باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نکات طلایی پس از وقوع زلزله که جانتان را نجات می‌دهد

پس از زلزله امکان بروز صدمه و آسیب وجود دارد، اما با رعایت برخی نکات می‌توان از بروز حوادث و مرگ و میر جلوگیری کرد.

 به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زلزله یکی از بلایای طبیعی که بی خبر و ناگهانی اتفاق می افتد و بسته به شدت و قدرت خسارات جان و مالی به دنبال دارد، اما یکی از مضوعات مهم اقداماتی است که باید پس از وقوع یک زلزله به آن توجه کر د تا بتوان در زمان پس لرزه ها جان سالم به در برد.

پس از وقوع زلزله اصلی شاهد بروز پس لرزه هستیم که خطراتی زیادی را به دنبال دارد زیرا در پس لرزه ها احتمال ریزش نقاط آسیب دیده ساختمان ها وجود دارد همچنین احتمال سقوط تیرهای برق، نشت گاز، آتش سوزی، بروز بیماری های واگیرداروجود دارد به همین دلیل توجه به نکات ایمنی پس از زلزله بسیار حائز اهمیت است و حتی از مرگ و میر پس از زلزله جلوگیری می کند.

نکات ایمنی پس از زلزله/نکات طلایی پس از وقوع زلزله که جانتان را نجات می‌دهد

آرامش خود را حفظ کنید

بعد از وقوع زلزله نخستین کاری که باید انجام داد، حفظ خونسردی و آرامش روحی و روانی است چرا که بسیاری از مصدومیت ها و تلفات جانی به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی پس از زلزله بروز می کند.

بسیاری از افراد با مشاهده ویران شدن خانه و کاشانه یا مصدومیت عزیزانشان آرامش خود را از دست می دهند و با یک کار نادرست خود یا طرافیان را دچار آسیب یا مصدومیت می کنند.

تماس با اورژانس برای انتقال مصدومان

پس ازپایان یافتن زلزله اصلی، در صورتی که در سلامت کامل به سر می برید به سراغ بقیه اعضای خانواده بروید و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید و در صورت بروز مصدومیت با اورژانس تماس بگیرید و از جابه جا کردن مصدومانی که به شدت مجروح شده اند، اجتناب کنید.

از ساختمان خارج شوید/حمله برای خروج ازساختمان ممنوع

پس از اتمام تکان های زلزله اصلی و اطمینن از سلامت اعضای خانواده به سرعت و بدون وحشت و هجوم به خارج از ساختمان بروید زیرا امکان بروز پس لرزه و تخریب ساختمان های آسیب دیده و سقوط اشیای وجود دارد.

نکات ایمنی پس از زلزله/نکات طلایی پس از وقوع زلزله که جانتان را نجات می‌دهد

در فضای باز از این مکان ها دوری کنید

پس از خروج از ساختمان، در فضای باز از دیوارها، ستون ها، تیرهای چراغ برق، درختان، پل ها و تابلوهای بزرگ دوری کنید زیرا احتمال سقوط این سازه های بلند در پس لرزه ها وجود دارد.

وسایل برقی و گازی را روشن نکنید

از روشن کردن، فندک، کبریت، وسایل برقی و گازیف استفاده از کلید و پریز برق اجتناب کنید زیرا امکان نشت گاز و بروز آاتش سوزی وجود دارد همچنین ممکن است کلید یا پریزها به دلیلل لرزش دچار اتصالی شده باشند و خطر برق گرفتگی و مرگ وجود داشته باشد.

در صورت امکان فلکه آب، برق و گاز راببنید و از لمس کردن سیم های برق روی زمین یا دیوار پرهیز کنید و از تلفن به جز در موارد اضطراری استفاده نکنید.

زیرآوار چه کنیم؟

اگر در جایی به دام افتاده اید، حرکت نکنید،همچنین تلاش نکنید تا با کنار زدن خاک ها از زیرآوار خارج شوید زیرا امکان ریزش وجود دارد،افزون بر این تحرک زیاد باعث می شود انرژیتان سریع تراز دست بدهید و اکسیژن محیط  زودتر مصرف شود و با کمبود اکسیژن مواجه شوید.

 در این مواقع اگر تلفن همراه دارید، از آن برای تماس یا متن برای کمک استفاده کنید یا روی یک لوله یا دیوار ضربه بزنید یا سوت یا فریاد بزنید تا تیم امداد صدای شما را بشنوند.

اخبار زلزله را از رسانه های معتبر دنبال کنید

در صروتی که در مکان امن مستقر شدید برای آمادگی و انجام اقدامات بعدی اخبار زلزله را رسانه های معتبر چون رادیو، تلویزیون، خبرگزاری های مشهور و قابل اعتماد دنبال کنید.

نکات ایمنی پس از زلزله/نکات طلایی پس از وقوع زلزله که جانتان را نجات می‌دهد

لباس های مناسب بپوشاید

به دلیل وقوع زلزله و سپری کردن ساعت های طولانی در فضای باز تا  پایان زمان آواربرداری و برقراری وضعیت سفید، لباس‌های کاملاً پوشیده استفاده کنید تا دچارمصدوم یا مجروح نشوید و از گزش حشرات در امان باشید.

موادغذایی و آب سالم بخورید

پس از وقوع زلزله، به دلیل اینکه امکان نگهداری موادغذایی در یخچال وجود ندارد فسادپذیری موادغذایی با سرعت بیشتری رخ می دهد به همین دلیل بهتر است از غذاهای کنسرو شده استفاده کنید و از مصرف گوت دام های مرده به شت پرهیز کنید.
از آب سالم یا بطری‌های آب معدنی که نیروهای امدادی توزیع می کنند، استفاده کنید و درصورتی که دسترسی به آب سالم لوله کشی ندارید آب را حداقل سه دقیقه بجوشانید سپس آن را بنوشید.

در صورت گزش حشرات و جانوران موذی با اورژانس تماس بگیرید

پس از زلزله به دلیل جا به جا شدن زمین، امکان بیرون آمدن حشرات و جانوران موذی از پناهگاه ها و خطر گزیدگی وجود دارد، در صورتی که مورد گزش حشرات قرار گرفتید به سرعت اورژانس یا نیروهای امدادی را خبر کنید.

منبع: linkedin

ready.gov

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
خیلی خوب بود با تشکر
آخرین اخبار