بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدرتمند غرب

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان گفت: بازی های رایانه ای به یکی از ابزار های قدرتمند غرب برای ضربه زدن به افکار کودکان و نوجوانان ایرانی طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ کودک امروز این سعادت را داشته است که از همان سال‌های خردسالی با فناوری‌های حیرت‌انگیز آشنا ‌شود؛ او خیلی سریع با دسترسی به ابزارهایی چون رایانه‌های شخصی و تلفن‌های همراه هوشمند به فضای اینترنت راه پیدا می‌کند و بخش قابل توجهی از هویت خود را تحت تاثیر فضای مجازی شکل می‌دهد.

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب

در سراسر جهان کودکان و نوجوانان بخشی از اوقات خود را به درگير شدن با بازی‌های آنلاين مي‌گذرانند و گاه از شبکه‌های اجتماعی برای آشنايی با همسن‌و‌سال‌های خود و آزمودن چگونگی ارتباط با ديگران استفاده مي‌کنند، بی ‌ترديد فراگير بودن تکنولوژی‌های مربوط به فضای مجازی محدود کردن دسترسی کودکان و نوجوانان را به امری ناممکن تبديل می ‌کند.

رايانه‌های خانگی و تلفن‌های هوشمند به سهولت در دسترس طيف وسيعی از کودکان در بسياری از نقاط جهان است و دريچه‌ای به سمت دنيايی ناشناخته را برای آنها باز می ‌کند.‌

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب 

باتوجه به اهمیت این موضوع درجهان بخصوص کودکان ونوجوانان  ایران اسلامی برآن شدم تا صحبتی با شهروندان داشته باشم.

داخل یکی از مدارس ابتدایی پسرانه رفتم و با چند نفر از دانش آموزان هم صحبت شدم.

میلاد دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی است که با دوستانش مشغول تعریف بازی بود به سراغ او رفتم ودرباره فضای مجازی و بازی های اینترنت  از او پرسیدم.

میلاد می گوید من داخل منزلم کامپیوتر دارم وهروقت درسهایم تموم می شود سیستم را روشن میکنم و مشغول بازی های که از قبل در سیستم ریخته بودم می شوم.

میلاد روزی چند ساعت برای  بازی رایانه ای وقت میگذاری؟

این دانش آموز 14 ساله گفت: من معمولا وقتی درسهایم تمام می شود به سراغ کامپیوترم می روم تقریبا روزی 2 الی 3 ساعت بازی می کنم.

کدام از بازی های رو بیشتر دوست داری؟

من بازی کلش خیلی دوست دارم چون بازی مرحله ای ودوست دارم ادامه بدهم والانم مرحله بیستم این بازی  هستم حتی شنیدم که دوستامم با این بازی خرید وفروش میکنند.

میلاد چرا بازی های ایرانی رو انتخاب نمیکنی؟

بازی های ایرانی خوبه اما راستش هیجان بازی های خارجی بیشتر، من چندتایی دیدم اما اصلا هیجان انگیز نبود.

این بازی ها چه تاثیری در زندگی ات داره؟

من وقتی بازی میکنم بعد بازی خیلی خوشحالم اما بعضی وقت ها هم سر درد می گیرم.

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب

داخل شهر رفتم و با پدر ومادران هم گفتگو کردم

 جعفری کارمند شهرداری است او دارای 2 فرزند پسر ودختر است که پسرش دوران نوجوانی را می گذراند وبه بازی های رایانه ای هم علاقه دارد.

او نظر خود را نسبت به فضای مجازی وبازی های اینترنی کودکان اینگونه گفت: پسرم به این بازی معتاد شده است.  از دنیای بیرون به کلی بی خبر است؛ حتی متوجه رفت و آمد میهمان نمی شود؛ و همیشه پس از دست کشیدن از این برنامه، با سردرد و کسالت مواجه می شود.

پدرمحمد گفت: متاسفانه استفاده مداوم از اینترنت با افسردگی و انزوای اجتماعی نوجوانان همراه است چرا که هرچه جوانان زمان بیش تری را با اینترنت سر کنند، در مقابل از میزان زمانی که صرف محیط اجتماعی واقعی شان خواهند کرد، کاسته می شود و من از بابت برای فرزندم نگران هستم البته کنترل بر روی بازی های که میکند دارم اما نگران هستم براثر هیجانات زیاد این  بازی ها آسیب های روحی ویا جسمی به فرزندم وارد نشود.

او گفت بازی های زیاد که محصولات کشور خودمان است برایش تهیه کردم اما او می گوید این بازی ها هیجان ندارد ومن واقعا نمیدانم باید چه کاری انجام دهم.

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب


یک دانشجوی رایانه هم حرف هایی برای گفتن داشت ؛ اقای فرزان هم نظر خود را  اینگونه گفت: از آنجا که خودم دانشجوي رشته رايانه هستم و به فراز و نشيب های استفاده از اين محصول ساخته و پرداخته دست بشر کاملاآگاهی دارم، باید بگویم گاهی از پيشرفت تکنولوژی و گستردگی فضای اطلاعاتی و اينترنتی و کمکی که به پيشرفت علم و دانش داشته اند احساس وجد و شادمانی می کنم اما هنگامی که متوجه می شوم استفاده نادرست از آن چه ضررهايی به افراد وارد کرده است بسيار تاسف می خورم.

 اين دانشجو می گوید : اعتياد به اينترنت، مشکلات خانوادگی، کمرنگ شدن روابط عاطفی ميان اعضای خانواده ایجاد میکند.

  او ادامه داد: شايد باور کردن اين که شخصی همسر خود را به خاطر ارتباط با فرد ديگر در اينترنت ترک کرده است برای کسانی که به اينترنت اعتياد پيدا نکرده اند مشکل باشد اما اين واقعيتی است که متاسفانه نه تنها در جوامع غربي بلکه در جامعه ما هم اتفاق افتاده است. 

 به گفته او، بازی های رایانه ای ساخت کشورهای غربی برای کودکان ونوجوانان  وحتی استفاده بیش از حد پدر ومادر از از فضای مجازی  مثل چت کردن در فضای اينترنتی شالوده خانواده ها را سست می کند چرا که پدر ومادرها اولین الگو یادگیری برای فرزندان هستند وفرزندان با نگاه کرن به رفتار آنها خیلی چیز ها را یاد می گیرد.

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب

در این خصوص به سراغ روانشناس رفتم وبا اودر این باره به گفتگو نشستم

 عابده رشتی گفت: بازی وسیله‌ای است که باید کودک را برای ورود به دنیای بزرگ‌ترها آماده کند و اشتباه است که والدین آن را صرفا به عنوان سرگرمی بچه‌ ها تلقی کنند.

وی ادامه داد: بازی رایانه‌ای باید متناسب با سن و جنسیت و روحیات فرزندان انتخاب شود.

وی  می گوید: حضور کودک در چنين جهان گسترده‌ای مزايا و کارکردهای مثبتی دارد ودسترسی کودک به جريان عظيم گردش اطلاعات، امکان آشنايی وی با بسياری از ناشناخته‌ها را فراهم مي‌کند.

اما ناگفته نماند از سوی ديگر تجربه حدود دو دهه حضور اينترنت در جوامع انسانی نشان می دهد که همه چيز به کيفيتی که در نگاه اول به نظر می رسد نيست و استفاده از اين فضای مجازی می تواند آسيب‌ها و گاه خطرهايی را برای کاربران، به خصوص کاربران آسيب‌پذيرتر مانند کودکان و نوجوانان در پی داشته باشد.‌

رشتی با بیان اینکه این موضوع قبل از بررسی ازطریق کودکان باید از بزرگترها بخصوص پدر ومادران انجام شود، خاطر نشان کرد: هنگامی که بزرگتر ها خود از این فضای مجازی بخصوص در کنار فرزندان خود استفاده می کنند  پس چه انتظاری می رود که کودکان از فضا استفاده نکنند.

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب

کودکان را برای بازی به فضای باز ببرید

 این روانشناس افزود: امروز والدین ساعات کمتری کنار فرزندان هستند و آنها تنها  می شوند واین تنهایی موجب می شود کمتر با همسن وسالان خود ارتباط برقرار کنند  در صورتی که هیچ بازی مانند بازی  کودکان در فضای باز نمی تواند باعث رشد ورشد شناختی جسمی وروانی آنها شوند.

رشتی به انواع بازی های رایانه ای که ساخت کشورهای خارجی است اشاره کرد واظهار داشت: بازی رایانه‌ای خوب است که روحیه همکاری و نوع دوستی در فرد پرورش بدهد ضمن اینکه بسیاری از مهارتهای اجتماعی را در همین گونه بازی ها فرا بگیرد.

وی ابراز کرد: متاسفانه این روزها بازی های چون نهنگ آبی که مطابق با دین وفرهنگ ایرانی واسلامی ما نیست آسیب های جدی را از نظر روحی وجسمی درکودکان ایجاد می کند ودر اینجا لازم است که خانواده ها با کنترل کودمان ونوجوانان اجازه استفاده از این بازی ها را به فرزندان خود ندهند ودر عوض بازی های سنتی ویا رایانه ای ساخت کشور خودمان را جایگزین کنند وفرصت بیشتری را در اختیار اناه بگذارند آناه را به فضای باز چون پارک ها ببرند.

رشتی یاد آور شد: رها نکردن فرزندان و برنامه ریزی مناسب برای پرکردن اوقات آنها با فعالیت های مفید و تفریحات سالم برای کاستن از میزان فعالیت آنها در فضای بازی‌های رایانه‌ای باید مورد توجه خانواده‌ها باشد.

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب

وی  به خطراتی که کودکان را در فضای مجازی تهديد می کند اشاره کرد واظهار داشت: تقویت حس پرخاشگری و ستیزه‌جویی و تخریب‌گری، انزوا طلبی و گوشه گیری و ضعف در تعامل با محیط واقعی و همسالان، کاهش تعامل با والدین و سایر اعضای خانواده، کاهش توجه به مطالب درسی و افت تحصیلی، تقویت حس خودخواهی و زیاده خواهی افراطی، ضعف در مهارت­ های ارتباطی و اجتماعی کاربران، سرخوردگی، ‌افسردگی و کاهش اعتماد به نفس و خود اتکایی از مهم ترین آسیب بازی های آنلاین است.

این روانشناس به راهکارهای برای جلوگیری کودکان از بازی های رایانه ای غیر مجاز اشاره کرد و افزود: باید دستاوردهای ارزشمند طراحان بازی های رایانه ای کشور با همکاری همه سازمان های مرتبط معرفی شود و نباید عرضه بازی های غیر ایرانی، ریشه بازی سازی ملی را بخشکاند.

او گفت: می توان با هدایت دانش آموزان به سمت بازار مجازی قابل اعتماد، ذائقه آن ها را تا وقتی که به بازی های غیر مجاز خارجی عادت نکرده اند، در مسیر درست قرار داد و به سمت استفاده صحیح از بازی ها هدایت کرد.

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب

بازی های رایانه ای یکی از ابزار های قدر تمند غرب

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان  هم درباره جرائم  بازی های رایانه ای گفت: پرونده‌های متفاوتی از کلاهبرداری در خصوص این بازی از کاربران فضای مجازی در پلیس فتا باز و در حال بررسی است اما تاکنون جرمی در این زمینه در استان صورت نگرفته است.

حسین بشری  افزود:  امروز بازی رایگان کلش آف‌کلنز یا همان جنگ قبایل یکی از ابزارهای کلاهبرداری مجرمان سایبری از کاربران این بازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: فروش اکانت‌های بالاتر، جم یا الماس یکی از ترفندهای کلاهبرداری از کاربران و علاقمندان این بازی شده است.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان اظهار داشت:  بازی کلش آف کلنز زمان بر است و برای رسیدن به اکانت‌های بالاتر نیاز به صرف زمان می‌باشد و برخی علاقمندان این بازی زمان یا حوصله ندارند به دنبال خرید مراحل بالاتر این بازی هستند.

حسین بشری اضافه کرد: همین امر باعث شده تا برخی کاربران که به اکانت‌های بالا رسیده‌اند اقدام به فروش اکانت خود نمایند.

وی با اشاره به اینکه این معاملات در بستر اینترنت و غیر حضوری انجام می‌شود، بیان کرد: این امر باعث شده تا کلاهبرداران سایبری از این فرصت استفاده نموده و با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی به دنبال شکار باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه پلیس فتا صرفاً برای تامین امنیت کاربران در فضای سایبری ایجاد شده است، گفت: جرایم حوزه سایبری یک نوع جرایم انتقالی است.

وی  با بیان اینکه باید اقدامات و نوع فعالیت‌های پلیس سایبری به‌روز باشد ادامه داد: هرنوع جرائمی در فضای مجازی انجام شود با آن برخورد شدید قانونی خواهیم کرد.

به جرات می توان گفت که مهم ترين اثر سوئی که استفاده از رايانه در زندگی ما گذاشته است اعتياد به اينترنت در افراد مختلف و به ويژه اعتياد به بازی های رايانه ای در کودکان و نوجوانان است.

باید محصولی تولید شود که در نهایت به فروش برسد یا مخاطب نهایی از آن استقبال کند، در غیر این صورت امکان فرهنگ سازی وجود نخواهد داشت، بنابراین می طلبد رسانه های گروهی بصورت مرتب به تبلیغات بازی های مورد اطمینان پرداخته و خانواده ها را نیز در انتخاب بازی برای سنین مختلف راهنمایی کنند.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
چطور مگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
مرگ
۱۱:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
بازی خوب فقط بازی استراتژی (شوگان جنگ تمام عیار) بازی فکری هستش
آخرین اخبار