رونمایی از طرح کودک و اینترنت در ۱۳ آبان/ لزوم کنترل خانواده‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح کودک و اینترنت را ۱۳ آبان در کشور رونمایی می‌کنیم و در راستای این طرح گوشی و تبلت‌های ایرانی با هزینه کم در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

رونمایی از طرح کودک و اینترنت در ۱۳ آبان/ لزوم کنترل خانواده‌هابه گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  ،  محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سالروز شهادت شهید بزرگ حسین فهمیده که در همین منطقه هم این حادثه رخ داده خدمت مردم شریف خوزستان هستیم و در این سفر اولین طرح وزارت ارتباطات در زمینه کودک و اینترنت به عنوان موضوع مهمی که در عرصه فضای مجازی امروز با آن مواجه هستیم، افتتاح شد.

وی افزود: در فضای مجازی امروز مخاطرات برای سن و سال‌های مختلف به صورت یکسان و اصطلاحا فلت وجود دارد؛ آن مخاطره‌ای که یک فرد بزرگسال با آن مواجه است و اصطلاحا می‌تواند آن را از کار بیندازد، کودک هم با همان فضا مواجه است و این دغدغه جهانیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در کل دنیا به این می‌پردازند که پروتکل‌ها و مقرراتی در حوزه کودک دارند و این مسیر و این موضوع مورد توجه ما نیز بود، بنابراین با تدوین یک برنامه جدی برای ۱۳ میلیون دانش آموز و به ویژه هفت میلیون دانش آموز مقطع اول آموزشی کشور در این زمینه فعالیت می‌کنیم.

آذری جهرمی بیان کرد: هدف از اجرای طرح این است که سکو‌ها و پلت فرم‌هایی درست کنیم که محصولات، نرم افزار‌ها و محتوا‌های خاص در آن فضا قابلیت رشد داشته باشند و مسئولیت اجتماعی خانواده‌ها را به آن‌ها یادآوری کنیم. همچنین ابزار‌هایی را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم که در کنار فرزندانشان در فضای مجازی حضور داشته باشند.

وی تأکید کرد: خانواده‌ها نباید فرزندان خود را در فضای مجازی رها کنند و کنترل لازم را داشته باشند؛ اگر مخاطراتی وجود داشته باشد باید خانواده‌ها بتوانند ورود کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با طرح کودک و اینترنت گفت: طبیعتا این طرح یک موقعیت اقتصادی خوب را روبروی تولیدکنندگان سرویس و محتوا در مقابل کودکان و نوجوانان قرار خواهد داد و به سلامت فضای مجازی کمک شایانی خواهد کرد. همچنین به بهتر سپری کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی کمک مؤثری می‌کند.

آذری جهرمی ادامه داد: این طرح کلان ما در حوزه اینترنت و کودک مثل یک اکوسیستم و چرخه است؛ سند استراتژی آن مهیا و آماده تصویب در شورای عالی فضای مجازیست تا برنامه اجرایی وزارت ارتباطات با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و وزارت دادگستری به عنوان نماینده ایران در کنوانسیون حقوق کودک و پلیس فتا در حال پیگیری است.

وی با اعلام این خبر که رونمایی این برنامه برای ۱۳ آبان خواهد بود، گفت: بخشی از برنامه این است که بتوانیم ابزار‌های موردنیاز برای حضور در فضای مجازی یعنی گوشی و تبلت را برای جامعه حداقل ۶ الی هفت میلیونی از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: شرکت‌هایی در ایران وجود دارد که تولید گوشی و تبلت را تولید می‌کنند و یکی از این شرکت‌ها جی. ال. ایکس است که در منطقه آزاد اروند هم فعال است. این مجموعه حدود دو هزار نیروی انسانی داشته که متأسفانه به دلیل عدم توفیق در کسب بازار مناسب ۹۰ درصد نیروهایش را تعدیل و امروز به ۲۰۰ نفر رسیده اند.

آذری جهرمی عنوان کرد: با پدیده قاچاق در فضای گوشی و تبلت نیز مواجهیم که یکی از برنامه‌های ما برای حمایت از اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از کالای قاچاق طرح‌هایی است که به تولیدکنندگان داخلی ما توان بدهد تا برای رشد خود تلاش کنند؛ در طرح کودک و اینترنت هدفگذاری شده که این میزان مورد نیاز گوشی‌ها و تبلت‌ها از داخل تهیه شود و با سقف مشخصی قیمت که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، با تکنولوژی به روز جهانی در اختیار بچه‌ها و خانواده‌ها قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هزینه خرید گوشی‌ها و تبلت‌ها به صورت اقساط از طریق قبض موبایل کسر و برای خانواده‌های نیازمند به این ابزار نیز تسهیلات تأمین و منابع بانکی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم تا بتوانند نسبت تولید بیشتر اقدام کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: امروز اولین تفاهمنامه تولید ۵۰۰ هزار تبلت بین شرکت همراه اول و جی. ال. ایکس امضا شده که بنا به امضا و گفته مدیر جی. ال. ایکس با انعقاد این تفاهمنامه زمینه برای جذب نیرو‌های تعدیل شده فراهم می‌شود و می‌توانند به کار برگشته و شاغل باشند.

آذری جهرمی تصریح کرد: ارزش فاز اول قرارداد حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که با این مبلغ کار شروع می‌شود. بخش مهمتر از سخت افزار نیز تولید محتواست که این چرخه یک بازار بسیار مناسبت برای تولیدکنندگان محتوا در داخل کشور در عرصه کودک و نوجوان فراهم می‌کند که امیدواریم این بازار به اشغال در این زمینه کمک کند و حوزه فکری کودک و نوجوانان را حمایت بیشتر کند.

بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مرز شلمچه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.