تفسیرآیات 264-266سوره بقره

خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

تفسیرآیات 264-266سوره بقرهبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛قرآن سرتاسر اعجاز در زندگی مادی و معنوی است. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتما اثرات آن را خواهیم دید. برای آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجره الهی را برای شما آماده می‌كنيم. در این گزارش تفسیرآیات264-266سوره بقره را می‌خوانید:

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَی کَالَّذِی یُنْفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لَا یَقْدِرُونَ عَلَی شَیْ ءٍ مِمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَفِرِینَ
ای کسانی که ایمان آورده اید! بخشش های خود را با منّت وآزار باطل نسازید، همانند کسی که مال خود را برای خودنمایی به مردم، انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافی است که بر روی آن (قشر نازکی از) خاک باشد (و بذرهایی در آن افشانده شود) پس رگباری به آن رسد (و همه خاک ها و بذرها را بشوید) و آن سنگ را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند! (ریاکاران نیز) از دستاوردشان، هیچ بهره ای نمی برند وخداوند گروه کافران را هدایت نمی کند. (264)

 

این آیه نیز تشبیهی را با خود دارد و نمایانگر باطن اشخاصی است که به قصد ریا و تظاهر انفاق می کنند. ظاهر عمل اینان همچون خاک، نرم ولی باطن آن چون سنگ، سفت است که قابلیّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتی و سختی دلهای سنگین شان، از انفاق خود بهره ای نمی برند.

پیام ها:

1- منّت گذاری و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین می برد. (لا تبطلوا)
2- ریا، نشانه عدم ایمان واقعی به پروردگار وقیامت است. (ینفق ماله رئاء النّاس و لایؤمن باللّه)
3- انفاق مهم نیست، انگیزه و روحیّه ی انفاق کننده مهم است. (رئاء الناس)
4- اعمال شخص منّت گذار، ریاکار وکافر، تباه است. کلمه ی (فمثله) قابل تطبیق با هر سه گروه است.
5 - ریاکار، عاقبت رسوا می شود و حوادث، کاشف حقایق است. (فترکه صلداً)
6- ریاکار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلکه رشد روحی را نیز کسب نکرده است. (لا یقدرون علی شیی ء)
7- منّت گذار وریاکار، در مدار کفر ومورد تهدید قرار می گیرد. (لایهدی القوم الکافرین)

وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ ابْتِغَآءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَأَتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
و مَثل کسانی که اموال خود را در طلب رضای خداوند واستواری روح خود انفاق می کنند، همچون مَثل باغی است که در نقطه ای بلند باشد (واز هوای آزاد بحدّ کافی بهره بگیرد) وباران های درشت به آن برسد ومیوه ی خود را دو چندان بدهد. واگر باران درشتی نبارد، باران های ریز و شبنم (ببارد تا همیشه این باغ شاداب و پر طراوت باشد.) و خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست. (265)

پیام ها:
1- اگر هدف، تحصیل رضای خداوند ورشد و کمال روحی باشد، کارها بارور می شود. (ابتغاء مرضات اللّه... فاتت اُکلها ضعفین)
2- اخلاص، ساده بدست نمی آید، باید به سراغ آن رفت. (ابتغاء مرضاة اللّه)
3- کارهای خالص، همچون مزرعه ای در نقطه ای مرتفع است که از خرابی سیل محفوظ است. (بربوة اصابها)
4- اگر هدف خدا باشد، از جلوه ها و جمال ها هم محروم نمی شویم. مخلصین در جامعه محبوب تر از ریاکارانند. (جنّة بربوة) انفاق خالص، همانند مزرعه ی در دامنه کوه وزمین مرتفع است، که همه مردم آنرا می بینند واز آن لذّت می برند.
5 - مهم تر از امکانات، بهره گیری از امکانات است. بارانِ ریز یا درشت مهم نیست، مهم آن است که زمین بتواند آن را جذب کند. (فان لم یصبها وابل فطلّ)

أَیَوَدُّ أَحَدُکُمْ أَنْ تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِیلٍ وَأَعنَابٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِنْ کُلِّ الْثَّمَر تِ وَأَصَابَهُ الْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَأَصَابَها إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَ لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ الْأَیَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ
آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما وانگور داشته که از زیر درختان آن نهرها در جریان وبرای او در آن (باغ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد ودر حالی که به سن پیری رسیده وفرزندانی (کوچک و) ضیعف دارد، گردبادی همراه با آتش سوزان به آن باغ بوزد و باغ را یکسره بسوزاند. این چنین خداوند آیات را برای شما بیان می کند تا شاید اندیشه کنید. (266)

 

انسان هنگامی که پیر و عیالمند شد، توان تولیدش از بین می رود، ولی نیاز و مصرفش شدید می شود. حال اگر منبع درآمدش نیز نابود شود، به ذلّت کشیده می شود. انسان در قیامت، از یک سو توان عمل صالح ندارد و از سوی دیگر نیازش شدید است. در این حال اگر کارهای صالحش با منّت وریا محو شده باشد، به چه ذلّتی می رسد.
خرما وانگور، از مفیدترین میوه ها می باشند ودر قرآن نام آنها به کرّات آمده است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هرکس «لا اله الاّ اللّه» بگوید به واسطه آن کار، درختی در بهشت برای او کاشته می شود و همچنین است هرکس «اللّه اکبر» بگوید. شخصی به پیامبر گفت: پس درختان ما در بهشت بسیار است! حضرت فرمودند: آری، به شرط آنکه آتشی بدنبال آن نفرستید و آنرا نسوزانید.بحار، ج 8، ص 186.*
پیام ها:
1- خودت را به جای دیگران بگذار تا مسائل را خوب درک کنی. (أیَودّ احدکم ...)
2- از مثال های طبیعیی که زمان و مکان و عصر و نسل در آن اثر نمی گذارد، استفاده کنیم. (جنّة من نخیل و...)
3- منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانی است بر باغی سرسبز، و آتشی بر بوستانی خرّم. (فاحترقت)
4- رشد یافتن، تدریجی است، ولی تخریب و حبط عمل در یک لحظه است. (فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت)
5 - مثال های قرآن، برای فکر کردن است. (لعلّکم تتفکّرون)

انتهای پیام/

 

 تفسیر نورسوره بقره آیات 264-266

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار