رئیس سازمان میراث فرهنگی در برنامه «ذره بین» رادیو تهران مطرح کرد:

سازمان میراث فرهنگی وزارتخانه شود، دولت بزرگتر می‌شود/ فریب تورهای گردشگری غیرمجاز را نخوریم

مونسان گفت: من اعتقاد دارم اگر سازمان میراث فرهنگی وزارتخانه شود، دولت بزرگتر می‌شود.

مونسانبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز با حضور در برنامه «ذره بین» رادیو تهران، در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان میراث‌فرهنگی همواره با تغییرات مدیریتی در طی سال‌ها همراه بوده است، گفت: در مقطعی در گذشته نگاه به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیاسی بود و همین مسئله هم باعث آسیب‌هایی شد. با توجه به این‌که حوزه فعالیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی گسترده و وسیع است، این سازمان نیازمند ثبات مدیریت است. ما در حوزه‌هایی مثل گردشگری نوپا هستیم و تجربه نداریم. در نتیجه نیازمند اجرای برنامه‌های بلندمدت هستیم و ثبات مدیریت کمک می‌کند که بتوانیم برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشیم و در این بخش پیشرفت کنیم.

وی درباره بحث تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه تصریح کرد: باید بررسی کرد این تغییر به چه دلیلی می‌خواهد انجام شود، مجلس اهرم‌های متعددی برای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی دارد و نیاز نیست که حتماً برای نظارت بر یک سازمان آن را به وزارتخانه تبدیل کرد. میراث‌فرهنگی سازمان همیشه به مجلس پاسخگو بوده است و وزارتخانه شدن، صرف تغییر نام، جز بزرگ شدن دولت که خلاف برنامه ششم است، مشکلی را حل نمی‌کند و به‌علاوه در موضوعات فرابخشی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مگر اینکه به‌واسطه این تغییر ابزار‌هایی در اختیار ما قرار بگیرد. قدرت معاون رئیس‌جمهوری فرابخشی‌تر است و دستگاه‌ها همکاری بیشتری خواهند داشت.

معاون رئیس جمهوری خلط مسئولیت با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را یکی از چالش‌های پیش روی این سازمان دانست و گفت: به‌عنوان مثال سیاست‌گذاری بسیاری از موضوعات مهم گردشگری در اختیار ما نیست و نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم.

وی با بیان این‌که همکاران خوبی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارند، گفت: همکارانم در بخش‌های منحصربه‌فرد عمل می‌کنند؛ مثلا معاونت میراث‌فرهنگی یکی از معدود بخش‌هایی در کشور است که تمام کارکنان آن کار خود را خوب بلد هستند. در حوزه صنایع‌دستی نیز نیرو‌های متخصص خوبی فعالیت می‌کنند، اما کشور در حوزه گردشگری کشور نوپا است. ما در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نیروی انسانی آنچنان ضعف نداریم، اما حتما به آموزش که فقط مختص به این سازمان نیست نیازمندیم.

بخش‌های میراث‌فرهنگی نباید جزیره‌ای فعالیت کنند

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: البته چالش‌هایی وجود دارد. مثلاً نباید این سه بخش به‌صورت جزیره‌ای کارکرد داشته باشند. این سه بخش باید در کنار هم قرار بگیرند و هم‌افزایی ایجاد کنند. گردشگری بر پایه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی قرار است که به پرواز در بیاید و کارکرد داشته باشد. بین سه معاونت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وفاق خوبی وجود دارد و نتایج این وفاق به‌زودی دیده خواهد شد.

او درباره قیمت هتل‌ها و کمبود امکانات رفاهی در جاده‌ها که در گزارشی مردمی در این برنامه رادیویی پخش شد، گفت: بعضی از این مشکلات فرابخشی است. البته بسیار مهم و بر گردشگری اثرگذار است. برای حل آن‌ها نیز نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف داریم. مثلا حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی مربوط به وزارت راه و شهرسازی است. البته تعامل خوبی بین سازمان میراث‌فرهنگی و وزیر راه و شهرسازی وجود دارد و وزیر راه و شهرسازی بسیار علاقه‌مند است که حوزه گردشگری رونق پیدا کند. امیدوارم بتوانیم با همکاری نزدیک با این وزارتخانه بسیاری از نواقص را رفع کنیم.

مونسان ادامه داد: بحث صدور مجوز برای احداث خدمات بین‌راهی نیز در اختیار ما نیست و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر صلاحیت سرمایه‌گذار نمی‌تواند نظارت داشته باشد و فقط بعد از احداث می‌تواند نظارت کند. البته باید نظارت بر این مراکز بیشتر شود، ولی باید فردی که این مراکز را راه‌اندازی می‌کند، صاحب صلاحیت باشد. اگر این اتفاق نیفتد هرچقدر هم با توجه به نیروی کم و گستردگی جاده‌ها، نظارت صورت گیرد، موفقیت چندانی کسب نمی‌شود. در نتیجه باید پایه این امر به درستی شکل گیرد و سرمایه‌گذار اهل باشد و حوزه گردشگری را خوب بشناسد تا بتواند نیاز‌های مشتری را برآورده کند.

او با بیان این‌که اگرچه در بخش‌هایی قیمت هتل‌ها شاید گران باشد، گفت: «در همه جای دنیا ایام پرمسافر و کم‌مسافر داریم، در همه‌جای دنیا در ایام پرمسافر قیمت هتل‌ها افزایش پیدا می‌کند. در ایام کم‌مسافر درصد اشغال هتل‌های ما تا ۳۰‌ درصد کاهش پیدا می‌کند و اکثر اتاق‌های هتل‌ها خالی است. در ایام پرمسافر نیز قیمت‌های هتل‌ها بالا می‌رود، زیرا باید در مجموع برای هتلداران نیز به صرفه باشد. سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها برای سرمایه‌گذاران سودده‌تر است، بنابراین ممکن است اگر قیمت‌ها خیلی کاهش داده شود هم سطح سرویس‌دهی و هم علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کاهش پیدا می‌کند.

معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که در مواقعی بعضی از سفر‌های خارجی از سفر‌های داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود گفت: حجم زیادی از این دیدگاه زاییده تبلیغات دروغین است. ما دائما شکایت‌هایی را دریافت می‌کنیم که تور‌ها خدمات بسیار پایینی را ارائه می‌دهند. نباید درگیر تبلیغات دروغین شویم. نظارت بر تور‌های مجاز جزو وظایف ماست. از طرفی باید جلوی تبلیغات انحرافی را بگیریم؛ زیرا هم موجب گلایه مردم از خدمات بی‌کیفیت این تور‌ها و هم موجب افت گردشگری داخلی می‌شود.

فاصله قیمت تمام شده با قیمت رقابتی یکی از چالش‌های گردشگری کشور است

او تصریح کرد: قیمت تمام‌شده یکی از چالش‌های گردشگری کشور است، ما تلاش می‌کنیم که این قیمت تمام‌شده را به قیمت رقابتی تبدیل کنیم. بخشی از این مسئله به حجم پایین گردشگری مربوط است، هرچقدر بتوانیم گردشگری داخلی و خارجی را توسعه دهیم می‌توانیم قیمت‌های تمام شده را کمتر کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: توسعه گردشگر خارجی باعث ارزآوری برای کشور می‌شود و توسعه گردشگری داخلی نیز از خروج ارز جلوگیری می‌کند. در گام اول حتی گردشگری داخلی مهم‌تر است. باید با استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور خروج گردشگران را کمتر کنیم.

او با بیان اینکه توسعه گردشگری با چالش‌های مهمی روبه‌رو است، گفت: عوامل زیربنایی و کیفیت ساختاری و کیفیت خدمات باید افزایش پیدا کند. بحث آموزش نیز باید به‌صورت جدی دنبال شود. ما برنامه‌های زیادی برای بخش خدمات داریم.

صنایع‌دستی نیازمند بازاریابی و و برندسازی است

مونسان با بیان اینکه حدود ۳۷۰ رشته صنایع‌دستی در کشور وجود دارد، گفت: این مسئله نشان می‌دهد صنایع‌دستی کشور تنوع خوبی دارد. ما در تولید صنایع‌دستی مشکل نداریم؛ بلکه باید بازاریابی را تقویت کنیم تا بتوانیم بازار را به‌دست بگیریم و قابلیت رقابت داشته باشیم. تیراژ تولید یکی از مسائلی است که باید بر آن تمرکز کرد. تیراژ به‌منظور تولید ماشینی نیست، اگر صنایع‌دستی در تعداد بیشتری تولید شود می‌توان قیمت تمام‌شده را کنترل کرد. برندسازی و معرفی محصولات از دیگر مواردی است که باید در حوزه صنایع‌دستی به آن توجه کرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: همه باید کمک کنیم که ظرفیت‌های کشور را به‌خوبی معرفی کنیم، تا در بخش گردشگری داخلی و به دنبال آن گردشگری خارجی به موفقیت دست پیدا کنیم.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار