معاون صنایع دستی استان اردبیل؛

استان اردبیل در تولید گلیم، ورنی و جاجیم جزو استان‌های ممتاز کشور است

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: استان اردبیل در تولید گلیم، ورنی و جاجیم جزو استان‌های ممتاز کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی، معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به این که استان اردبیل در تولید گلیم، ورنی و جاجیم جزو استان‌های ممتاز کشور است گفت: باید با بهره‌گیری از فعالان این رشته زمینه توسعه و آبادانی استان را محقق کرده و شاهد تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری باشیم.

ویگفت: سالانه یک میلیون مترمربع ورنی و گلیم توسط هنرمندان و صنعتگران استان اردبیل تولید می شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: خوشبختانه استان اردبیل جزو استان‌های مستعد حوزه صنایع دستی است که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که به همین منظور نیاز است در این زمینه این توانمندی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

دباغ عبداللهی افزود: تولید یک میلیون مترمربع ورنی و گلیم به طور سالانه توسط هنرمندان و صنعتگران استان از مواردی است که در طول چندین سال اخیر انجام یافته و طبق پیش‌بینی‌های انجام یافته انتظار می‌رود در تولید بافته‌های داری نظیر ورنی، گلیم و جاجیم به مرحله مناسبی دست یابیم.

وی بیان کرد: عدم شناسایی صحیح استعدادها سبب می‌شود که اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی در ارتباط با صنایع دستی تشکیل نشود و این موضوع دستیابی به اهداف مورد نظر در این زمینه را به تعویق می‌اندازد که به همین منظور نیاز است این موضوع با توجه و اهتمام ویژه مورد توجه واقع شود.

دباغ عبداللهی تصریح کرد: تولید ورنی و گلیم  در استان زمینه اشتغال بیش از 10 هزار نفر از فعالان در این زمینه را فراهم می‌کند و برای بهبود وضعیت موجود در این زمینه راه‌اندازی عرصه انجمن و اتحادیه صنفی صنایع دستی در استان برای دفاع از حق و حقوق فعالان این عرصه مبنای کار قرار گرفته است.

وی با بیان این که تاکنون در کشور 10 نشان ملی جغرافیایی صنایع دستی صادر شده است  اظهار کرد: اقدام برای دریافت نشانه‌های ملی و جهانی جغرافیایی صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته و در چندین سال اخیر سه نشان ملی جغرافیایی برای ورنی مغان، گلیم عنبران و جاجیم خلخال دریافت شده است.

انتهای پیام/ح

تولید یک میلیون متر مربع ورنی و گلیم توسط هنرمندان اردبیل

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.