چابهار بهترین دروازه برای اتصال هند به مناطق شمالی است/ تلاش برای تحقق تأکیدات رهبری در توسعه سواحل مکران

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأکیدات پیوسته مقام معظم رهبری به مسئله توسعه چابهار طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرد: مهم این است که امروز بتوانیم به این تأکیدات و سیاست توسعه مکران جامع عمل بپوشانیم .

چابهار بهترین دروازه برای اتصال هند به مناطق شمالی است/ تلاش برای تحقق تأکیدات رهبری در توسعه سواحل مکرانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درخصوص افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی و برنامه توسعه‌ای این وزارتخانه در بندر چابهار بیان کرد: به نظر من چابهار یک در و نگینی برای ایران است که مدت‌ها زیر خاک پنهان بوده و ما می‌بایست امروز خاک‌ها را کنار زده، تاریخ را بکاویم و مجددا این منطقه را پیدا کرده و اهمیتی که این منطقه برای ایران دارد را بیابیم.

آخوندی ادامه داد: بسیاری از مردم تصور می‌کنند چابهار منطقه‌ای دورافتاده نسبت به مرکز است، ولی واقعیت این است که این منطقه صاحب یک تمدن بوده، یک تمدن ایران‌شهری که بخشی از فرهنگ، هویت و تاریخ ما را شکل می‌دهد و می‌تواند نقش بسیار مهمی چه در توسعه اقتصادی و چه در امنیت ایران ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه با توجه به آب وهوای خوب و جغرافیای بسیار زیبای این منطقه می‌توان توصیف‌های شاعرانه بسیار زیبایی از چابهار داشت گفت: من بیشتر به دنبال آن هستم که بتوانیم بندر چابهار را به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور که بدون شک از جهت استراتژیک نیز برای ما بسیار مهم است، خارج از تنگه هرمز بر روی اقیانوس داشته و در زمینه تجارت و امنیت که نیاز‌هایی حیاتی ایران به شمار می‌روند بهره ببریم.

آخوندی ضمن ابراز خرسندی از این که این شرایط در حال حاضر برای کشور در چابهار فراهم است گفت: این منطقه دروازه کشور ما به شبه قاره هند بوده و در حقیقت محل تلاقی تمدن ایرانی و تمدن این شبه قاره محسوب می‌شود که ما باید به ظرفیت‌های این ۲ تمدن چه از حیث فرهنگی و چه اقتصادی توجه لازم را داشته باشیم.

وی در این‌باره اضافه کرد: امروزه می‌بینیم که کشور هند با وجود جمعیت بسیار بالا، دارای رشد بسیار خوبی از جهت اقتصادی است به گونه‌ای که بسیاری از افراد در کشور پیش‌بینی می‌کنند که هند در سال‌های آینده یکی از قطب‌های اقتصادی ایران خواهد بود.

به گقته آخوندی بدون شک چابهار بهترین دروازه برای اتصال هند به مناطق شمالی به شمار می‌رود به همین دلیل ما در وزارت راه و شهرسازی از ابتدای فعالیت‌های این منطقه تلاش کردیم تا پیمان سه جانبه ایران – افغانستان- هند را منعقد و در این زمان از آن بهره‌مند شویم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر این نکته که بندر چابهار می‌تواند در آینده تعامل بسیار خوبی با بندر گوآدر پاکستان نیز داشته باشد گفت: امید داریم که در آینده اتفاقات بسیار خوبی در پاکستان رخ دهد، ولی با این وجود این کشور می‌تواند درحال حاضر از بندر چابهار به عنوان دالان و کریدور برای برقراری اتصال به نواحی شمالی نیز بهره ببرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی گفت: ما تمایل داریم که در شادی برای افتتاح این بندر در کنار سایر کشور‌های دوست و همسایه باشیم از این جهت وزرای سایر کشور‌ها از جمله افغانستان، پاکستان، هند، قطر، عمان و عراق را دعوت کرده و در این روز کنار آن‌ها خواهیم بود.

این مقام مسئول درخصوص عدم توجه کافی به این منطقه طی سنوات گذشته بیان کرد: واقعیت آن است که اگر امروز نگاهی به ترکیب جمعیتی ایران داشته باشیم می‌بینیم که تهران دارای ۸.۷ میلیون نفر جمعیت و استان‌های تهران و البرز در مجموع دارای ۱۳ میلیون نفر ساکن هستند که همه نشان از مرکزگرایی بسیار گسترده در کشور دارد.

آخوندی با اشاره به تأکیدات پیوسته مقام معظم رهبری به مسئله توسعه چابهار طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرد: مهم این است که امروز بتوانیم به این تأکیدات و سیاست توسعه مکران جامع عمل بپوشانیم به گونه‌ای که بندر اقیانوسی چابهار را نه فقط به محلی برای تخلیه و بارگیری بلکه به محلی برای تولید تبدیل کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به بهره‌مندی چابهار از منطقه ویژه، منطقه آزاد و شهر جدید تیس بیان کرد: این مناطق شرایط بسیار خوبی برای تولید، تجارت و جذب گردشگر دارند که باید از آن بهره برده و آن را عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/ع

 

ضرورت ایجاد ارتباط بین چابهار و مناطق پیرامونی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار