هشدار به کشورهای توسعه‌یافته درباره اجرای تعهدات آب و هوایی

ائتلافی از 134 کشور در حال توسعه هشدار دادند کوتاهی کشورهای توسعه یافته در اجرای تعهدات آب و هوایی می تواند مانع از دستیابی به توافق تاریخی مورد نظر در این زمینه شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ائتلافی از 134 کشور در حال توسعه از جمله چین و هند در جریان مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل در شهر بن آلمان هشدار دادند کوتاهی کشورهای ثروتمند و توسعه یافته در اجرای تعهدات آب و هوایی در کوتاه مدت می تواند مانع از دستیابی به توافق تاریخی مورد نظر در این زمینه شود.

بر این اساس، "چن جی هوآ" مذاکراه کننده ارشد چین با اشاره به تعهدات طولانی مدت کشورهای ثروتمند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا پیش از سال 2020، گفت اگر به تصمیماتی که قبلا گرفته‌ایم احترام نگذاریم، چطور می‌توانیم در دیگران اعتماد ایجاد کنیم؟ وی در کنفرانسی خبری با حضور دیپلمات هایی از هند، ایران، نیکاراگوئه و اکوادور گفت چطور می توان مبنایی مناسب برای اجرای توافق آب و هوایی پاریس به دست آورد؟

بر اساس توافق آب و هوایی پاریس که سال 2015 منعقد شد، از کشورهای مختلف خواسته شده است میزان گرمایش جهانی را در کمتر از دو درجه سانتیگراد و حتی کمتر از آن در یک و نیم درجه متوقف کنند.تاکنون با یک درجه گرمایش جهانی بسیاری از گونه‌های گیاهی بر اثر خشکسالی، موج گرمای کشنده و طوفان‌های عظیم از میان رفته اند.

این معاهده بر اساس تعهد چندین کشور مختلف از تمامی مناطق جهان برای کاهش داوطلبانه میزان انتشار گازهای گلخانه ای به دست آمد.

اما این تعهدات برای جلوگیری از گرمایش بیشتر زمین کافی نیستند و به علاوه تا پیش از سال 2020 اجرایی نمی شوند و کشورهای درحال توسعه معتقدند این زمان بسیار طولانی است. کنوانسیون مقابله با تغییرات آب و هوایی سازمان ملل با صراحت اعلام می کند بخش اعظم و دشوار کارها تا پیش از سال 2020 بر عهده کشورهایی است که به لحاظ تاریخی مسئول افزایش سریع گازهای گلخانه ای بوده اند.

کشورهای چین، آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و روسیه بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار