مقابله با بلایای طبیعی؛

ایجاد آمادگی لازم برای مقابله با بلایای طبیعی در بروجرد

امام‌جمعه بروجرد گفت: آمادگی لازم برای مقابله با بلایای طبیعی در شهرستان بروجرد ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن ترابی امام‌جمعه بروجرد اظهار داشت: جامع‌ترین الگویی که می‌توان بامطالعه زدگی و شخصیت او عوامل موفقیت انسان را به دست آورد نبی مکرم اسلام (ص) است چراکه او یک پدر موفق، رهبر و مدیری موفق، معلمی موفق است.

وی بابیان اینکه سرمایه اعتماد مردم سرمایه بزرگی است، افزود: یکی از عوامل موفقیت نظام جمهوری اسلامی اعتماد مردم به‌نظام و رهبری معظم آن است که باید این اعتماد در سطوح پایین‌تر وجود داشته باشد و اگر این اعتماد سلب شود آن روز، روز شکست نظام است.

امام‌جمعه بروجرد با اشاره به حادثه غمبار زلزله اخیر غرب کشور عنوان کرد: زلزله از حوادث طبیعی اجتناب‌ناپذیر است و باوجود همه پیشرفت‌های علمی بشر تاکنون کسی موفق به پیشگیری از وقوع زلزله نشده است و نمی‌توان جلوی این حوادث طبیعی را گرفت.

وی بابیان اینکه آمادگی در برابر زلزله و مقاوم‌سازی ابنیه و سازه‌های موجود در کشور وجود ندارد، گفت: اگر کشور ما در کمربند زلزله قرار دارد باید نهضت مقاوم‌سازی اماکن عمومی و مساکن شهری و روستایی صورت پذیرد. هر زمان بلایی طبیعی رخ می‌دهد مدتی همگان به فکر مقاوم‌سازی ابنیه می‌افتند و بعد هم این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود.

ترابی با تأکید بر لزوم انجام اقداماتی در راستای کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی بیان کرد: اراده‌ای عملی در این زمینه وجود ندارد و اگر درگذشته بحث مقام سازی مساکن به‌خوبی دنبال می‌شد امروز این‌همه خسارت از زلزله وجود نداشت که دولت ۱۰ سال به دنبال بازسازی تخریب‌های ناشی از این زلزله باشد.

وی با اشاره به تخریب بیمارستان اسلام‌آباد غرب درنتیجه عدم نظارت جدی در هنگام ساخت این بنا تصریح کرد: مسکن مهر در دولت‌های گذشته پایه‌ریزی شد و اصل ایجاد آن و ساخت سرپناهی برای مردم سیاست درستی بود، اما نه آن زمان خوب نظارت شد و نه هم‌اکنون و امروز نیز اراده‌ای برای مقاوم‌سازی ابنیه جدید وجود ندارد.

امام‌جمعه بروجرد اظهارداشت: اگر مهندسین نظام‌مهندسی به‌درستی به وظیفه خود عمل کنند این مشکلات به وجود نمی‌آید. یکی از مشکلات شهرداری پایین بودن درآمد شهرداری از محل ساخت‌وسازهاست، اما نظام‌مهندسی چندین برابر بیشتر از صدور پروانه از یک ساختمان دریافت می‌کند که اگر نظارت باشد بنایی مقاوم در برابر زلزله ساخته می‌شود.

وی با اشاره به حضور مردم در عرصه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در روز‌های اخیر افزود: مردم در این صحنه بسیار خوب ظاهر شدند، اما در نحوه توزیع این کمک‌ها مشکلاتی وجود دارد که به اعتماد مردم لطمه می‌زند و این موضوع در زلزله سال ۸۵ بروجرد نیز رخ داد که باوجود فراوانی امکانات مدیریت توزیع مناسب نبود.

ترابی با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج عنوان کرد: در طول این ۳۸ سال که از غرس این نهال در چمن‌زار انقلاب می‌گذرد خدمات ارزشمندی ارائه داده که قابل‌مقایسه با خدمات دیگر نهاد‌ها نیست و هرکجا نظام به بن‌بستی رسیده بسیج معبر‌ها را بازکرده و راهگشا بوده است.

انتهای پیام/م

آمادگی لازم برای مقابله با بلایای طبیعی در بروجرد ایجاد شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.