اسپوتنیک بررسی کرد؛

موضع جدید امانوئل مکرون در قبال ایران چیست؟

اسپوتنیک در مصاحبه با یک کارشناس فرانسوی به بررسی موضع امانوئل مکرون در قبال توافق هسته‌ای ایران و برنامه‌های موشکی این کشور پرداخت.

موضع جدید امانوئل مکرون در قبال ایران چیست؟به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه با «تیه‌ری کاویله»، کارشناس فرانسوی مسائل ایران به بررسی موضع امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در قبال توافق هسته‌ای ایران و برنامه‌های موشکی این کشور پرداخت و نوشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهور جوان فرانسه خواستار اصلاح توافق هسته‌ای ایران و نظارت بر برنامه‌های موشکی ایران است. او درصدد منزوی کردن ایران در منطقه نیست بلکه به دنبال آغاز یک بازی دیپلماتیک جدید با تهران است.

تیه‌ری کاویله، کارشناس مسائل ایران در موسسه فرانسوی روابط بین الملل و استراتژیک درباره رویکرد جدید امانوئل مکرون در قبال ایران گفت: به عقیده من، رئیس جمهور فرانسه در وهله اول به دنبال رهایی و کاهش تنش هاست. برای اروپایی‌ها و فرانسوی‌ها حفظ توافق هسته‌ای با ایران بسیار مهم است. به نظر من این یک اقدام هوشمندانه از سوی رئیس جمهور فرانسه است. او در صدد آن است که به سعودی‌ها و آمریکایی‌ها بفهماند که به جای رو به رو شدن با توافق هسته‌ای ایران بهتر است موضوع مهم تری همچون برنامه‌های موشکی ایران و سیاست منطقه‌ای این کشور مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس افزود: اگر فرانسه می‌خواهد اعتبار روابط خود با دو کشور (ایران و عربستان) را حفظ کند، نباید وانمود کند که از این کشور یا آن حمایت می‌کند. حفظ تعادل مهم است. این تعادل نباید با جانبداری از سعودی‌ها و در عین حال، خصومت با ایران از بین برود. فرانسه باید موضع خود را حین مذاکره با ایران شفاف کند.

کاویله با اشاره به این که برنامه‌های موشکی ایران بخشی از حوزده دفاعی این کشور محسوب می‌شود و مذاکره در این زمینه بی اهمیت است، ادامه داد: ایران در حفظ تعادل و ثبات وضعیت سیاسی در منطقه از نقشی مثبت و قاطع برخوردار است؛ بنابراین مکرون در مذاکره با ایران باید چیزی برای گفتن داشته باشد.

او هشدار داد توافق هسته‌ای به همان شکل که در حال حاضر وجود دارد، باید باقی بماند. زیرا تغییر آن بسیار دشوار است. در این توافق، همه نکات واضح و دقیق و بر اساس تعادل است. هرگونه تاثیرگزاری در آن موجب تغییر همه توافق می‌شود.

امانوئل مکرون روز پنجشنبه در دبی پیشنهاد کرد در توافق هسته‌ای ایران تغییراتی اعمال شود تا به این صورت برنامه موشکی ایران نیز در آن گنجانده شود. او گفت: توافق هسته‌ای ایران باید حفظ شود، اما باید دو ستون دیگر به آن افزوده شود. فعالیت‌های موشکی ایران و در صورت لزوم، تحریم‌هایی درباره آن وضع شود.

یکی از مشاوران در تیم مذاکره کننده ضمن اظهار شگفتی از سخنان مکرون گفت: پاریس در مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵، نقش سازنده‌ای ایفا نکرد و این عنصر بدبینی فرانسوی‌ها بود که روند مذاکرات را طولانی کرد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران و گروه پنج بعلاوه یک درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیدند و به گفتگو‌های ۱۲ ساله در این‌باره پایان دادند. بر اساس مفاد این توافق، تهران پذیرفت غنی سازی اورانیوم را در سطح پایینی باقی نگه دارد. غرب نیز در مقابل تعهد کرد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کند.


انتهای پیام/

 

موضع جدید فرانسوی‌ها در قبال ایران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار