کارشناس سیاسی در گفتگو با راشا تودی؛

سندی درباره ایرانی بودن موشک یمنی وجود ندارد

مروه عثمان گفت آمریکا هیچ سندی که اثبات کند موشک یمنی ساخت ایران بوده است، ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک کارشناس سیاسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان روسیه تصریح کرد: آمریکا هیچ سندی که اثبات کند موشک شلیک شده از یمن به فرودگاه پایتخت عربستان سعودی ساخت ایران بوده است، در اختیار ندارد.

مجری این شبکه در ابتدای گفتگوی زنده با مروه عثمان، مفسر سیاسی، نقطه نظر وی را درباره ادعا‌های آمریکا و عربستان سعودی مبنی بر این‌که موشک شلیک شده از یمن به فرودگاه ریاض ساخت ایران بوده است، جویا شد و از وی پرسید: واکنش شما به این نوع ادعا‌های آمریکا چیست؟

مروه عثمان در پاسخ گفت: فکر می‌کنم، آن‌ها هیچ سندِ حقیقی برای ادعا‌های خودشان نداشته باشند، زیرا سران (جنبش) انصارالله (یمن) - یا چنان‌که در رسانه‌های متداولِ (غربی) به حوثی‌ها شناخته می‌شوند - از جمله عبدالملک الحوثی، مستمراً گفته‌اند که ما خودمان قابلیت‌های تولید موشک‌های بالستیک و حتی پهپاد‌هایی را که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، داریم.

مروه عثمان در ادامه افزود: البته برای ساخت پهپاد‌ها از فناوریِ نسبتاً ساده‌ای استفاده می‌شود. شما می‌توانید از پهپاد‌های روباتی حتی برای پرتاب بمب‌های کوچک نیز استفاده کنید. موشک‌هایی که دارای فناوری‌های پیشرفته‌تر هستند نیز در خاک یمن قابل تولیدند.

وی تاکید کرد من نمی‌دانم طرفِ آمریکایی چه مقدار سند و مدرک دارد (زیرا تاکنون سندی ارائه نکرده است) و از این رو، معلوم نیست ادعا‌های آمریکا در این خصوص صحیح باشد، یا خیر. در واقع، سؤال اصلی این است که سعودی‌ها چگونه از همان لحظه‌ی نخستی که این موشک به سوی ریاض شلیک شده بود، فوراً می‌دانستند که این موشک، ساخت ایران بوده است؟!

این کارشناس در ادامه افزود: در همان شبی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روند پاکسازی و دستگیری اعضای ارشد خانواده‌های رده بالای سعودی و بسیاری از شاهزاده‌های این کشور را آغاز کرده بود، حمله موشکی به فرودگاه ریاض انجام شد و فوراً مقامات سعودی مدعی شدند که این موشک ساخت ایران بوده است. اکنون نیز آمریکا - که متحد عربستان است - همین ادعا را تکرار می‌کند. این در حالی است که آمریکایی‌ها آنجا نبودند و این موشک را نیز مورد مداقه و آزمایش قرار نداده‌اند، تا مثلاً معلوم شود ساخت کجا بوده است. تصاویر ویدیویی که عربستان سعودی منتشر کرده است، صرفاً قطعات فلز را روی زمین نشان می‌دهد، که اصلاً برای تعیین مکان تولید آن موشک، قابل استفاده نیست.

مروه عثمان در پاسخ این پرسش که مسئله‌ی عجیب و غریب‌تر این است که چگونه می‌توان موشکی بالستیک را با این ابعاد (بزرگ) به داخل کشوری که تحت محاصره‌ی کامل قرار دارد، قاچاق کرد؟ نیز گفت: اخیراً بیانیه‌ای از سوی ریاض (پایتخت عربستان سعودی) منتشر شد، که نه تنها مضحک، بلکه شاید بتوان گفت: کمی کودکانه بود، زیرا در آن بیانیه آمده است: حزب الله (لبنان) این موشک را ابتدا به دمشق و از آنجا به عراق و سپس از آنجا به ایران و آنگاه از ایران به یمن منتقل کرده است!

عثمان افزود: چگونه می‌توان انجام چنین کاری را ممکن دانست و این در حالی است که کمترین میزانِ دارو یا مواد غذاییِ مغذی برای کودکان را نمی‌توان وارد یمن کرد، زیرا عربستان سعودی که این کشور را تحت محاصره قرار داده است، اجازه‌ی آن را نمی‌دهد. تمام فرودگاه‌ها و بنادر این کشور تحت محاصره قرار دارد. عربستان سعودی و ائتلافِ تحت کنترلِ سعودی‌ها به شدت مراقب ورود تمام اقلام از خارج به داخل یمن هستند و اجازه‌ی آن را نمی‌دهند. حتی یک پزشک یا انسانِ دیگری که بخواهد به مردم یمن امدادرسانی کند، مجاز به ورود به این کشور نیست و کشتی‌های گشت‌زن نیز در آب‌های اطراف یمن همواره مراقب محموله‌های مشکوک از سلاح‌ها یا سایر اقلام هستند. آنگاه چگونه حزب‌الله توانسته است، یک فروند موشک بالستیک را از چندین مرز عبور دهد، بدون این که کسی متوجه شود و سرانجام آن را به درون کشور یمن قاچاق کند؟ چنین ادعایی از مرز مضحک بودن نیز گذشته است.

عثمان تاکید کرد: به نظر من، این صرفاً بخشی از نقشه‌ی جدید دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، و متحدش یعنی محمد بن سلمان برای خاورمیانه (غرب آسیا) است، تا مگر بتوانند نوعی خصومت یا درگیر را در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران یا حزب الله لبنان آغاز کنند. بازداشت سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در عربستان سعودی که شاید ربوده شده باشد، نیز احتمالاً بخشی از همین نقشه است. عربستان سعودی نه‌تن‌ها حریری را وادار به اعلام استعفا از مقامِ خود کرده است، بلکه به تمام جهانیان گفته است: ما در حالت جنگ با لبنان قرار گرفته‌ایم، زیرا کشور (دولت) لبنان با حزب الله ارتباط دارد. مقامات عربستان سعودی طوری صحبت می‌کنند که گویی حزب الله بخشی از مردم لبنان نیست. این در واقع مرحله‌ی دوم نقشه‌ی ترامپ برای منطقه است، زیرا در مرحله‌ی اول، کنگره آمریکا به اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و حزب الله رأی داد و تهدید کرد هر که با حزب الله همکاری داشته باشد نیز تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

مروه عثمان در خاتمه افزود: اکنون سؤال اصلی این است که آیا عربستان سعودی، پس از این همه لفاظی‌های جنگ‌طلبانه که در خلال یک سال گذشته از آن استفاده کرده است، قادر خواهد بود در عمل نیز حرکتی در این زمینه از خود نشان دهد؟

انتهای پیام/

واکنش یک کارشناس سیاسی به ادعای آمریکا و عربستان مبنی بر ایرانی بودن موشک یمنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
مرگبر امریکا
مرگبر داعش
آخرین اخبار