4 درمان طبیعی برای کاهش ورم معده

به التهاب و ناراحتی لایه مخاطی معده گاستریت و یا همان ورم معده گفته می‌‌شود. گاستریت یا حاد است و یا مزمن، و علامت بسیار رایج آن احساس سوزش در حین غذا خوردن می‌باشد.

4 درمان طبیعی برای کاهش ورم معدهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به التهاب و ناراحتی لایه مخاطی معده گاستریت و یا همان ورم معده گفته می‌‌شود. گاستریت یا حاد است و یا مزمن، و علامت بسیار رایج آن احساس سوزش در حین غذا خوردن می‌باشد.

البته گاستریت بیماری سختی نیست و از راه‌های مختلف، مثلاً خوردن دارو و یا دوری از عوامل ایجاد کننده، می‌تواند درمان شود. اما یکی از بهترین درمان‌های طبیعی گاستریت، توجه به رژیم غذایی است. در ادامه به علائم گاستریت و برخی درمان‌های طبیعی آن می‌پردازیم.


علائم شایع ورم معده

احساس سوزش در بالای شکم، خصوصاً در حین خوردن غذا
معده درد
تهوع
استفراغ
نفخ
کاهش اشتها
در برخی موارد تغییر وزن
سکسکه
تغییر ظاهر مدفوع (مثلاً تیره‌تر شدن مدفوع)

 

۴ درمان طبیعی برای کاهش علائم گاستریت


۱- غذاهایی که می‌بایست از مصرف آن‌ها پرهیز شود:

یکی از مهم‌ترین درمان‌های طبیعی برای هر بیماری دوری از عوامل آن است. این قاعده برای گاستریت نیز صادق است. به عنوان مثال، افرادی که به گاستریت مبتلا هستند در صورت مصرف غذاهای فرآوردی شده احساس بسیار بدی را تجربه می‌کنند. این قضیه به هنگام مصرف غذاهای سرخ شده، تند و داغ نیز اتفاق می‌افتد. افزون بر این موارد، یک رژیم غذایی فقیر از مواد مغذی، می‌تواند موجب التهاب شده و نتیجتاً سندروم روده تحریک پذیر را سبب شود و این امر به همراه کمبود مواد مغذی به معنای بدتر شدن علائم گاستریت خواهند بود.

چند توصیه برای کاهش علائم گاستریت:

محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده
جایگزینی غذاهای فرآوری شده با غذاهای تازه (همچون میوه‌جات و سبزیجات ارگانیک)
پرهیز از نوشیدن نوشابه‌های شیرین. در عوض نوشیدن ۸ لیوان آب در هر روز
به جای مصرف ۲ وعده‌ی بزرگ در طول روز، ۴ یا ۵ وعده‌ی کوچک‌تر داشته باشید. در واقع، افزایش تعداد وعده‌ها و کاهش میزان هر وعده را تجربه کنید. همچنین به هیچ وجه از وعده‌ی صبحانه صرف نظر نکنید. و آخر آن‌ که آخرین وعده‌ی غذایی خود را ۳ ساعت پیش از خواب مصرف کنید.
نکته‌ای دیگر که در باب غذاهای مضر ذکر آن لازم است این است که بهتر است علائم خود را پیگیری کنید و ببینید که مصرف برخی خوراکی‌ها بر روی آن‌ها تأثیر منفی دارند یا نه. برخی از خوراکی‌هایی که می‌توانند اوضاع را بدتر کنند عبارتند از: گوجه، فلفل، الکل، چای، لبنیات، مرکبات و کافئین. لذا تمرکز بیشتری بر روی تأثیر مصرف این خوراکی‌ها بر علائم گاستریت داشته باشید.

۲- مواد غذایی مفید برای درمان گاستریت:

پس از حذف غذاهای مضر برای گاستریت، نوبت آن است که غذاهای مفید را مصرف کنید. نخستین موردی که می‌بایست مصرف آن افزایش یابد، سبزیجات تازه است. پس از این، میوه‌جات و پروتئین‌های با کیفیت بالا و همچنین چربی‌های سالم نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کاهش التهاب و درمان گاستریت مفید باشند. علاوه بر کاهش التهاب می‌توانند با تأمین مواد مغذی خورد نیاز بدن، به گونه‌ای دیگر در درمان گاستریت مفید باشند.

تحقیقات نشان از آن دارند که مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها نیز در درمان گااستریت مؤثر اند. خصوصاً مواد غذایی‌ای که سرشار از فلاونوییدها هستند، مثلاً توت فرنگی و بلوبری.

مواد غذایی زیر نیز می‌توانند در درمان گاستریت مفید باشند:

سیر
پیاز
فلفل دلمه‌ای
آجیل
حبوبات خیسانده شده
غلات کامل
سبزیجات دریایی

افزون بر این موارد، برخی مکمل‌ها همچون اسیدهای چرب امگا ۳، پروبیوتیک‌ها و همچنین ویتامین C نیز در درمان گاستریت تأثیری مثبت دارند.


۳- قطع یا محدود کردن مصرف داروهای بدون نسخه:

طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بیش از ۲۰ درصد از کسانی که به طور مرتب از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، شامل پروفن، ناپروکسن و آسپرین، مصرف می‌کنند، به مشکلات معده دچار اند. لذا افراد مبتلا به گاستریت می‌بایست از یک جایگزین طبیعی برای این داروها جهت تسکین دردهایشان استفاده کنند.

برای مثال جهت تسکین دردهای عضلانی و مفاصل، می‌توان از روغن‌های گیاهی، همچون روغن نعناع، استفاده کرد. افزون بر این، مصرف مکمل منیزیم و مدیتیشن نیز می‌توانند در تسکین دردها مؤثر باشند. با همه‌ی این احوال، اگر اصرار بر مصرف قرص‌های مسکن باشد، می‌توان از برچسب استامینفن استفاده نمود. در واقع در هر صورت بایستی از قرصهای مسکن اجتناب شود، اما تا کنون نشانه‌ای دالِ بر تأثیر منفیِ استامینفن بر روی گاستریت، مشاهده نشده است.


۴- فعالیت و کاهش استرس:

یک زندگی ساکن و بدون فعالیت موجب التهاب می‌شود و این امر خود می‌تواند گاستریت را بدتر کند. افزون بر این، استرس نیز از جمله عواملی است که می‌تواند موجب التهاب شود و نتیجتاً بدتر شدن گاستریت را به همراه داشته باشد. همچنین استرس می‌تواند موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی و ایجاد زخم معده شود.

بنابراین سعی کنید علاوه بر کاهش استرس با روش‌های کاهش استرس مانند یوگا، در طول روز ۳۰ دقیقه فعالیت و یا ورزش داشته باشید.



۸ درمان خانگی برای درمان گاستریت :

مصرف شیرین بیان قبل از وعده غذایی مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند

برای درمان گاستریت باید در شیوه زندگی خود تغییراتی بدهید :

– برای شروع سیگار را ترک کرده و نوشیدن الکل را محدود کنید.

– از خوردن غذاهایی که اشتها را افزایش می دهند پرهیز کرده و برای جلوگیری از سوء هاضمه وعده‌های غذایی کوچتر مصرف کنید.

– استرس خود را کم کنید.

– استفاده از داروهای مسکن و ضد التهابی را محدود کنید.

– قبل از خوردن غذا شیرین بیان مصرف کنید. شیرین بیان برای رفع مشکلات گوارشی مفید است، ولی ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

– زنجبیل برای معده بسیار مفید است و مصرف آن به درمان گاستریت کمک می‌کند.

– مقدار زیادی آب بنوشید. (حداقل ۸ لیوان در روز)

– مارشمالو می‌تواند به بهبود تهوع و استفراغ کمک کند.

موارد ذکر شده فقط برخی از درمان‌های طبیعی است که می‌تواند به کاهش علائم گاستریت کمک کند. علاوه بر این تغییرات در شیوه زندگی به سرعت بخشیدن در درمان این بیماری کمک خواهد کرد. درمان‌های طبیعی به زمان بهبودی شما سرعت می‌بخشد.

اگر با علائمی چون درد معده، تهوع و تغییر در مدفوع روبرو شدید، احتمالاً دچار گاستریت شده‌اید و بهتر است به جای مصرف داروهای خودسرانه با دکتر خود مشورت کنید.

منبع: نت نوشت/سلامتی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
France
عباس
۱۱:۲۶ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
بنده مدت زیادی ازناحیه درمصرف غذا رنج میکشیدم نفخ روده، حالت تهوع، استفراغ، بی اشتهایی ، آروغ زدن بیش ازحد داشتم آندوسکوپی، کولونوسکوپی نزدفوق تخصص گوارش وعده انجام دادم داروهای تجویزشده قرص بیسموت، آمپرازول، کلاریترومایسین ۵۰۰ داده الآن استفاده میکنم خیلی خوب شدم وبیشترمشکلاتم برطرف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
باسلام من چهارده ساله ورم معده دارم خیلی دکتر رفتم وقرص مصرف کردم تا اینکه با طب اسلامی آشنا شدم ۱ اولین راه کنترل استرسه دومین راه مصرف هاضوم ومرکب ۲ هست که هشتاد درصد مشکل من رو حل کرد با رعایت رژیم غذایی مصرف نکردن ترشی وشوری وشیرینی خیار گوجه سیر وپیاز خام لبنیات وسرخ کردنی مصرف عسل وارده یا ارده وشیره صبحانه وحذف سردی کلا مصرف سردیجات باعث ناراحتی معده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
صبح ناشتا بابونه دم کنید بخورید بعد یک ساعت بعد صبحانه بخورید.عالیه برای ورم و رفلاکس معده
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۲۲:۴۴ ۳۰ دی ۱۳۹۹
احساس سفتی وسنگینی زیردندنه راست شکم دارم ایامربوط به معده هست باخوردن قهوه دردمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۰:۲۷ ۰۷ دی ۱۳۹۹
سلام من ورم معده دارم ولی گوارش هم ندارم باید چه که کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۳:۱۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام منم ورم معده دارم. ولی یه مدت بود اصلا معدم غذارو هضم نمیکرد. صبحا ناشتا زنجبیل تازه اندازه یه سکه توی یه لیوان آب جوش ریختم سرش گذاشتم ده دقیقه دم بکشه بعد خوردم دوهفته باید اینکارو انجام داد و بعد باید به معده استراحت داد و یه دوهفته بعد شروع کرد. من انجام دادم الان درسته ورم معدم هست ولی لااقل غذا توی معدم هضم میشه و یبوستم حل شده خداروشکر. خواستم اینو بگم که بقیه ام استفاده کنن. راسیتی میتونین این روش بعد ناهار هم انجام بدین.یعنیروزی دوبار. و سبزیجات تلخ مثل نعنا ترخون مرزه خشک کنید بعد غذا یک قاشق مرباخوری بخورین اینم عالیه.
Iran (Islamic Republic of)
انیسه
۱۱:۳۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام من التهاب شدید معده وبین دو کتفم دارم لطفا رهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
حیدری
۲۳:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام،دکتر برام ازمایش میکروب معده نوشته ایا بتید خوردن داروهای معده رو تمام کنم بعدا برم ازمایش،داروهای پنتو،کلیدینیوم سی،فاموتیدین مصرف میکنم
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۴:۳۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام ،در پاسخ به دوستانی که ورم معده دارن .اولا به پزشک مراجعه کنید تا از لحاظ میکروب معده به نام هلیکوباکتری مورد تست قرار بگیرید تا در صورت صلاح دید پزشک درمان دارویی برای میکروب معده یا عفونت معده را شروع کنید ،چون بیشتر مشکلات معده به خاطر یک نوع میکروب بنام هلیکوباکتری هست (تقریبا ۹۰ درصدمشکلات معده).دوما استرس و ناراحتیهای روانی به شدت ورم معده اضافه میکند.از لحاظ خوراکی باید تعداد وعده غذایی رو بیشتر کنید و کم حجم تر بخورید .معده نه زیاد خالی باشه تا اسید معده ورم رو بیشتر کنه ونه زیاد پر باشه که معده رو دچار مشکل کنه .تاکید میکنم حتما به پزشک مراجعه کنید تا معلوم بشه علت ورم معده چی هست ،شاید برای بررسی معده نیاز به اندوسکوپی باشه.ودر اخر زیاد میوه های سفت نخورید اگه میتونید به صورت کمپوت میل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
سلام حدود 6ماه نراحتی ورم معده دارم علاعم تنگی نفس مشکل در راه رفتن وخیلی رود خسته میشوم خواهشن مند بنده را یاری فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۹ تير ۱۳۹۹
سلام من گاستریت مزمن دارم چه سبزی جات و میوه جانی میتونم‌بخورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام من ورم معده شدید دارم چی بخورم که زود خوب بشم؟
Canada
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام منم ورم معده دارم حال تهودارم بیاید چاکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۰:۳۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام التهاب معده دارم صبحانه چی بخورم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۲:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
من چندین ساله ناراحتی معده دارم
قبل از عید هم بر اثر استرس ناراحتی معده که با سوزش قفسه سینه ودرد شکم واحساس بزرگی شکم وهمچنین میل به غذا نداشتم شبها خواب نداشتم تنگی نفس وبعضی مواقع دندانه بالای شکمم درد داشت
چندین بار دکتر رفتم
عکس از قفسه سینه
ازمایش چکاب کامل
سونگرافی انجام دادم
و غیره
تا اینکه سی روز گذشت حدودا پنچ بار هم دکتر رفتم
بلاخره گفتن ورم معده دارم
دارو دادن استفاده میکنم
با کوچکترین استرس بهم میریزم
خواهشمندم شما با خواندن مطالب بیشتر راهنمایی بفرمایید
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۲۰:۱۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتما بابونه ناشتا بصورت غلیظ دم کنید بخورید روزی دوبار شب هم یباریکساعت قبل از خواب .مطمن باشین ورم معدتون ونفخ واعصابتون خوب خوب میشه انشالله.حداقال یه هفته هرروز بخورین وبعدازراونم حداقل هفته ای دوسه بار بخورین تا مشکل اعصاب وسردردتونم خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ایدا
۱۰:۰۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
من بالا نافم خیلی ورم کرده غذا هم نمی خورم باز ورم داره چی کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۵۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
احتمال زیاد زخم اثنا عشرداری یه سربروپیش دکتربهت میگه.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۳:۲۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید مدت طولانی است ک التهاب معده دارم ترش میکنم دل درد میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
این جواب سوالاتیست که عزیزان پرسیدن. 1_استرس را کاهش دهید این اولین و موثرترین راه است2_ مصرف شیرین بیان به صورت عصاره آن نیم ساعت قبل غذا3_ وعده های کوچک غذا بتورید ولی در چند نوبت مثلا 5تا در روز4_قطع مصرف سیر و پیاز خام فلفل مطلقا ممنوع ترشی مطلقا ممنوع ، مافیین ،چای، قهوه ممنوع! خورن دمنوش بابونه. انشالا اینا رعایت بشه به مرو تو هفته اول علایم بهبودی ظاهر میشه
Iran (Islamic Republic of)
آیدا
۱۹:۲۶ ۲۸ دی ۱۳۹۸
من بالای نافم ورم داره اما اصلا درد ندارم. ولی غذاهای خیلی چرب نمیتونم بخورم چون بلافاصله بالا میارم. آیا ورم معده است؟ باید به پزشک مراجعه کنم یا درمان خانگی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۸:۳۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
درد معده. دارم. اعصابم خورد میشه. نمیدونم باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
معصومه قاسمیان
۱۶:۴۸ ۰۲ دی ۱۳۹۸
سلام من ورم معده دارم حدودن یک ساله اندوسکوپی کردم دریچه معدم ورم داره دکتر بهم دارو داده استفاده نی کردم ولی هنوز ورم داره بهم بگین من چه باید بکنم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
Zari
۱۳:۲۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
نکات خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
مادر تمام بیماری ومشکلات استرس است
Iran (Islamic Republic of)
کیوان احمدی
۲۳:۱۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
من ورم معده دیونه م کرده خدا شاهده یعنی داروی گیاهی نبوده امتحان نکرده باشم ترس از سرطان معده نمیزاره برم دکتر ، راهنمایی کنید لطفا
Germany
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام شما ی کیلو گوشت گوسفندی کبابی بگیر تو چند روز مصرف کن اگه درد قفسه سینه ندارین خوب خوب میشین انشاالله من نتیجه گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
فا طمع فرجی
۰۳:۳۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
داروهای ورم معده کارساز نیست . رژیم غذایی بهتره وباید بدانیم ۹۰ درصد بیماریهای معده عصبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
منم همیشه ورم معده دارم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
امنه
۲۲:۱۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
من ورم معده دارم خیلی من اذیت مکند هرگز گرسنه ام نمشود بالی شکم همیشه پر است چکار کنم که خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
سلام ‌‌‌‌‌‌‌‌ مصرف شیرین بیان برای معده خوبه یا نه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام من ورم معده دارم چکارکنم دکتربهم قرص دایمتیکون داده
Iran (Islamic Republic of)
ح ا
۱۷:۰۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
جهت درمان ورم معده بهتر است از مورزنجوش از عطاری بگیرید استفاده کنید.
United States of America
محسن
۲۲:۵۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام....قرص جویدنی دایمتیکن واسه ورم معده عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
شوهرم ورم معده داره هرچی دکتر میره خوب نمیشه ،چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
سلام و خسته نباشید من تازه یه هفتست فهمیدم که ورم معده دارم اونم با کمک آندوسکپی داروهایی که استفاده میکنم بهتر نمیشه دردشون یبوست هم گرفتم چیکار کنم خواهشا راهنمایی کنید ممنون.
Japan
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
سلام من سارینا هستم این انالیز عالیه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
Mm
۱۴:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
دوستانی که غذا از معده آنها عبور نمیکنه و دچار نفخ میشن پیشنهاد میکنم روی هر وعده غذایی مقدار کمی عرق چهل گیاه با یک لیوان آب نوش جان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من خیلی وقته ک ورم معده دارم حد اقل یک روز وقت میبره تا غذایی ک خوردم هضم بشه. خیلی اذیت میشم لطفا راهنمایی کنین
Iran (Islamic Republic of)
جمور
۱۴:۴۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
باسلام من هم معده هم ورم میکنه واحساس خفگی میکنم دایماهم غذاتوگلوم گیرمیکنه خواهشمندم راهنماییم کنید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۲۰:۲۳ ۰۷ دی ۱۳۹۷
سلام
به نظر من بیشتر اونایی که معدشون درد میکنه عصبیه
حتما آندوسکوپی برین تا خیالتون راحت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
سلام من 12روزه ورم معده دارم یبوست گرفتم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
سلام من 12روزه ورم معده دارم یبوست گرفتم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
زنجبیل را باید چگونه برای درمان گاستریت استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
من معده درد دارم وورم معده هم دارم باید چه بکنم که خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
من معده درد دارم وورم معده هم دارم باید چه بکنم که خوب بشه
آخرین اخبار