عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران

قیمت زعفران کاهش یافت؛ پیاز زعفران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: با قاچاق پیاز زعفران شاهد مهاجرت خاموش این گیاه خواهیم بود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی حسینی  عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران  اظهار داشت: سطح زیرکشت زعفران در ایران در دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی که به عنوان قطب تولید زعفران کشور هستند بیش از 100 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه با این میزان سطح زیرکشت زعفران در ایران قادریم کل دنیا را نسبت به مصرف زعفران تأمین کنیم افزود: در حال حاضر سالانه حدود 200 تا 230 تن زعفران به صورت رسمی از کشور صادر می‌شود اما باید خود را برای صادرات 400 تنی آماده کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران بیان کرد: هر کشور همسایه‌ مانند ارمنستان، تاجیکستان، افغانستان و غیره که قابلیت تولید زعفران را داشته باشند می‌توانند تهدیدی برای ایران و زعفران ایرانی باشند چون با قاچاق پیاز زعفران به آنجا شاهد مهاجرت خاموش این گیاه خواهیم بود.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا هستیم و بهترین زعفران دنیا را با قیمت‌های رقابتی تولید می‌کنیم پیش‌بینی می‌شود امسال سهم بیشتری از صادرات زعفران به کشور‌های مختلف دنیا را به خود اختصاص دهیم.

 ثبت برند جغرافیایی زعفران برای خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

حسینی با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص برندسازی زعفران اظهار داشت: شورای ملی زعفران طرح مقدماتی برند ملی زعفران را 7 سال پیش تهیه نموده است اما به دلیل عدم هر گونه کمکی تاکنون موفق به نهایی شدن و ثبت برند برای زعفران ایران در کنوانسیون لیسبن نشده‌ایم.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران افزود: در صدد هستیم تا از طریق انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی ثبت برند جغرافیایی زعفران برای خراسان جنوبی را پیگیری و ان‌شاءالله ثبت کنیم.

وی گفت: اگر ایران توانست در سه دهه گذشته جای اسپانیا را در تولید زعفران بگیرد در حالی که میزان تولید این محصول در اسپانیا در حدود 30 سال گذشته بیش از ایران بود به دلیل افزایش کمی و کیفی زعفران ایرانی با قیمت رقابت پذیرتر نسبت به نمونه اسپانیایی بود که در واقع سبب ورشکست شدن آن شد و اسپانیا که دیگر توانی برای رقابت با ایران را نمی‌دید پیاز زعفرانش را به کشور همسایه یعنی مراکش فروخت و شاهدیم که پس از 10 سال نتوانسته زمین‌های خود را بازسازی کند و مراکش به یکی از تولیدکنندگان هرچند جزئی زعفران تبدیل شده است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.