لیونی: آمریکا باید نقش‌آفرینی بیشتری در منطقه خاورمیانه داشته باشد

وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی از آمریکا خواست نقش‌آفرینی بیشتری در خاورمیانه به ویژه درباره روند برقراری «صلح» میان اشغالگران و فلسطینیان داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی، در گفتگوی اختصاصی با این شبکه درباره برقراری «صلح» میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان گفت: «اینکه بنده به آینده صلح در منطقه خوشبین هستم یا نه بستگی به روزی دارد که این سوال را بپرسید. در حال حاضر، بنده بدبین هستم. رهبران مطرح در پرداختن هزینه سیاسی این مسئله به شدت گیر کرده‌اند. اما هزینه نرسیدن به توافق برای مردمشان بیش از هزینه سیاسی است که خودشان شخصا می‌پردازند. صادقانه باید عرض کنم ما در حال حاضر نمی‌توانیم رهبرانی پیدا کنیم که حاضر باشند چنین هزینه‌ای بپردازند.»

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره توافق حماس و فتح گفت: «سوال مطرح این نیست که آیا حماس با صدای واحد سخن می‌گوید یا خیر. باید توجه داشت که بین تشکیلات (خودگردان) فلسطینی و حماس، تفاوت عظیم وجود دارد. راهبرد صحیح این است که بین این دو تمایز قائل شد؛ زیرا حماس نماینده طرف مذهبی این مناقشه است. هیچ امیدی برای رسیدن به صلح با حماس وجود ندارد. علت این مسئله نیز فقط دودستگی داخلی حماس نیست بلکه علت این مسئله آن است که اسرائیل هرگز حق «موجودیت اسرائیل» را نخواهد پذیرفت. (پس) مسئله اصلی که در حال حاضر با آن مواجهیم وجود توافق برای اتحاد بین حماس و فتح نیست و اینکه آیا حماس بر تشکیلات (خودگردان) فلسطین غلبه کند یا اینکه مقامات میانه‌روی فلسطینی بر حماس غالب شود و صدای مطرح، صدای مردم فلسطین باشد.»

وزیر امور خارجه سابق رژیم اشغالگر صهیونیستی در ادامه گفت: «به نظرم جامعه جهانی باید به فلسطینی‌ها بگوید اگر می‌خواهند مشروعیت داشته باشند و دولت جدید مشروعیت داشته باشد، باید اصول جامعه بین‌المللی را در جایگاهی یک دولت بپذیرند. پس در مجموع باید بگویم در این زمینه، فرصت وجود دارد، اما هنوز خیلی زود است که بتوان نظرداد!»

لیونی در ادامه گفت: «امیدوارم ترامپ روند صلح را ادامه بدهد و کار‌هایی انجام بدهد؛ زیرا به نظرم، این کار به نفع اسرائیل و منطقه است. امیدوارم در این فرایند صلح، کشور‌های عربی نیز همراهی کنند و از فلسطینی‌ها برای تصمیم‌گیری حمایت کنند و در عین حال، برای اسرائیلی‌هایی امید ایجاد شود که به صلح رسیدن سبب تغییر می‌شود و این تغییر فقط بین اسرائیل و فلسطین نخواهد بود بلکه تغییری راهبردی برای منطقه خواهد بود.»

او افزود: «باید بگویم مشارکت آمریکا در منطقه کمتر شده است. البته منظورم این نیست که آمریکا از منطقه خارج شده است. معتقدم نقش آمریکا در حال حاضر هم در منطقه بسیار مهم است. نباید اجازه داد هریک از کشور‌های منطقه به تنهایی با چالش‌ها مواجه شوند. می‌توان جبهه‌ای از عملگرایان را در مقابل «تروریست‌ها و افراطی‌ها» تشکیل داد. با صراحت باید عرض کنم معتقدم آمریکا باید نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.»

انتهای پیام/

گفتگوی لیونی با شبکه سی‌ان‌ان درباره صلح خاورمیانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار