نظر سنجی؛

«چاریکار»، بهترین شهر افغانستان در ارائه خدمات شهری

شهرهای «چاریکار» و «گردیز» از لحاظ خدمات شهری و حکومت‌داری خوب در میان نه شهر کشور به ترتیب جایگاه نخست و آخر را دارند.

«چاریکار»، بهترین شهر افغانستان در ارائه خدمات شهریبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شهرهای «چاریکار» و «گردیز» از لحاظ خدمات شهری و حکومت‌داری خوب در میان نه شهر کشور به ترتیب جایگاه نخست و آخر را دارند.

مسئولان نهاد دیدبان شفافیت اعلام کردند که نتایج تازه‌ترین نظرسنجی آنان نشان می‌دهد که از نگاه ارایۀ بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات شهری، چاریکار مرکز ولایت پروان، شهر هرات مرکز ولایت هرات و مزارشریف مرکز ولایت بلخ، به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به دست آورده‌اند.

در این نظرسنجی از شهروندان خواسته شده تا دربارۀ ارائه خدمات شهرداری‌ها در 16 شاخص از «بسیار بد» تا «بسیار خوب» نظر بدهند. 11 شاخص مربوط به خدمات اساسی شهرداری‌ها است؛ یعنی مواردی چون جمع‌آوری زباله، حفظ و مراقبت از زیرساخت‌ها و اعمار ایستگاه‌های بس‌های شهری.

پنج شاخص دیگر، حکومت‌داری خوب را در بر می‌گیرد. از قبیل دسترسی به اطلاعات، شفافیت، حسابدهی، تقویت اشتراک مردم در امور مربوط به شهرداری و فراهم‌سازی مکانیسم موثر رسیدگی به شکایات.

سیداکرام افضلی، رئیس اجرایی دیدبان شفافیت می‌گوید که این گزارش میزان رضایت شهروندان از عرضۀ خدمات 9 شهر را مورد بررسی قرار داده است. 56 درصد از ساکنان این 9 شهر از عرضۀ خدمات شهری ابراز رضایت کرده‌اند. آقای افضلی می‌گوید که شهرداری پایتخت با 47 درصد در تحت جدول قرار دارد با این حال نسبت به سال پیش عرضۀ خدمات در کابل نیز 3 بهبود یافته است.

عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل نیز که در این نشست حضور داشت، می‌گوید که کابل شهر پرنفوس و بزرگی است و توقعات پایتخت‌نشینان نیز به مراتب بیشتر از ساکنان سایر شهرهاست. به گفتۀ آقای حبیب‌زی، در اکثر کارهای زیربنایی پایتخت، دست افراد زورمند دخیل است و این دخالت سبب عدم رسیدگی و تکمیل به موقع پروژه‌های شهری می‌شود.

شهر کابل مقام هشتم را در این نظرسنجی گرفته است. پایتخت‌نشینان همواره دولت به ویژه شهرداری را مسئول آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌ها می‌دانند.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار