باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

جایگاه تولید عسل ارگانیک ایران تعریفی ندارد/قیمت‌های نجومی بیانگر عسل ارگانیک نیست

با وجود آنکه ایران چهارمین تولیدکننده عسل در جهان است، اما در تولید این محصول نسبت به سایر کشورها جایگاه قابل قبولی ندارد.

جایگاه تولید عسل ارگانیک ایران تعریفی ندارد/قیمت های نجومی بیانگر عسل ارگانیک نیستبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه ایران چهارمین تولیدکننده عسل در سطح بین المللی به شمار می رود، اما امروزه در تولید محصولات ارگانیک به ویژه عسل نسبت به سایر کشورها جایگاه قابل قبولی ندارد.

کمتر از یک قرن گذشته اجداد ما عسل ارگانیک تولید می‌کردند اما امروزه  تنها به سبب افزایش مصرف کود و سموم شیمیایی در باغات و مزارع کشاورزی میزان تولید عسل ارگانیک به کمتر از پنج درصد رسیده است.

البته ناگفته نماند که در کنار شرایط سختی که شیوه زنبورداری ارگانیک دارد، اما زنبوردارانی در تولید این محصول پیش قدم هستند که حمایت دولت می تواند آنها را به ادامه این کار دلگرم کند.

رکنی معاون وزیرجهاد کشاورزی چندی پیش در کارگاه آموزشی زنبوداری ارگانیک گفت: اکنون 7.5 میلیون کلنی زنبور عسل در کشور وجود دارد که رقمی کمتر از 10 هزارکلنی به صورت ارگانیک و شناسنامه دار عسل تولید می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه تولید عسل ارگانیک در کشور ما پدیده جوان تری نسبت به دنیا به شمار می رود، افزود: البته تولید عسل ارگانیک در حوزه سلامت مردم اهمیت بسزایی دارد.

 زنبورداران برای تولید عسل ارگانیک از دولت تقاضا دارند که مراتع  بکر و ایزوله و به دور از کارخانه ، شهر و باغات در اختیار آنها قرار دهند تا  پس از آموزش نحوه مدیریت ارگانیک بتوانند، تولید خود را به میزان قابل توجهی برسانند.

 عفت رییسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: با توجه به آنکه ایران کشوری چهار فصل با اقلیم های متفاوت است، زنبورداران به دنبال تولید عسل سالم به دور از شهرها و باغات آلوده هستند.

 وی با تاکید بر تولید عسل طبیعی و ارگانیک افزود: برخی سموم و آفت کش ها در دنیا سالهاست، منسوخ شده، از این رو اتحادیه زنبورداران جهت سلامت مردم تقاضا دارد که در کشور ما نیز ترتیبی اتخاذ شود تا این سموم و آفت کش ها وارد نشوند، چرا که این امر در افزایش کیفیت و تولید عسل سالم تاثیرگذار است.

 رییسی سرحدی ادامه داد: زنبورداران برای تولید عسل ارگانیک باید کندوهای خود را دور از باغات، شهرها و مکان هایی که امکان آلودگی وجود دارد، ببرند.

 این مقام مسوول با بیان اینکه 8 میلیون کندو در کشور وجود دارد، گفت: اگرچه رییس انجمن ارگانیک معتقد است که میزان تولید عسل ارگانیک کمتر از پنج درصد است، اما به اعتقاد بنده تولید بیش از این رقم است.

 وی با بیان اینکه بسیاری از زنبورداران مسئله تیمار زنبور را مدیریت می‌کنند، بیان کرد: البته یک سری شرکت ها بدون هیچ آرم و نشانی اقدام به عرضه عسل ارگانیک می‌کنند که دستگاه های مربوطه باید نظارت بیشتری بر این فرآورده ها داشته باشند.

 رییسی سرحدی تولید عسل سالم مستلزم آموزش زنبورداران ، برگزاری کارگاه های مختلف و کار ترویجی توسط رسانه های ملی و تخصصی دانست.

 این مقام مسوول ادامه داد: در تولید عسل ارگانیک برای مبارزه با بیماری باید از داروهای مدرن که خواص عسل را از بین نمی برد، استفاده کرد و بدین منظور انتظار می رود شرکت های دارویی با قیمت های مناسبی این داروها را در اختیار زنبورداران قرار دهند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با بیان اینکه مردم نسبت به استفاده عسل طبیعی تمایل دارند، افزود: مصرف یک قاشق عسل طبیعی افراد را در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن می سازد و به همین علت است که  توجه جدی  به تولید عسل ارگانیک را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی در خصوص قیمت های نجومی به معنای عسل ارگانیک نیست،توضیح داد و گفت:  قیمت منطقی هر کیلو عسل طبیعی 60 تا 80 هزارتومان است و از مردم انتظار می رود از خرید عسل با قیمت های 8، 12 و 15 هزار تومان که چیزی جز شهد نیست خودداری کنند.

به گفته رییسی مردم عسل مورد نیاز خود را تنها از اتحادیه ها و تعاونی های زنبور عسل خریداری کنند.

فقط 5 تا 10 درصد عسل های تولیدی ارگانیک هستند

میرزایی یکی از زنبورداران نمونه در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه تنها 5 تا 10 درصد عسل های تولیدی ارگانیک هستند، گفت: 30 تا 35 درصد عسل تولیدی زنبورداران، طبیعی است.

 به گفته وی برگزاری همایش آموزش زنبورداران در چگونگی تولید عسل و زنبورداری ارگانیک تاثیر بسزایی دارد.

 میرزایی با بیان اینکه تولید عسل ارگانیک کار سختی نیست، افزود: با آموزش زنبورداران و در اختیار گذاشتن دارو و سموم مناسب کشاورزی به سهولت می توان رقم تولید عسل ارگانیک را به 30 تا 35 درصد افزایش داد.

این زنبوردار نمونه با انتقاد از ماندگاری بالای استفاده از برخی داروها در این صنعت بیان کرد: واردات سموم با ماندگاری بالا همانند سایر کشورهای دنیا از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی  به کشور ما باید ممنوع اعلام شود، چراکه در تولید عسل ارگانیک با رفع این موانع مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار