توافق مسئولین حج ایران و افغانستان برای همکاری و انتقال تجارب

وزیر حج و اوقاف افغانستان در دیدار با معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت ایران خواستار استفاده و بهره گیری از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه حج و موضوعات مربوطه شد.

توافق مسئولین حج ایران و افغانستان برای همکاری و انتقال تجارببه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر حج و اوقاف افغانستان در دیدار با معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت ایران خواستار استفاده و بهره گیری از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه حج و موضوعات مربوطه شد.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت ایران، محمد عثمانی که به ایران سفر کرده در دیدار با حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران با بیان اینکه سازمان حج افغانستان نیازمند خانه تکانی اساسی برای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به زائران این کشور است گفت: با توجه به اینکه سازمان حج جمهوری اسلامی ایران طی سالهای  اخیر تجربه و دستاوردهای ارزشمندی را در زمینه حج به دست آورده، مایلیم از این تجربه ها برای ارتقای تشکیلات حج در افغانستان بهره ببریم.

 وزیر افغانستانی با تاکید بر نیاز کشور به کمک های آموزشی ایران در زمینه حج افزود: ما در زمینه های اداری، مدیریت مالی، خدمات و آموزش نیازمند کمک علمی و آموزشی سازمان حج زیارت ایران هستیم و امیدواریم سفر به ایران و ملاقات با مقامات ایرانی از جمله رئیس سازمان حج و زیارت گامی در جهت تحقق این خواسته باشد.

در این دیدار رییس سازمان حج و زیارت ایران نیز با استقبال از آغاز همکاری های علمی و آموزشی ایران و افغانستان در زمینه حج، آمادگی این سازمان را برای انتقال تجربیات به همتایان افغانستانی اعلام کرد.

حمید محمدی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت ایران سال های گذشته تجربه اعزام 90 تا 115 هزار زائر حج و 700 تا 900 هزار زائر عمره از سازمان حج و زیارت وجود داشته است گفت: تجارب خوب ما در بخش های مختلف حج از بخشهای اجرایی تا خدماتی از بدو ثبت نام تا آموزش های قبل از اعزام و آموزش های مربوط به طول موسم حج به حجاج و کارگزاران حج، تجربیاتی است که همه ساله با استفاده از افراد کارآزموده به اجرا در می آید و ما می یتوانیم این تجربیات را از طریق اموزش های لازم در اختیار برادران و خواهران افغانستانی خود قرار دهیم.

وی به وجود مستندات، نظام نامه ها، دستورالعمل ها و تجربیات مکتوب موجود در سازمان حج و زیارت اشاره کرد و افزود: مشترکات موجود میان ایران و افغانستان بویژه زبان مشترک می تواند تسهیل کننده انتقال تجربیات و انجام آموزش های لازم در این زمینه باشد.

محمدی از وزیر حج و اوقاف افغانستان خواست با دسته بندی نیازهای اساسی این کشور به کمک های آموزشی سازمان حج و زیارت ایران، مقدمات همکاری های بیشتر دو کشور را در این زمینه فراهم کند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از گسترش همکاری های دو کشور در زمینه گردشگری مذهبی و تسهیل در رفت و آمد زائران افغانستانی به ایران و زیارت اماکن مقدس استقبال کرد.

در پایان دیدار وزیر حج و اوقاف افغانستان با معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت ایران، دو طرف با تعیین افراد و هیات هایی برای پیگیری همکاری ها موافقت کردند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: افغانستان ، ایران ، حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار