برگزاری همایش تجاری افغانستان در حاشیه نشست «ریکا»

همایش بین‌المللی تجاری افغانستان ساعتی پیش در سالن کنفرانس هتل «آرچابیل» عشق‌آباد با حضور معاون رئیس جمهور  ترکمنستان و همسر رئیس جمهور افغانستان آغاز به کار کرد.

برگزاری همایش تجاری افغانستان در حاشیه نشست «ریکا»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، همایش بین‌المللی تجاری افغانستان ساعتی پیش در سالن کنفرانس هتل «آرچابیل» عشق‌آباد با حضور معاون رئیس جمهور  ترکمنستان و همسر رئیس جمهور افغانستان آغاز به کار کرد.

«اورازمراد قربان‌نظراف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور تجاری و روابط اقتصاد خارجی در مراسم افتتاحیه این همایش که در حاشیه نشست «ریکا» برای افغانستان برگزار شد، گفت: این یک فرصت مناسب برای بررسی ظرفیت و چگونگی توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه با افغانستان می‌باشد.

وی تصریح کرد: گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با افغانستان یکی از اولویت‌های دولت ترکمنستان است و عشق‌آباد قصد دارد در آینده نیز مناسبات خود را از جمله تعاملات اقتصادی، تجاری، انتقال برق و صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را به این کشور بیش از پیش افزایش دهد.

معاون رئیس جمهور ترکمنستان در بخش دیگری گفت: ترکمنستان از نظر ترانزیت و حمل و نقل کالا در منطقه از موقیعت جغرافیایی، اجتماعی و اوضاع  سیاست مناسبی برخوردار می‌باشد و این کشور با توجه به این مزیت قصد دارد به بازار صادرات خود تنوع بخشد.

وی افزود: ترکمنستان در این زمینه از طرف افغانستانی نیز دعوت می‌کند که با تشکیل شرکت‌های مشترک همکاری فعال اقتصادی و تجاری داشته باشیم.

«رولا غنی» همسر رئیس جمهور افغانستان نیز طی صحبت‌هایی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش مذکور و نیز همایش تجار زن افغانی و منطقه، گفت: افغان‌ها از نظر موقیعت جغرافیایی در تقاطع آسیای جنوبی و آسیای مرکزی قرار دارد.

وی تصریح کرد: اخیرا در افغانستان نقش زنان و حضور آنان در امور اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی رو به افزایش است و این موضوع در حالی است که در حال حاضر بیش از 850 شرکت و واحد تولیدی مختلف در سراسر کشور توسط تجار زن مدیریت و سرپرستی می‌شود.

«دوران  اورازمراداف» وزیر بازرگانی و روابط اقتصاد خارجی ترکمنستان نیز بر اهمیت روابط و همکاری با افغانستان تأکید کرده و گفت: هم اکنون در خاک ترکمنستان 94 طرح مختلف به ارزش 37 میلیون دلار توسط شرکت‌های افغانستانی رسما ثبت شده است.

وزیر بازرگانی و روابط اقتصاد خارجی ترکمنستان تصریح کرد: در سال‌های اخیر حجم مبادلات بازرگانی بین ترکمنستان و افغانستان بالغ بر 20 درصد رشد یافته و هم اکنون حجم مبادلات بازرگانی بین 2 کشور بالغ بر 513 میلیون دلار برآورد می‌شود.

«همایون رسا» وزیر تجارت و صنعت و «عتیق‌الله نصرت» رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز در سخنانی کوتاه در همایش مذکور بر اهمیت این همایش در زمینه پیشبرد روابط و همکاری‌های بین تجار و بخش خصوصی این کشور با کشورهای منطقه تأکید کردند.

در پایان روز اول همایش مذکور در عشق‌آباد که در آن تعداد زیادی از صاحبان و نمایندگان شرکت‌های معتبر افغانستان حضور داشتند، 7 سند همکاری شرکت‌های افغان با اتحادیه تجار و صاحبان صنایع ترکمنستان امضا شد.

قرار است بعد از ظهر امروز نمایشگاه تجاری شرکت‌های افغانستان و منطقه نیز در حاشیه نشست ریکا در محل مرکز تجاری «میزان» آغاز به کار کند.

گفتنی است که بخش اصلی هفتمین کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برای افغانستان (ریکا) از فردا  در محل هتل «یلدیز» عشق‌آباد با حضور مقامات ارشد دولت ترکمنستان، افغانستان و کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه  برگزار خواهد شد.

قرار است «صلاح‌الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان نیز در مراسم افتتاحیه همایش مذکور حضور پیدا کند.

فارس نوشت: در هفتمین کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برای افغانستان (ریکا) ادامه حمایت کشورهای کمک کننده به افغانستان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار