یک شاعر جوان پاسخ می‌دهد؛

چرا سرانه مطالعه در کشور ما پایین است؟

معماریان با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و تأثیر آن بر مطالعه کتاب به شکل سنتی، از دیگر دلایل کاهش مطالعه نزد ایرانیان گفت.

چرا سرانه مطالعه در کشور ما پایین است؟نیما معماریان شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علت سرانه پایین مطالعه در کشور گفت: یکی از اتفاقاتی که با پیشرفت تکنولوژی می‌افتد، کاهش سرانه مطالعه کتاب‌های کاغذی است. هم اکنون کتاب‌های الکترونیک و صوتی در کشور به وفور وجود دارند. مردم کم حوصله شده‌اند و دیگر علاقه‌ای به خوانش کتاب به شکل سنتی آن ندارند. در کل کتاب در سبد کالای فرهنگی مردم قرار ندارد. اگر مطالعه آزاد جزو برنامه های فرد باشد، کتاب خریداری می‌کند اما باید گفت این نوع مطالعه در کشور جایگاه پایینی دارد؛ وگرنه واقعاً قیمت کتاب زیاد نیست.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم تغییر فرهنگی در کشور رخ داده باشد و مردم به سینما و موسیقی بیشتر از کتاب گرایش پیدا کرده باشند. ذات هنر این است که می‌تواند مخاطب خود را جذب کند و شاخه ای از هنر نمی‌تواند تأثیری بر شاخه دیگر بگذارد و مخاطب‌های آن را به سوی خود جذب کند. هنوز افرادی اهل سینما رفتن، کتاب خواندن و موسیقی هستند. دغدغه های روزمره و گرفتاری های مردم سبب شده است، سرانه مطالعه در کشور پایین بیاید.

این شاعر با اشاره به اینکه باید اتفاقی در کتاب کاغذی رخ دهد، اظهار کرد: نوع عرضه، فروش و نحوه رسیدن کتاب به دست مخاطب باید ساده‌تر شود تا همه مجبور نباشند، برای تهیه کتاب به مراکز شهر کتاب یا به مرکز کتاب در شهر تهران مراجعه کنند. اگر روی فروش مجازی کتاب با تخفیف‌های مشخص تمرکز شود، سرانه مطالعه کشور تغییر مثبتی خواهد کرد. برای مثال فرد چند کتاب بخرد و یک کتاب به او هدیه داده شود. حتی اگر برای همه نشد، برای برخی از مخاطبان این امکان را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

 

اظهار نظر یک شاعر درباره دلیل کتاب نخواندن مردم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار