ثبت ملی 6 اثر ناملموس کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان از ثبت ملی 6 اثر ناملموس «معنوی» این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با اشاره به اهمیت ثبت ملی آیین‌ها و آداب و رسوم استان در فهرست میراث ناملموس «معنوی» ، گفت : در جلسه اخیر شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هفت پرونده ارسالی به شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، شش اثر از استان کرمان به ثبت رسید.

وی افزود : در این جلسه علاوه بر استان کرمان، استان‌های چهارمحال بختیاری، ایلام، فارس، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و مازندران نیز حضور داشتند.

وفایی گفت : «رباعی خوانی و روغن جوشی» اشعاری برای طلب بخشش قبل از دفن میت کرمان، آیین «گلاب‌گیری» بردسیر، «لوپک چمکی یا ماهی ملک» عروسک آیینی روستای تم گران عباس‌آباد قلعه‌گنج، «عارسو» ساخت عروسک‌های دست دوز شهربابک، «علم‌بندی» برای شکرگزاری بعد از برداشت محصول معز‌آباد چترود ثبت ملی شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 60 اثر از آداب و رسوم استان کرمان در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسیده است،افزود : در صورتی که بافت سفید چادر عشایری شهربابک در بین مردم رواج بیشتری یابد، ثبت ملی می شود.

انتهای پیام/ی

عارسو ،علم بندی،گلابگیری ثبت ملی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار