مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد:

به دلیل تداوم 2دهه خشکسالی/ خاموشی2 هزار حلقه چاه کشاورزی یزد در زمستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: برای دومین سال متوالی 2هزار و 280حلقه چاه آب های کشاورزی در استان خاموش می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدمهدی جوادیانزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: برای دومین سال متوالی در فصل زمستان موتور برق 2هزار و 280حلقه چاه آب های کشاورزی طبق تقویم زمانبندی شده برای مدتی معین در استان خاموش می شود.

 جوادیانزاده  افزود: طرح خاموشی آب چاه های کشاورزی 45 روزه است که در دو مرحله اجرا می شود.

این مسئول با تاکید بر لزوم برداشت هر بهره بردار به اندازه سهم واقعی هر مشترک تصریح کرد: در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی در زمستان سال 1395 با همکاری کشاورزان، 44 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد که این امر در بلند مدت در تعادل بخشی میزان افت مخازن زیر زمینی موثر است.

وی با بیان اینکه استان شرایط سخت بحرانی دارد و سطح آب به عمق 300متر زمین رسید، توضیح داد: موضوع کم آبی باید دغدغه تمام افراد جامعه به خصوص ارگان های ذیربط باشد تا بتوان با شرایط موجود ادامه حیات در استان را حفظ کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از سه هزار و 873 حلقه چاه ، 2هزار و 280حلقه آن مربوط به کشاورزی است، یادآور شد: آب استحصالی 2هزار و 630 رشته قنات و 387 دهنه چشمه نیز در بخش کشاورزی استفاده می شود.

این مسئول با بیان اینکه بهترین روش آبیاری در بخش کشاورزی یزد با توجه به کمبود این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا، اجرای طرح های آبیاری نوین بارانی و قطره ای است، یادآور شد: 82 درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی ، 11درصد در بخش شرب و بهداشت بقیه در حوزه صنعت مصرف می شود.

جوادیان زاده ادامه داد: با توجه به تداوم 2دهه خشکسالی، کاهش میزان بارش ها و تبعات ناشی از بی آبی و کم آبی باعث افت سطح آب مستمر دشت های استان شده از 19دشت حدود 14دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

این مسئول اضافه کرد: دشت ابرکوه از جمله یکی از دشت های ممنوعه بحرانی است و از پنج دشت آزاد نیز دشت های کویر سیاهکوه و کویر درانجیر استان در دستور کار ممنوعیت قرار دارد و به زودی ممنوعه اعلام خواهد شد.

وی یادآورشد: پنج دشت آزاد در مناطق کویری استان قرار دارد که آب های زیرزمینی آنها به لحاظ کمی و کیفی در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد.

جوادیان زاده به کشاورزان یزدی توصیه کرد: برای جلوگیری از تشدید بحران کم آبی و بی آبی در استان از توسعه کاشت محصولات کشاورزی پر آبخواه و غیر اقتصادی پرهیز کنند و کاشت محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا نظیر پسته ، زعفران و محصول گلخانه ای را در دستور کار قرار دهند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار کرد: کشاورزان باید به دلیل بحرانی بودن شرایط منابع آبی استان، شیوه برداشت را با تجهیز چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند اصلاح و مدیریت کنند .

وی یکی از مهمترین راه های مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی را اجرای پروژه نصب کنتورهای هوشمند عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون یکهزار و 317حلقه چاه کشاورزی و 184 حلقه چاه صنعتی به نصب کنتور هوشمند در استان مجهز شده است.

انتهای پیام/ ی

پرهیزکشاورزان یزدی از کاشت محصولات کشاورزی پر آبخواه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار