و یادآور شد که ارتش جمهوری اسلامی ایران بدون حضور فعال اداره‌ای با این مأموریت و شرح وظایف، از کارآیی و جهت‌گیری متناسب با شرایط کنونی ناتوان خواهد بود.

عقیدتی سیاسی به مرور و در مدت 3 تا 4 سال، جدول سازمانی تمام قسمت‌ها، از ادارات تا تیم‌ها را تنظیم و ابلاغ کرد و در تاریخ 4 مرداد 1362، اداره سیاسی ایدئولوژیک، به اداره عقیدتی سیاسی تغییر نام داد.

تا قبل از تصویب قانون ارتش در سال 1366، علاوه بر ادارات نیروهای سه‌گانه ارتش و ستاد مشترک، عقیدتی سیاسی وزارت دفاع نیز در تابعیت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود و سپس با ادغام وزارتخانه‌های دفاع و سپاه در یک وزارتخانه تحت عنوان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عقیدتی سیاسی این وزارتخانه مستقل شد.

تا کنون حجت‌الاسلام غلامرضا صفایی، محمد قوچانی، سید محمود علوی وزیر کنونی ارتباطات، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی آل‌هاشم و حجت‌الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی ریاست این سازمان حیاتی را بر عهده داشتند.

سازمان عقیدتی سیاسی؛ شریان حیاتی نیروهای مسلح کشور

 عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نگاه  فرماندهان

فرمانده نداجا: سازمان عقیدتی سیاسی بخوبی وظایفش را انجام داده است 

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: من از طرف خودم و آحاد کارکنان ولایی نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 24 مهر سالروز تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی را به همه همرزمانم در این سازمان معظم و ادارات تابعه آن تبریک می گویم.

سیاری افزود: ارتش ما یک ارتش معنویت محور است و این به معنی آن است که سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به خوبی وظایف محوله اش را به انجام رسانده و در آن موفق بوده است.

فرمانده نهاجا: حضور پررنگ عقیدتی سیاسی موجب رونق مسائل اعتقادی و فرهنگی در پایگاه‌های نیروی هوایی شده است 

امیر حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: هنر عقیدتی سیاسی این است که دلها را به خدا نزدیکتر کند و گوهری بود که بعد از انقلاب نصیب نیروهای مسلح شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش، اظهار کرد: حضور پررنگ عقیدتی سیاسی باعث شده ما امروز شاهد رونق مسائل اعتقادی و فرهنگی در پایگاه های نیروی هوایی باشیم.

فرمانده نزاجا: بصیرت امروز ارتش رهین حضور سازمان عقیدتی سیاسی است 

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: ضمن تبریک سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همه همرزمان ارجمندم در این سازمان باید عرض کنم نورانیتی که امروز ارتش از آن بهره مند است و بصیرتی که امروز ارتشیان مختلف دارند و نیز معرفتی که نسبت به اسلام و ارزش های انقلاب اسلامی دارند و آگاهی آنها نسبت به معارف اسلامی؛ رهین حضور نورانی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش است.

فرمانده پدافند هوایی: عقیدتی سیاسی در دور افتاده‌ترین یگانهای نظامی حضور دارد 

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: امروز نقش عقیدتی سیاسی، تسهیل کننده مأموریت نیست بلکه خود مأموریت ما است. برای ما عقیدتی سیاسی و حفظ امنیت دو عنصریست در کنار فرماندهی جهت انجام مأموریت.

وی افزود: امروز نهاد عقیدتی سیاسی شعاری عمل نکرده و در تمامی مراکز در میدان حضور دارد.

امیر اسماعیلی گفت: عقیدتی سیاسی حتی در صعب العبور ترین اماکن و دور افتاده ترین یگان‌های نظامی حضور دارد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار