باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

علت وقوع زلزله چيست و پيش بينی زلزله ممكن است؟

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که تنها راه مصون بودن در برابر آن آمادگی داشتن در برابر بروز است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علت اصلی وقوع زلزله به طور دقیق مشخص نیست اما تجمع انرژی در زمین و آزاد شدن ناگهانی آن به گونه ای که عدم تحمل طبقات زمین برای نگهداری این انرژی وجود ندارد موجب شکسته شدن زمین در بعضی نقاط آن شده و انرژی از محل آن آزاد می شود که این امر به بروز زلزله می انجامد ؛ براساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک ایران به طور میانگین هر ساله حدود 10 تا 12 هزار زمین لرزه با مقیاس بزرگی بیش از یک ریشتر در مناطق مختلف کشور را شاهد هستیم.

علت وقوع زلزله چيست و پيش بيني زلزله ممكن است؟

موسسه زمین شناسی آمریکا در آماری اعلام کرده است که سالانه به طور میانگین بیش از یک میلیون و 444 هزار زلزله با بزرگی بیش از 2 ریشتر در دنیا رخ می‌دهد که بزرگی حدود 144هزار و 469 زمین لرزه بیش از سه ریشتر و بزرگی حدود هزار و 470 زمین لرزه بیش از پنج ریشتر است.

ایران ششمین کشور بلاخیز جهان، چهارمین کشور از لحاظ بروز بلایای طبیعی در آسیا و دهمین کشور زلزله خیز جهان است بنابراین براساس موقعیت جغرافیایی بروز بلایای طبیعی اجتناب ناپذیر بوده و نیازمند شناخت صحیح از شرایط و مدیریت آن است.


بیشتر بخوانید : چه چیزی از زلزله خطرناک تر است؟ 


کشورما از جمله کشورهایی است که از گسل‌های فراوانی تشکیل شده و حرکت این گسل‌ها باعث رها شدن انرژی ذخیره شده و بروز زلزله‌های مکرر می‌شود که وقوع این زمین لرزه‌ها تلفات جانی و خسارت‌های مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال داشته است همانطور که تاکنون در کشور زلزله های شدیدی نظیر بوئین زهرا، منجیل، بم را شاهد بودیم که بزرگی زلزله خسارات سنگین جانی و مالی را بر مردم شهرهای یادشده وارد کرد و بروز این فاجعه ها مقدمه ای برای نگاه عمیق تر به این بلای طبیعی شد.

علت وقوع زلزله چيست و پيش بيني زلزله ممكن است؟

هربار وقوع زمین لرزه در هر نقطه کشور به مثابه زنگ خطری برای تمام مردم عمل می کند و یافتن راهکارهای عملی برای مقاوم سازی و چگونگی مواجهه با بلایا در زمان حادثه جز اولویت ها قرار می گیرد؛ کشور دارای گسل های متعددی است که فعال شدن آن هر لحظه از شبانه روزی محتمل است اما باید بستری صحیحی از نظر سازه های ساختمانی را ایجاد کرد تا بروز حوادث طبیعی با کمترین خسارات ممکن همراه باشد.

علت وقوع زلزله چيست و پيش بينی زلزله ممكن است؟

مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: مناطق خطرناک از نظر رخداد زمین لرزه در پیرامون گسل های فعال ایران هستندY این گسل ها بیشتر در نواحی مرز بین کوه ها و دشت های ایران قرار گرفته اند. در راستا و مرزهای ساختار در نواحی البرز، زاگرس، کپه داغ، ایران مرکزی، حاشیه های کویر مرکزی ایران، آذربایجان، لوت و مکران مهمترین گسل های فعال ایران را می توان مشاهده کرد.

علت وقوع زلزله چیست؟

گسل‌های بزرگ در پوسته زمین نتیجه حرکت برشی زمین هستند و زمین‌لرزه‌ها نیز نتیجه نیروی رهاشده در حین لغزش سریع لبه‌های یک گسل به هم است. بزرگ‌ترین نمونه‌های گسل، مرزهای میان ورقه‌های زمین‌ساختی کره زمین است و از آنجا که یک گسل معمولاً از یک شیار مستقیم و مرتب تشکیل نشده و ناحیه‌ای از تغییر شکل‌های پیچیده زمین را در بر می‌گیرد معمولاً بجای گسل از «منطقه گسلی» صحبت می‌کنند؛ بزرگ‌ترین گسل ایران، گسل زاگرس است.

زلزله دو طرفه است یعنی وجود گسلهای فراوان در یک منطقه سبب بروز زلزله شده که به نوبه خود سبب ایجاد گسل جدید و در نتیجه تعداد شکستگیها زیادترمی شودو به این ترتیب قابلیت لزره خیزی منطقه افزایش می‌یابدو ممکن است یک زلزله به همراه خود پیش لرزه و پس لرزه‌هایی داشته باشد، که این دو قبل و بعد از زلزله اصلی ممکن است وقوع یابند، به عبارتی دیگر این موضوع به نحوه آزاد شدن انرژی زلزله بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: کدام استان‌های ایران لرزیدند؟


اندازه گیری زمین لرزه ها چگونه است؟

هنگامی که زمین شروع به لرزیدن می‌کند، ابزار نوشتن لرزه‌نگار مانند یک پاندول حرکت می‌کند که بستگی به نوع لرزش زمین دارد. هر چه زمین‌لرزه شدیدتر باشد، پاندول لرزه‌نگار نیز محکم‌تر تکان می‌خورد.

اطلاعات ثبت شده پس از انجام یک سری الگوریتم‌ها و محاسبات پیچیده، تبدیل به اعدادی می‌شوند که آن را با عنوان «مقیاس ریشتر» می‌شناسیم که صفر الی ۱ ریشتر غیرقابل شناسایی،2 ریشتر بیشتر انسان‌ها قادر به احساسش نیستند،3 ریشتر: در نواحی نزدیک کانون زمین‌لرزه قابل احساس است، 4 ریشتر: موجب لرزش ساختمان‌ها و نیز صدمات کمی می شود، 5ریشتر: می‌تواند خساراتی بر ساختمان‌هایی که ضعیف هستند وارد کند. همچنین می‌تواند خسارات اندکی نیز بر ساختمان‌های مستحکم وارد آورد، 6 ریشتر: موجب لرزش‌های شدید در نواحی کانون زمین‌لرزه می‌شود و حتی صدمات و خساراتی بر ساختمان‌های ضد زلزله نیز وارد می‌شود، 7ریشتر صدماتی بر ساختمان‌های مستحکم وارد می‌شود؛ صدمات جزئی به بیشتر ساختمان‌ها وارد می‌شود و به طور کلی، ناحیه و منطقه‌ی مورد نظر دچار خساراتی می‌شود، 8 ریشتر صدماتی بر نواحی بزرگ یا حتی کشور وارد می‌شود؛ خسارات بسیار زیاد بر پیکره‌ی تمامی ساختمان‌ها وارد می‌شود و 9 ریشتر: خسارات و صدمات بسیار شدید بر تمامی بناها و ساختمان‌ها وارد می‌شود. امواج زلزله روی زمین قابل مشاهده می‌شود که وضعیت زمین در این نقطه برای همیشه عوض می‌شود.

علت وقوع زلزله چيست و پيش بيني زلزله ممكن است؟

زمین لرزه ها قابل پیش بینی نیستند

علی رغم پیشرفت های علمی اما پیچیدگی پدیده های زمین ساختی به قدری گسترده است که بشر را در پیش بینی وقوع زلزله ناتوان کرده و باید گفت ماهیت پیش نشانگرهای زلزله به صورتی است که همه آنها در تمامی زمین لرزه ها وجود ندارند و لذا نمی توان با تمرکز بریک نشانگر، وقوع یا عدم وقوع زمین لرزه را در یک منطقه یا محدوده زمانی مشخص پیش بینی کرد.

تاکنون دهها پیش نشانگر مختلف برای زمین لرزه شناسایی شده که مهمترین آنها پیش نشانگر های آبشناختی، لرزه شناختی، تغییرات مقاومت الکتریکی زمین، الگوی اتساع پذیری پوسته زمین، ابرهای یونی، پیش نشانگرهای نوری ، الکترومغناطیسی و بالاخره پیش نشانگرهای زیست شناختی می باشند.

یکی از پیش نشانگرهای آب شناختی، اندازه گیری گاز رادون در آبهای زیرزمینی است که منشا این گاز، تخریب عنصر اورانیوم موجود در لایه های در معرض گسلش زمین است که به حالت بلوری در زمین محبوس شده و در اثر نفوذ آب و بازشدن منافذی در بین لایه ها به آبهای زیر زمینی وارد می شوند.

علت وقوع زلزله چيست و پيش بيني زلزله ممكن است؟

یکی دیگر از پیش نشانگرهای آبشناختی زمین لرزه، تغییر سطح آبهای زیر زمینی است که ممکن است در اثر فشار لایه های زمین در آستانه زلزله ایجاد شود البته مهمترین پیش نشانگر لرزه ای زلزله پیش لرزه هایی هستند که گاهی اوقات پیش از زمین لرزه های بزرگ به وقوع می پیوندند و تغییر تعداد و بزرگی آنها می توانند نشانه ای برای رخداد زمین لرزه ای در آینده نزدیک باشد.

این نشانگرها نیز همانند سایر پیش نشانگرها قطعی نبوده و در موارد بسیار زمین لرزه های متعددی در یک منطقه و دوره زمانی خاص روی داده اند که پیش لرزه زمین لرزه بزرگتری نبوده اند و از طرف دیگر زلزله های شدید بسیاری بدون هیچ گونه پیش لرزه قابل توجه به وقوع پیوسته اند.


بیشتر بخوانید: زلزله با سلامت روان ما چه می‌کند؟


زلزله حلبچه از نگاه آمار و ارقام

زلزله 21 و 48 روز یکشنبه 21 آبان در 30 کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب و 32 کیلومتری جنوب غرب حلبچه در ناحیه مرزی ایران و عراق رخ داده و کانون این زلزله در مرز ایران و عراق و در داخل خاک عراق واقع بوده است که هنوز گسل مسبب این رخداد مشخص نیست ولی گسل فعال خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و گسلهای پهنه گسله ذهاب (یا سرپل ذهاب) در همین منطقه قرار دارد همچنین گسل پی سنگی ذهاب از گسل‌های سامانه گسله خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس استکه سازوکار این زلزله فشاری و صفحه گسله نزدیک به قائم بوده است.

در شهر سر پل ذهاب 60 هزار نفر و در قصر شیرین حدود 30 هزار نفر زندگی می‌کنند و زلزله‌های حلوان و سر پل ذهاب از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه بوده اما زلزله کم عمق بوده وهنوز ژرفای آن هنوز دقیق مشخص نشده است

زلزله‌های تاریخی این منطقه، زلزله های تاریخی 958 میلادی و 1150 میلادی سرپل_ذهاب و در سده بیستم، زلزله‌ های 1967 میلادی با بزرگی 5.7 و سال 1983 میلادی با بزرگای 5.1 در همین منطقه رخ داده اند.

این زلزله را حدود 150 میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت حس کرده اند ولی طبیعتا رخداد آن به تحریک گسلهای دور از منطقه رومرکزی (مثلا گسلهای تهران، تبریز، قم یا ... ) ربطی ندارد.


بیشتر بخوانید: توصیه های ضروری در زمان وقوع زلزله + اینفوگرافیک 


مرادی، رییس مرکز لرزه نگاری کشور درباره جزئیات زمین لرزه کرمانشاه  گفت: در ایران این زمین لرزه ۷/۳ریشتر اعلام شد و بقیه موسسات لرزه نگاری بین المللی هم اصلاح کردند، این زلزله در مرز استان کرمانشاه و عراق رخ داده، با توجه به اینکه شدت داشته، صدماتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه، این زمین لرزه جزو زلزله های کم عمق به حساب می آید گفت: این زلزله شدید، پس لرزه های زیادی دارد و ممکن است ماه ها هم ادامه داشته باشد؛ این زلزله اصلی بوده و از این به بعد شاهد پس لرزه ها با قدرت کمتر اما تعداد بالاتر هستیم.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پرسپولیس
۱۲:۲۶ ۰۴ دی ۱۳۹۹
ممنون مطالب مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
وحید مهدوی نیا
۱۹:۱۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
با سلام
با تمام احترامی که به اندیشمندان این علم دارم.
زلزله قابل پیش بینی است و مردم تهران و استانهای مجاور تهران باید آگاهی خودشان را بالا ببرند.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
میبخشید رشته تخصصی شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۰۲:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه زلزله ای زد تو تهران ۵.۲ریشتری بود زیرم خیلی بد لرزید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
من میترسم
Iran (Islamic Republic of)
مینا طاهری کندر
۱۸:۲۵ ۱۱ دی ۱۳۹۷
امید وارم که آخرین باری باشه که خانواده داغ دیده رو تو کشور عزیزمون داریم
Iran (Islamic Republic of)
هلما
۲۳:۴۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
خدایا خودت کمکمون کن و از این بلا ها طبیعی دورمون بکن
Iran (Islamic Republic of)
خداخودت
۰۷:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
تسلیت میگم به هموطنای عزیزمون خداخودش به هممون رحم کنه وعاقبت بخیربشیم همگی
Iran (Islamic Republic of)
مختار
۱۵:۳۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
باز هم میاد احتمالا تا شش ماه آینده
Iran (Islamic Republic of)
مختار
۱۵:۳۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
باز هم میاد احتمالا تا شش ماه آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۰ دی ۱۳۹۶
من خودم ساکن شهرستان سرپلذهاب هستم .زلزله ای که اومد واقعا شدید بود.من که بیرون دیچه زلزله نیاد
یچ جای دنیا ایستاده بودم با شدت تمام کوبیده شدم رو زمین
Iran (Islamic Republic of)
عباس پناهی
۲۲:۵۹ ۱۸ دی ۱۳۹۶
سلام خدا بزرگ مهربان هست ولی یادتان نرود همین دیروز بود درتهران زلزله هشدار اومد . خداوند مهربان پس شکر کنید خدا مهربانرا که رحمتش بیش از این هست . خدامراقبمون هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۶ دی ۱۳۹۶
باید کمتر گناه کنیم و کار خیر بیشتر انجام بدهیم تا خدا کمکمون کنه این بلا ها ار رفع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۶ دی ۱۳۹۶
باید کمتر گناه کنیم و کار خیر بیشتر انجام بدهیم تا خدا کمکمون کنه این بلا ها ار رفع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۴ دی ۱۳۹۶
درباره ی زلزله بگم که تو کرمانشاه اومد . خداوکیلی ارتش،سپاه وبسیج خیلی کمک کردن دمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ارام
۱۳:۱۷ ۰۴ دی ۱۳۹۶
این زلزله نیست بلکه هارپ است که توسط آمریکا درست شده و توسط اسرائیل استفاده میشه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۳:۲۱ ۰۲ دی ۱۳۹۶
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۰:۴۵ ۰۲ دی ۱۳۹۶
مردم عزیز کشورم ایران با تک تک تون هستم بیاید به درگاه خدای مهربون سجده کنیم وخدارو به عزت وجلالش قسم بدیم که به همه ما رحم کنه که خداوند مهربانترین مهربانان است
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۴:۲۶ ۰۱ دی ۱۳۹۶
سلام علیکم،ضمن تسلیت به تمام زلزله زدگان،، بياييم باهم دعاکنیم وهمچنان به خودمان بياييم تاشايد این هشداری ازجانب خداست،، اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
BitaAren
۰۳:۱۵ ۰۱ دی ۱۳۹۶
خدا رحم کنه یا ابلفض
Iran (Islamic Republic of)
BitaAren
۰۳:۱۵ ۰۱ دی ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۴۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
زلزله بلا نیست از بزرگترین نعمت هاست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۲:۴۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
امروز تهران زلزله اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
احتمال داره زلزله نباشه, واز طرف دشمنان ایران طراحی شده باشه,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
احتمال داره زلزله نباشه, واز طرف دشمنان ایران طراحی شده باشه,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
بله میشود
Singapore
احمگکم
۱۹:۲۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
خیر به هیچ وجه
Iran (Islamic Republic of)
ارشاد همت
۰۱:۲۷ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
سلام من شهرستان ثلاث باباجانی هستم ازهمه جابیشترخسارت دربرداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
خدایا خودت به همه ماها رحم کن
United States of America
هاوین
۱۶:۳۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۶
بمیرم برای ایرانم که همش مصیبت میبینه خدا جونم خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۶
درود بر دلاوران ارتش همیشه اماده کشور خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۱:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
راس میگن دوباره زلزله میاد توایران؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۱:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
راس میگن دوباره زلزله میاد توایران؟؟
Iraq
ناشناس
۰۰:۲۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
خدا خودش به همه رحم کنه وبه همه باز ماندگان حادثه زلزله صبر عطا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
انشالله تمام مشکلات به خوبی وخوشی حل میشود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۴۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
مردم ایران همه عاطفی و احساساتی زنده باشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
اگر در چهار گوشه اطراف مناطق گسل استانها چاههایی به عمق 10 کیلومتر حفر نماییم و انرژی زمین و اتش فشان گدازه عمق زمین را تخلیه نمایین دیگر زلزله نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
اگر در چهار گوشه اطراف مناطق گسل استانها چاههایی به عمق 10 کیلومتر حفر نماییم و انرژی زمین و اتش فشان گدازه عمق زمین را تخلیه نمایین دیگر زلزله نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
اگر در چهار گوشه اطراف مناطق گسل استانها چاههایی به عمق 10 کیلومتر حفر نماییم و انرژی زمین و اتش فشان گدازه عمق زمین را تخلیه نمایین دیگر زلزله نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۵۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
من یک ایرانیم یک رنج کشیده در سال هال های مختلف همانند زلزله در کرماشاه که در چند روز پیش اتفاق افتاد
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
نمیدونم چی بگم،باغم انگیز ترین حالت کرمانشاه چه کنم؟!تسلیت واژه کوچکی است دربرابراین فاجعه بزرگ..هرتصویری رو میبینم قلبم میلرزه،دلم شبانه روزاونجاست،بااینکه درس دارم ولی اصلانمیتونم تمرکزکنم،حتی تولدم هیچ خوشحال نبودم...کاش پسربودم ومیتونستم برم کرمانشاه وبه مردم کمک کنم..خدایا من که حتی نمیتونم یه صدم حال اونارو درک کنم به حددیوانگی رسیدم خودت بهشون صبربده...میدونم جای همشون تو بهشت،اون هفته همین موقع بودن ولی الان پیش خداهستن..هممون یک روز میریم،چه زودچه دیربالاخره رفتنی هستیم اماخصلت وذات آدمی اینه بخاطر ازدست دادن عزیزانش عذاداری کنه واشک بریزه،خدایاتوروبه امام حسین قسم میدم یه ارامشی به قلبشون بده خیلی سخته،خدایا به بندهات رحم کن..کل ایران عزادارن،واقعابرام سخته،انگاریه تیکه ازوجودم کنده شده،
روح همه عزیزان قرین رحمت الهی وصبر برای بازماندگان وملت ایران..
Iran (Islamic Republic of)
یک کرمانشاهی
۲۳:۰۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۶
درود بر تمام ایران و مردم ایران‌ که بهترینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۶
خدا به همه رحم کنه به مردم کرمانشاه تسلیت می گویم خدا صبرتون بده
به نیروهای بسیج وارتش و سپاه دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خداوند این عزیزان رو بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۱:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خدایا خودت به ما کمک کن.ممنون از مطلب مفیدتون اجرتون با خدای بزرگ. تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
براثر رانش لایه های زمین وگسلها این اتفاق میفته ویک امر کاملا طبیعی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
براثر رانش لایه های زمین وگسلها این اتفاق میفته ویک امر کاملا طبیعی هست.
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۰۰:۵۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
انشاءالله که خدا صبر بده به خانواده های داغ دار. ودیگه هیچ کس نبینه این غم ها رو
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۰۰:۵۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
انشاءالله که خدا صبر بده به خانواده های داغ دار. ودیگه هیچ کس نبینه این غم ها رو
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۱۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
خدایاا به احترام گلوی پاره شده علی اصغر خودت از بلاهای اسمانی زمینی همه مردم ایران را حفظ بفرما .و صبر بده بر مردم عزیز کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
mahyar
۲۰:۳۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
وای چقد پس لرزه .من شهرستان دلفان میشینم امروز کلی پس لرزه داشتم از 3ریشتر بگیر تا 4.خدا ب دادشون برسع اینا چی میکشن
Iran (Islamic Republic of)
mahyar
۲۰:۳۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
وای چقد پس لرزه .من شهرستان دلفان میشینم امروز کلی پس لرزه داشتم از 3ریشتر بگیر تا 4.خدا ب دادشون برسع اینا چی میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
خدابه همشون صبربده ودیگه هیچوقت این اتفاق برای هیچ بنده ای نیوفته خداکنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۲۵ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
“«من هديه‌ای نزد شما می‌گذارم و می‌روم. اين هديه، آرامش فكر و دل است. آرامشی كه من به شما می‌دهم، مانند آرامش‌های دنيا بی‌دوام و زودگذر نيست. پس آسوده خاطر باشيد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
تسلیت
تسلیت
‮‮
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۰:۴۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
دست دست اندرکاران درد نکنه خداییش تلاش زیادی کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا ﴿۱﴾ آنگاه كه زمين به لرزش [شديد] خود لرزانيده شود (۱) وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا ﴿۲﴾ و زمين بارهاى سنگين خود را برون افكند (۲) وَقَالَ الْإِنْسَانُ مَا لَهَا ﴿۳﴾ و انسان گويد [زمين] را چه شده است (۳) يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا ﴿۴﴾ آن روز است كه [زمين] خبرهاى خود را باز گويد (۴)
Iran (Islamic Republic of)
طهورا.کرمانشاه
۲۳:۳۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
.توروخداهمه ملت عزیزایران برای آرامش وصبرزلزله زدگان دعاکنن.وبدرگاه خداپناه ببریم وطلب مغفرت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
طهورا.کرمانشاه
۲۳:۳۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
.توروخداهمه ملت عزیزایران برای آرامش وصبرزلزله زدگان دعاکنن.وبدرگاه خداپناه ببریم وطلب مغفرت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۲۳:۰۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
زلزله های شدیدی در ایران اتفاق افتاده : بویین زهرا،رودبار و منجیل،بم،ورزقان،گلباف و سرپل ذهاب ، ایکاش تموم این زلزله ها یکجا بر سر این وهابی های آل سعود و اسرائیلی های غاصب خراب میشد تا شاید نسلشون از روی زمین برداشته بشه..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
کاش ما آدما کمی به خودمون بیایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
تسلیت میگویم به هموطنان
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۱۸:۲۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خداوندا به همه بندگانت رحم نما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
از دست دادن عزیزانمان را نباید فراموش کنیم روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
عابدی از استان اصفهان شهرستان فریونشهر
۱۳:۳۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خداوند به همه رحم کند و صبری به خانواده باز مانده از زلزه دیشب بدهد آیه شریفه سوره فاطر ایه 41 فراموش نکنید پنا ببریم به خدا و اهلبیت امام زمان عج نگدار همه انشالله
با تشکر از سپاه و بسیج و ارتش و همه نیرهای امداد خدا قوت دلاور مردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
بیایین خوب باشیم..کسانی که دیشب از دست دادیم برای امروزشان چه کارهایی که تو ذهنشان داشتن.اما الان نیستن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
بیایین خوب باشیم..کسانی که دیشب از دست دادیم برای امروزشان چه کارهایی که تو ذهنشان داشتن.اما الان نیستن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
درود بر دلاوران ارتش همیشه اماده کشور خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خدایا پناه برتو میبریم خودت یاورمون باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
من دیشب خیلی ترسیده بودم همش دعا میکردم خدایا خودت کمکمون کن .خداااااااااااااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۵:۳۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
شاید یه تلنگری از سوی خداوند است که به خودمون بیایم . راه رو اشتباه رفتیم شاید دیگه فرصتی نباشه .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۵:۳۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
شاید یه تلنگری از سوی خداوند است که به خودمون بیایم . راه رو اشتباه رفتیم شاید دیگه فرصتی نباشه .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۵:۳۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
شاید یه تلنگری از سوی خداوند است که به خودمون بیایم . راه رو اشتباه رفتیم شاید دیگه فرصتی نباشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خداوندخودش به بندگانش رحم بکن ان شاالله.کی میدونه که یک لحظه دیگه آیازنده هست یاکه دستش ازدنیاکوتاه میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خداوندخودش به بندگانش رحم بکن ان شاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خداوندخودش به بندگانش رحم بکن ان شاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خداوندخودش به بندگانش رحم بکن ان شاالله.کی میدونه که یک لحظه دیگه آیازنده هست یاکه دستش ازدنیاکوتاه میشه؟پس چرا اینقدر درحق یکدیگرظلم ونامردی و وغیبت میکنیم.خداعاقبتمان رابخیربکند تافرصت جبران وتوبه رابهمون بدهد.درپناه خداوندباشیدعزیزان هموطن.پاینده وسرفرازباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خداوندخودش به بندگانش رحم بکن ان شاالله.کی میدونه که یک لحظه دیگه آیازنده هست یاکه دستش ازدنیاکوتاه میشه؟پس چرا اینقدر درحق یکدیگرظلم ونامردی و وغیبت میکنیم.خداعاقبتمان رابخیربکند تافرصت جبران وتوبه رابهمون بدهد.درپناه خداوندباشیدعزیزان هموطن.پاینده وسرفرازباشید
آخرین اخبار