رییس مرکز آمار:

نسخه مدرن سازی نظام آماری تدوین خواهد شد/قطع بودجه ۶ دستگاه‌ دولتی به دلیل عدم ارایه برنامه آماری

پارسا گفت:نسخه مدرن سازی نظام آماری تدوین و موازی کار حذف خواهد شد که البته باید مصادیق آن را مشخص کرد.

نسخه مدرن سازی نظام آماری تدوین خواهد شدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،امیدعلی پارسا رییس مرکز آمار در مراسم روز ملی آمار گفت :امسال به نام اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید نامگذاری شده و این مهم با تكیه بر فرهنگ ،مدیریت ،اقدام و عمل ممكن است.

وی گفت پژوهشكده آمار ظرف ١.٥ سال گذشته در تدوین نظام آماری پیشرو و آسیب شناسی تلاش كرده و ٥٢ نقطه ضعف و قوت آن را شناسایی كرده و در نهایت به ١٤ راهبرد رسیده است.

پارسا تصریح کرد: در آمارگیری مدرن دستگاههای اجرایی دارای وظایف جدیدی هستند و نقش متفاوتی نسبت به قبل ایفا می كنند.

وی با بیان اینکه موازی کاری امکان فراهم آوردن خوراک برای منتقدان غیرمنصف فراهم می کند، گفت: در اجرا محاسبات و اطلاع رسانی آمار اکنون موازی کاری وجود داردکه سردرگمی برنامه ریز و سیاستگذاری را در پی خواهد داشت.

رییس مرکزآمار بیان کرد: دستگاههای الكترونیك كشور این زمینه را برای گذار از آمارگیری سنتی به مدرن فراهم می كند.

پارسا افزود:ابزار و امکانی اکنون در اختیار مرکز آمار ایران نیست و بنابراین باید قانونی مناسب تدوین شود؛ امیدواریم دیتای پاک را تهیه کرده و نسخه مدرن سازی نظام آماری تدوین  و موازی کار حذف خواهد شد که البته باید مصادیق آن را مشخص کرد.

وی در خصوص آمار اشتغالزایی 1.5 میلیون نفری که به نقل از معاون اول رئیس جمهور در رسانه‌ها منتشر شده بود، گفت: من هیچ جا در سخنان آقای جهانگیری ندیدم که به عدد اشتغال 1.5 میلیون نفری اشاره کرده باشند اما به هر حال این موضوع در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشته است.

پارسا اضافه کرد: هنوز ۱۵ دستگاه پیش نویس برنامه آماری را تا پایان مهلت تعیین شده که سی ام مهرماه بود، ارایه نداده‌اند، این در حالی است که شش دستگاه دولتی علیرغم این مهلت، هنوز یک جلسه هم تشکیل نداده‌اند. بر این اساس بودجه آنها قطع خواهد شد و جلوی تخصیص بودجه آنها گرفته می‌شود.

بی سوادی آماری، مشکل اصلی است

علی اقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در مراسم روز ملی آمار با بیان اینکه بیسواد تنها نداشتن توانایی خواندن و نوشتن نیست بلکه بی سوادی آماری، مشکل اصلی است، گفت: هر آماری کاربرد خاص خود را دارد که بر این اساس باید همه مردم اطلاعات آماری داشته باشند.

وی  با انتقاد از تولید آمار جزیره‌ای در کشور گفت: در گذشته بانک مرکزی، مرکز آمار، وزارت راه و دستگاههای دیگر به صورت جداگانه به تولید انواع آمارها اقدام می‌کردند اما امروز چنین روندی در کشور امکانپذیر نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در شرایط فعلی شفافیت یک اصل اساسی در کشور است و مانند گذشته محرمانگی معنا ندارد، گفت: امروز دستگاهها نمی‌توانند با فشار به مرکز‌ آمار مانع از انتشار به موقع آمارها شوند.

ضرورت تعیین تکلیف داده ها و اطلاعات

مسعود پزشکیان در مراسم روز ملی آمار گفت: اینکه پول در کشور گم می شود و کسی از آن اطلاع ندارد به خاطر این است که داده و آمار در کشور وجود ندارد، در حالیکه در دنیا چنین نیست و همه چیز به سمت شفافیت در داده و اطلاعات حرکت کرده است.

وی افزود: در حوزه نظام بانکی اکنون دولت و قوه قضاییه درگیر هستند؛پس باید مشخص شود که چه لینکی برای انتقال داده داریم. تمام اینها در شرایطی است که فردی مدیر می شود که مردم هم ناراضی هستند و هزینه هم بیشتر شده است ولی آن مدیر، فوق العاده مدیریت هم می گیرد.

وی افزود: اگر رییس جمهور یا رییس سازمان برنامه و بودجه بودم هیچ کاری نمی کردم و فقط تکلیف داده ها و اطلاعات را مشخص می کردم. ما هم در مجلس داریم تکلیف قوانین زمان مانده را مشخص کنیم که اگر این طور باشد دیگر کسی نمی تواند قاچاق کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار