پورابراهیمی در صحن علنی؛

تنها 27 شرکت قانون افشای اطلاعات را رعایت می‌کنند/ مردم از فساد بدنه اقتصادی نگرانند

نماینده کرمان گفت:مردم امروز از عربستان و آمریکا نگرانی ندارند، تنها از شنیدن فساد در بدنه اقتصادی نسبت به نظام بدبین می‌شوند.

تنها 27 شرکت از هزاران شرکت قانون افشای اطلاعات را رعایت کرده‌اند/ مردم امروز از فساد بدنه اقتصادی نگرانندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در صحن علنی امروز (دوشنبه 22 آبان‌ماه) در سوال خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سوال بنده درباره شفافیت و ارائه اطلاعات دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه مربوط به یکسال و نیم گذشته است که اکنون نوبت آن فرارسیده است.

وی با بیان اینکه قانون ارائه اطلاعات و شفافیت سازمان‌ها مصوب سال 93 مجلس است که این اقدام برای کمک به افشای فسادهای اقتصادی مطرح شد.

پورابراهیمی تأکید کرد: براساس این قانون شرکت‌ها و اشخاص حقوقی ذیل موظفند نسبت به ارائه اطلاعات کامل مالی خود نزد سازمان بورس مطابق قانون عمل کنند، یعنی سازمان‌ها طرازنامه و صورت‌حساب‌های خود را هرساله در سازمان بورس به ثبت برسانند تا شاهد شفافیت در مدیریت این بنگاه‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای نظامی و انتظامی، سازمان، موسسات خیریه و وقفی و متبرکه، سازمان لشکری و کشوری و ... باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور با تأکید بر اینکه امروز 7000 بنگاه خیریه بدون ارائه یک صفحه صورت مالی در کشور وجود دارد، گفت: این موضوع خطر بزرگی برای شفاف‌سازی در کشور است، سه سال قبل این قانون در مجلس تصویب شد و سوال بنده هم یکسال و نیم پیش ارائه شد، اما براساس آمار بنده طی یک‌ماه قبل از سامانه کدال بورس از هزاران شرکت تنها 27 شرکت اطلاعات خود را افشا کردند که بسیاری از آنها زیرمجموعه وزارت کار بوده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: وزارت رفاه باید براساس این قانون کلیه شرکت‌های خود را شفاف‌سازی و افشای اطلاعات می‌کرد.

وی اذعان داشت: براساس مصوبه مجلس دهم ما بانک مرکزی را مکلف کردیم که اگر شرکت‌ها اطلاعات خود را افشا نکردند حساب‌هایشان مسدود شود که متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه وزارت کار دارای چند مجموعه اقتصادی بزرگ است، گفت: لابی سنگین وزارت رفاه به ما اجازه نداد که در روز رأی اعتماد حرف زده و سوال‌های خود را مطرح کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور تأکید کرد: تنها در وزارت کار 6 مجموعه اقتصادی وجود دارد که شامل سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی عشایری، سازمان تأمین اجتماعی فولاد و بانک رفاه و توسعه تعاون می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: زیرمجموعه اینها هم چندصد شرکت وجود دارد که اطلاعات خود را افشا نکرده‌اند، درباره سازمان تأمین اجتماعی هم حدود 1000 شرکت در لایه‌های اول و دوم وجود دارد .

وی ادامه داد: ارزش برآوردی شرکت‌ها در سازمان تأمین اجتماعی حدود 40 هزار میلیارد تومان است که امروز شرکت‌هایی که باید افشای اطلاعات کنند، نیامده‌اند اگرچه تعدادی از آنها این کار را کرده‌اند.

پورابراهیمی خطاب به ربیعی گفت: امروز به بنده خبر دادند که وزارت کار از من به هیئت نظارت بر نمایندگان به دلیل این سوالم شکایت کرده است، متأسفانه جای شاکی و متهم در نظام عوض شده و زمانی که بنده از وضعیت اسفبار شرکت‌های وزارت رفاه می‌گویم، مورد شکایت واقع می‌شوم.

نماینده مردم کرمان و راور تصریح کرد: کاش آقای ربیعی به نامه خود که در تاریخ 5 مهرماه سال 96 ارسال کرد و در آن گفت که 560 شرکت مشمول قانون افشای اطلاعات هستند، پایبند بود. سوال بنده هم همین است که شما مکلف بودید افشای اطلاعات کلیه دستگاه‌های زیرمجموعه خود را انجام دادید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سامانه کدال سازمان بورس امروز شرکت‌هایی هم که اطلاعات خود را افشا کرده‌اند هیچ اظهارنظری بر رویشان وجود ندارد، یعنی آنقدر اوضاع بدی دارند که کارشناس نمی‌تواند نظر دهد.

وی تأکید کرد: براساس گزارش دیوان محاسبات صندوق بازنشستگی کشور صورت‌های مالی خود را تنها تا سال 92 آماده کرده و متأسفانه تنها شرکت‌های درجه پنجم وزارت کار افشای اطلاعات کرده‌اند و مؤسسات بزرگی همچون بانک رفاه، بانک توسعه تعاون، هلدینگ‌ها و صندوق‌ها، توسعه صادرات صنعتی، حمل و نقل رجاء و ... افشای اطلاعات نکرده‌اند.

پورابراهیمی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی مجلس را اشتباه گرفته‌اند، به بنده اعلام شد که از مجموعه اطلاعات بستگان در این وزارتخانه چیزی نگویم، البته اگر در جای دیگری صلاح دانستم حتما خواهم گفت.

نماینده مردم کرمان و راور اظهار کرد: نگرانی امروز مردم از آمریکا و عربستان سعودی نیست، بلکه از فسادهایی است که در بدنه اقتصاد کشور نفوذ کرده و شنیدن خبرهای هر روزه افشای فساد مردم را نسبت به نظام بدبین می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: امروز 5 وزیر به کمیسیون اقتصادی مجلس درباره همین قانون دعوت شده است و باید نسبت به افشای اطلاعات دستگاه‌های زیرمجموعه خود پاسخگو باشند.

وی بیان داشت: ما تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشور را در دستور کار داریم، البته سه نامه به وزارت کار زده‌ایم که تاکنون هیچ پاسخی نیامده و مجبور شدیم به رئیس مجلس نامه بزنیم تا بدانیم چگونه باید پاسخ‌های خود را دریافت کنیم.

بعد از اظهارات پورابراهیمی، مطهری نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی اداره ساعاتی از جلسه را برعهده داشت، خطاب به این نماینده کرمان و راور گفت: آقای ربیعی یادداشتی را به بنده دادند و گفته‌اند که شکایت وزارت کار از سوالات شما نیست، بلکه مربوط به حوزه دیگری می‌شود.

اما پورابراهیمی در پاسخ به سوال مطهری گفت: شکایت آنها از همین سوال است و بنده حاضرم به دادگاه بروم و از آن استقبال می‌کنم.

نماینده مردم کرمان و راور خطاب به مطهری تاکید کرد: بنده از اظهارات ربیعی قانع نشده‌ام، لطفا آن را به رأی بگذارید.

در نهایت بعد از انجام رأی‌گیری نمایندگان با 87 رأی موافق، 119 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 215 رأی مأخوذه سوال پورابراهیمی از وزیر کار و رفاه اجتماعی را وارد ندانستند و از اظهارات ربیعی قانع شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پورابراهیمی ، قانون ، شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار