اهمیت لزوم افزایش سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی بر لزوم افزایش سرانه فضای آموزشی در استان تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علیرضا رشیدیان در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: سرانه فضای آموزشی هر دانش آموزان در این استان 4.5 مترمربع است که میانگین کشوری همین شاخص 5.2 مترمربع است و باید با همت خیران و دستگاههای مسئول در این حوزه شاهد ارتقای مکانهای آموزشی در خراسان رضوی باشیم.

وی به بررسی موضوع واگذاری بخشی از فضاهای آموزشی بلااستفاده به فضای تجاری در این شورا اشاره کرد و افزود: هدف اصلی این طرح کمک به آموزش و پرورش برای انجام ماموریت آموزشی و ارتقای سرانه لازم برای خدمت مناسبتتر به دانش آموزان است.

استاندار خراسان رضوی افزود: در این راستا مواردی جمع بندی شده در شورای آموزش و پرورش استان و شهرستانها در کمیسیون ماده پنج بر اساس طرحهای جامع و تفضیلی و نیز ضرورتهای آموزشی بررسی خواهد شد تا بدون ایجاد مشکل بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

رشیدیان پوشش تحصیلی کودکان را واجب، تکلیف قانون و امری ملی مذهبی توصیف کرد و گفت: طبق بررسی آموزش و پرورش هزینه تحصیل هر دانش آموز 400 هزار تومان می باشد لذا ننگ بزرگی است که کودکان ما به دلیل 400 هزار تومان از تحصیل باز بمانند.

وی افزود: هر دانش آموزی را که در استان بخاطر مسائل مالی از تحصیل بازمانده اعلام کنید تا از طریق جذب حمایت سازمان های امدادی هیچ دانش آموزی به دلیل هزینه 400 هزار تومانی از تحصیل بازنماند.

رشیدیان در خصوص ازدواج کودکان و دختران زیر 15 سال نیز گفت: برخی از این دختران چندسالی در عقد می مانند ولی به محض اینکه به عقد درمی آیند آموزش و پرورش از تحصیل آن ها در مدارس جلوگیری می کند.

وی بر اینکه از ادامه تحصیل دختران به دلیل ازدواج نباید جلوگیری شود تاکید کرد و افزود: همانطور که ازدواج زودهنگام مشکل است، ازدواج دیرهنگام نیز مشکل است. در هر دو مورد باید چاره اندیشی شود و با مداخله هوشمندانه آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف کاهش یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: در مشهد و استان مدارسی وجود دارند که قابلیت فضای آموزشی را ندارند و در مقابل زمینهایی با قابلیت ایجاد فضای آموزشی مناسب وجود دارد ولی امکان تامین هزینه ساخت آنها نیست.

رشیدیان در خصوص دانش آموزان بازمانده از تحصیل هم گفت: در 15 سال اخیر تعداد دانش آموزان کشور از 20 میلیون به 13 میلیون کاهش یافته و در مقابل فضاهای آموزشی نیز یک و نیم برابر شده است.

وی افزود: هم اکنون پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی 99.1 درصد است. عدم شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و همچنین مقاومت خانواده آنها برای تحصیل کودکان از مشکلات پیش رو در مقوله بازماندگان از تحصیل است.

انتهای پیام// م.م

برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار