امینی در گفتگوی ویژه خبری:

16آذر نقطه عطفی در محیط سیاسی و اجتماعی کشور است

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: 16آذر نقطه عطفی در محیط سیاسی و اجتماعی کشور ماست که به همت دانشجویان رخ داده است.

امینی گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز امینی عضو هیئت علمی دانشگاه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی از دیروز تا امروز اظهار کرد: ١٦ آذر نقطه عطفی در محیط سیاسی و اجتماعی کشور ماست که به همت دانشجویان رخ داده است.

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی همان نیروی اجتماعی است که مطالبات عمومی جامعه را بر خلاف دیگر جنبش‌های سیاسی و کلاسیک مانند جنبش کارگری، تامین می‌کند.

امینی افزود: جنبش دانشجویی متفاوت از دیگر جنبش‌ها نه خواسته صنفی دارد و نه معطوف به قدرت است، بلکه صدای جامعه را در دانشگاه‌ها و آرمان‌های عمومی را در فضای اجتماعی زنده نگه می‌دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: اکنون دانشجویان ما در حال انجام دادن فعالیت‌های عادی هستند یعنی یک سری مکانیزم‌های عادی وجود دارد و چندان نقشی در جامعه در تغییر موقعیت‌های سیاسی ندارند.

امینی با بیان اینکه جنبش دانشجویی یک جریان مستمر تاریخی نیست، افزود: فعالیت‌های این جنبش استمرار ندارد و در برهه‌ای از زمان در اوج خود و در مابقی فصول به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به یکی از مشکلات بیرونی این جنبش‌ها تصریح کرد: ما نباید اقداماتی در جهت بالا بردن هزینه آرمان‌های دانشجویان انجام دهیم. دستگاه قضایی هم باید از افزایش هزینه‌های آرمان گرایی، جلوگیری به عمل آید.

وی بیان کرد: رئیس جمهور باید آماده شنیدن نقد‌های دانشجویی باشد و این یعنی ایجاد احترام و پتانسیلی که جریان دانشجویی احساس کند و بداند که حضور وی به معنای موقعیت تضعیف کننده در نهاد قدرت نیست.

امینی ادامه داد: این مسئله در سال جاری اتفاق نیفتاد علی رغم اینکه ریاست جمهوری به شنیدن انتقادات اشاره کرده بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اذعان داشت: جریان دانشجویی یعنی وجود یک گروه میانجی در ارتباط با گروه‌های اجتماعی و سیاسی دیگر و ارتباط با محیط‌های روشنفکری و سازمان‌های سیاسی یه معنای عدم استقلال این جریانات نیست.

ایمان ملکا فعال سابق دانشجویی نیز در این گفتگو با بیان اینکه انتظارات عدیده ما از جریان‌های دانشجویی است، گفت: بعضا انتظار داریم که جریان دانشجویی تمام نهاد‌های عالم سیاست را مدیریت کند و همین انتظار نابجا باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

وی ادامه داد: حاکمیت در بقای حرکات دانشجویی نقش مستقیم دارد علاوه بر این موضوع، در طول تاریخ تنها در چند زمان مشخص یعنی ١٦ آذر و انقلاب اسلامی شاهد جریانات زیاد دانشجویی بودیم و در سال‌های ٧٥ تا ٨٥ دیگر مسئله‌ای به عنوان جنبش دانشجویی وجود نداشت.

فعال سابق دانشجویی اذعان داشت: در سیتم ١٩٦٨ جنبش دانشجویی فرانسه از فعالان همان زمان وزیر امور خارجه این کشور شد و این یعنی باز بودن راه برای ورود دانشجویان به نهاد قدرت که این هاضمه سیستم برای جذب فعالیت دانشجویان کشور ما ضعیف است.

وی اذعان داشت: انتظارات ما از جریان دانشجویی باید تعدیل شود و از میزان خواست‌های دولتی که باعث فراز و فرود‌هایی می‌شود، کاسته شود.

ملکا در پاسخ به این سوال که آیا تشکل‌های دانشجویی مستقل عمل می‌کنند، افزود: باید ایتدا تعریفی درست از استقلال داشته باشیم سپس به ارزیابی این مسئله بپردازیم؛‌ای کاش می‌توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم و پس از فارغ التحصیل شدن کانال ورود به قدرت یرای دانشجویان باز می‌شد.

فعال سابق دانشجویی اذعان داشت: ما چند حزب داریم که بخواهیم راجع به وابستگی جریان‌های دانشجویی به آن‌ها صحبت کنیم ضمن اینکه گروه‌های مرجع گاهی از صحنه اجتماع خارج می‌شوند و اثر رفت و برگشتی از خود نشان مس دهند.

در ادامه محمد امين سليمی دبير شورای تبيين مواضع بسيج دانشجويی نيز اظهار كرد: اگر امروز تشكل های ما به جای آرمان های والا، پيگير مطالبات علمی و رسانه زدايی شدند، ما اين را وابستگی مضمونی تلقی می‌كنيم.

پرویز امینی عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه جریان دانشجویی حرکت داوطلبانه و خودجوشی را انجام می دهد گفت: جریان دانشجویی باید به این اعتماد و باور برسد که آرمان‌خواهی نه تنها هزینه ندارد بلکه دارای پذیرش اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه راه برخورد با دانشجو دادگاه نیست و همچنین راه برخورد با منتقد حرف‌های درشت و تند نیست اظهار داشت: بسیاری از انفعالات در محیط دانشجویی نتیجه رادیکالیزم در روش و محتوا است، در جریان دانشجویی اگر به نقطه ای برسیم که همه چیز را سیاه ببینیم و نقطه سفیدی نباشد باید نتیجه را انفعال بدانیم.

 این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه ، با جریان دانشجویی نباید خیلی حرفه ای برخورد کرد ، آنها باید فضای عمومی را شکل دهند گفت: فضای حقیقی جریان دانشجویی رها شده است.

امینی با اشاره به اینکه طراوت و شادابی محصول ورود میدانی و حقیقی است لذا اقرار در اهمیت فضای مجازی ممکن است فرد را از عمل سیاسی و اجتماعی بی نیاز کند.

وی با بیان اینکه خواستگاه16 آذر استقلال است گفت: جریان دانشجویی باید دغدغه استقلال داشته باشد لذا این موضوع برایمان حائز اهمیت است.

 هادی ذوالفقاری عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اکنون شاهد جریان نحيف دانشجویی در کشور هستیم افزود: سالهای نه چندان دور دانشجویان رئیس جمهور وقت را نقد کردند ولی متاسفانه با دانشجویان دیدیم که چگونه برخورد شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ تیم اقتصادی را تشکیل دادیم به طوری که لایحه بودجه سال ۹۴ را بررسی و طرحی را آماده و به دستگاه‌های مربوطه ارسال کردیم اما متاسفانه دیده نشود ، این در حالی است که در بودجه همان سال دیدیم که پیش‌بینی‌های ما درست به ثمر نشسته بود اما متاسفانه دانشجویان دیده نشودند.

ملکا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در همه دوران ها خصلت استکبار ستیزی جریان دانشجویی حفظ شده است، عنوان کرد: ترامپ قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد و لذا شاهد بودیم که در فضای دانشجویی همه رئیس جمهور آمریکا را محکوم کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار